Hoppa till verktygsfältet
Kolla avvikande öppettider under valborgsmässoafton och den första maj. Läs mer

FSHS språkstrategi syftar till att säkerställa lika behandling av studenter. Servicelöften är avsedda att säkerställa att det inte finns skillnader i språk mellan kundgrupper på grund av kundnöjdhet eller serviceorientering.

Servicelöften

  • På tvåspråkiga orter betjänas studerande på god finska och svenska. Vid besök hos Studenternas hälsovårdsstiftelse i tvåspråkiga kommuner får studerande som avlägger grundexamen läkarutlåtanden, intyg, recept, behandlingsanvisningar och sjukjournaler som gäller vårdbesöket på sitt hemspråk, om inte något annat har avtalats i samband med ärendet.
  • Studerande som har ett annat språk än finska eller svenska som modersmål betjänas på åtminstone nöjaktig engelska.
  • Språkval i servicekanaler hjälpa personalen att betjänar studenter med sitt kontaktspråk.
  • Materialet på webbsidorna och aktuell information om tjänsterna samt kundinfo publiceras på tre språk.
  • Personalen uppmuntras att använda engelska och svenska i servicesituationer bl.a. genom språkutbildning.
  • De viktigaste patientguiderna, hälsofrämjande materialen och hälsoguiderna finns tillgängliga på tre språk.

Språkstrategin har godkänts av stiftelsens styrelse 2.9.2013 och träder i kraft 1.1.2014.

Läs mer om språkstrategi