Hoppa till verktygsfältet
Omfattande tekniska störningar datakommunikationssystemen hos en riksomfattande serviceleverantör observerades 22.6.2021 kl. 8.00–15.00. De tekniska störningarna kan ha förhindrat funktionen av våra telefon- och mottagningstjänster samt chat-tjänster. Om du hade en distansmottagningstid som förhindrades så kontaktar vi dig. Vi beklagar besväret.

Hjälpmedel till din coronavardag

Vi sammanställt olika tips för att underlätta din vardag under den rådande pandemin. Materialet behandlar mentalt välbefinnande, ergonomi och motion. Du kan bekanta dig med materialet och pröva, med hjälp av de råd du hittar, olika knep i din egen distansstudievardag.

Tips för befrämjandet av mentalt välbefinnande under distansvardagen

Under de halvtimmes långa drop in-lunchträffarna får du chansen att vara aningen mera närvarande under lunchpausen. Dessutom får du kamratstöd till din vardag under coronapandemin. Drop in-lunchträffar ordnas på tisdagar kl. 11.30–12.00 från mars till maj 2021.

Nyttiga artiklar av psykologer

Texterna nedan sammanfattar smarta sätt att hantera vardagen under coronakrisen. Ämnen omfattar allt från vilka nyheter du läser, hur du fantiserar, till djupandningsövningar och motion.

Tips för att klara av coronasituationen  
Hur kan du förbättra din psykiska hälsa under coronapandemin?
Coronavirusepidemin kan orsaka osäkerhet och ångest

Medvetenhet i vardagen

Övningarna i Oiva hjälper dig att koncentrera dig, att vara närvarande, att lägga märke till saker som är betydelsefull och att hantera tråkiga känslor och tankar. Oiva är ett finskt träningsprogram som du också kan ladda ner som mobilapplikation.

Ergonomi och motion under distansvardagen

När du ständigt studerar på distans och det är osannolikt att du rör dig så som du brukade innan pandemin så prövas din kropp på olika sätt. Nedan har vi sammanställt enkla tips som visar dig hur du kan ergonomin och sätta lite rörelse i din vardag.

Hållning och arbetsställningar -sammanfattningssida
Hemvård för akut ryggvärk -video
Mångsidiga övningar som stärker din ländrygg -video
Motionera på ett skonsamt sätt -artikel
Prioritera psykiskt välbefinnande och vila -artikel

Instruktioner för hur du sköter dina ärenden hos oss under coronavirusepidemin

Läs instruktionerna om hur du sköter dina ärenden hos SHVS och om hur du uppskattar ditt eget mående under coronavirusepidemin.

Mera hjälp?

Om du behöver professionell hjälp, ring våra riksomfattande servicenummer inom, som betjänar tillsvidare på vardagar kl. 8.00-13.00.

  • Allmän och mental hälsa tjänster 046 710 1073
  • Oral hälsa tjänster 046 710 1085

Att tolerera oro och osäkerhet med anledning av coronaviruset