Skip to content
warning
16.1.2020 kl 12.00: Blanketterna för fakturor och betalningspåminnelser finns inte för tillfället i Self-tjänsten. Felet kommer att åtgärdas under vecka 4. Ta kontakt i brådskande ärenden med din studieorts serviceställe. Vi beklagar besväret.

SHVS arbetar för att du ska vara nöjd med den vård du får. Vi följer anvisningar, rekommendationer och praxis som gäller vårdens kvalitet och säkerhet för att vården ska ha så hög kvalitet som möjligt och vara så säker som möjligt varje gång. Dessutom använder vi ett kvalitetspass för vårdpersonal som är unikt inom vår bransch. Kvalitetspasset standardiserar hela patientvården och servicekvaliteten vid SHVS samt garanterar att servicen har jämn kvalitet.

Ibland kan det dock uppkomma situationer där vården inte förverkligas i enlighet med våra kvalitetsmål. Vi önskar att du kontaktar oss i dessa situationer. Vi behandlar alltid din respons på ett lämpligt sätt.

Ge respons

Du kan ge respons om vården och betjäningen med vårt klientresponsformulär. Om du är identifierad när du ger respons, får du svar inom några vardagar.

Diskutera personligen

Om du är missnöjd med den vård du fått eller bemötandet av dig, ta öppet upp frågan med personen som vårdat dig eller personens förman. Genom öppen diskussion kan vi reda ut missförstånd och rätta till fel så fort som möjligt.

Du kan kontakta personen som vårdat dig med kontaktformuläret i Self eller genom att ringa ditt serviceställes telefontjänst. Du kan också fråga patientombudsmannen om råd.

Lämna in en anmärkning

Du har en lagstadgad rätt att lämna in en anmärkning om din vård eller bemötandet av dig. Överväg att lämna in en anmärkning om samtal med din vårdenhet inte varit till hjälp. Lämna in en skriftig anmärkning på SHVS:s anmärkningsformulär. Anmärkningen ska innehålla

  • en tydlig beskrivning av ärendet,
    • de berörda personernas namn och
    • tidpunkt.

Vid behov ger patientombudsmannen råd om hur du lämnar in en anmärkning.

Skriv ut det ifyllda formuläret och skicka det till chefsöverläkaren om det gäller allmän eller mental hälsa och till chefstandläkaren om det gäller oral hälsa. Se kontaktuppgifter. Du får alltid ett skriftligt svar som beskriver hur ditt ärende utretts hos SHVS och hurdana fortsatta åtgärder din anmärkning lett till.

Lämna in ett klagomål

Om du anser att du inte får ett tillräckligt svar på din anmärkning eller om ärendet blir oklart, har du rätt att lämna in ett klagomål. Klagomål används i första hand för allvarliga ärenden såsom misstanke om allvarligt fel i yrkesverksamhet. Du kan lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira) eller Regionförvaltningsverket. Tillsynsmyndigheternas handläggningstid för klagomål kan vara t.o.m. två år. Ditt ärende handläggs betydligt snabbare om du utreder det vid din vårdenhet eller lämnar in en anmärkning till SHVS.

Vid behov ger patientombudsmannen råd om hur du lämnar in ett klagomål.

Lämna in en anmälan om patientskada

Om du misstänker ett vårdfel, har du rätt att lämna in en skadeanmälan till Patientförsäkringscentralen. Du kan göra anmälan med ett formulär som finns på Patientförsäkringscentralens sidor. På sidorna finns också anvisningar för hur du lämnar in anmälan.

Vid behov ger patientombudsmannen råd om hur du lämnar in en anmälan.