Vårdgaranti som gäller SHVS tjänster
SHVS iakttar lagstiftningen om vårdgaranti och de tidsfrister för bedömning av vårdbehovet och tillgång till vård som anges i den samt rapporterar om hur dessa uppfylls. Denna sida visar svarstiderna och kundernas tillgång till vårdtjänster inom allmän och mental hälsa samt oral hälsa under de senaste sex månaderna. Webbplatsen uppdateras med nya data den sjunde vardagen i varje månad.
Data som publiceras på webbplatsen beskriver hur vårdgarantin uppfylls vid SHVS egna serviceställen. Cirka 5 % av SHVS kunder besöker våra samarbetspartners serviceställen eller använder köpta tjänster. Uppgifterna om dessa läggs upp på SHVS webbplats senare.
Tillgång till vård, steg för steg

Omedelbar respons
Enligt hälso- och sjukvårdslagen ska verksamheten ordnas så att en patient vardagar under tjänstetid omedelbart kan få kontakt med någon verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården. Här hos SHVS innebär det att du får kontakt antingen per telefon eller via SelfChatten.
Kolla hur kontakterna har förverkligats under de senaste månader.
Bedömning av vårdbehovet
Hur brådskande vårdbehovet är bedöms inom tre dagar efter att kunden kontaktat oss. Hur snabb tillgång till vård som krävs bestäms utgående från det individuella vårdbehovet. I bedömningen beaktas bl.a. sjukdomssymtomen och deras svårighetsgrad.
Se hur bedömningen av vårdbehovet har förverkligats hos SHVS beträffande allmän-, mental hälsa och oral hälsa under de senaste månader.
Tillgång till vård
Tillgången till icke-brådskande undersökning eller vård, som konstaterats vara medicinskt eller odontologiskt nödvändig ska ske inom tre månader efter att vårdbehovet konstaterats när det gäller allmän och mental hälsa och inom sex månader när det gäller oral hälsa.
Se hur kraven beträffande tillgång till vårdtjänster inom allmän och mental hälsa samt oral hälsa har uppfyllts under de senaste sex månader.