Hoppa till verktygsfältet
Servicenumret för oral hälsa är överbelastat. Servicenumret för oral hälsa betjänar exceptionellt mån-fre till kl. 14.30 och på fre till kl. 13.30. Vi beklagar besväret.

Högskolestuderandes hälsovårdsavgift som betalas till FPA täcker för den studerande alla SHVS-tjänsterna. Övriga tjänst- eller besöksavgifter finns inte.

Avgiften för oanvändna mottagningstider

Vi debiterar kunder en avgift på 40 euro om hen inte anländer till en överenskommen mottagningstid eller låter bli att avboka eller flytta tiden minst 24 timmar enligt den överenskomna tiden.

Man kan ansöka om rättelse till avgiften om det har funnits ett giltig orsak som förhindrat besöket.

Avgiften för icke-avbokade mottagningstider berör alla mottagningar, vårdande grupper och examinationsbesök både på SHVS egna och på samarbetspartnernas serviceställen.

Vi skickar ut din faktura enligt ditt val antingen elektroniskt som e-faktura eller per post. Du kan ta i bruk e-fakturatjänsten både i din nätbank och i OmaPosti-tjänsten.

E-faktura via din nätbank

Du kan göra ett avtal enligt din egen banks anvisningar, efter att du har fått en pappersfaktura.

E-faktura till OmaPosti

Om du ännu inte har tagit i bruk OmaPosti:

  • Ingå ett OmaPosti-avtal.
  • Välj att brev och fakturor som skickas av SHVS levereras till dig via OmaPosti.

Om du har tagit i bruk Omaposti:

  • Om du har ingått ett OmaPosti-avtal kan du välja att brev och fakturor som skickas av SHVS levereras till dig via OmaPosti.
  • Posttjänsten levererar dina fakturor till OmaPosti.

Om jag inte har tagit i bruk e-fakturatjänsten

  • Om du inte har tagit i bruk e-fakturatjänsten får du pappersfakturor per post. Kom ihåg att kontrollera att dina kontaktuppgifter i Self är uppdaterade. adressuppgifterna hos SHVS uppdateras inte automatiskt via befolkningsregistret
  • Dina fakturor sparas alltid också i Self, där du lätt hittar dem.

Begäran om rättelse av en klientavgift

Begäran om rättelse görs genom att fylla i en formulär, som du hittar på webbtjänsten Self.

  • Du kan be om rättelse av en klientavgift om du har haft en giltlig orsak för att inte komma på mottagningen och du är missnöjd över avgiften.
  • Du kan begära om rättelse om du fått en påminnelse om en faktura som du tycker att du redan har betalat. Innan du ber om rättelse kontrollera att du betalt fakturan med rätt referensnummer, till rätt bankkonto och med rätt belopp.

Indrivning av en faktura

  • Visma Financial Solutions tar hand om indrivning av fakturor som förfallit. Observera att klienten betalar kostnaderna för indrivningen.

Högskolestuderandes hälsovårdsavgift betalas till FPA

Mera information om högskolestuderandes hälsovårdsavgift https://www.kela.fi/web/sv/halsovardsavgift-for-hogskolestuderande