Skip to content
warning
16.1.2020 kl 12.00: Blanketterna för fakturor och betalningspåminnelser finns inte för tillfället i Self-tjänsten. Felet kommer att åtgärdas under vecka 4. Ta kontakt i brådskande ärenden med din studieorts serviceställe. Vi beklagar besväret.

En bra kosthelhet säkerställer regelbundet, mångsidigt och tillräckligt intag av näringsämnen på lång sikt. Bra ätande är också tillåtande. Tänk alltså mer på helheten än på enskilda måltider.

  • En regelbunden måltidsrytm hjälper dig orka och koncentrera dig bättre på dina studier. När du äter med 3–4 timmars mellanrum hålls din energinivå jämn och du blir inte alltför hungrig mellan måltiderna. Då hålls också portionsstorlekarna under kontroll och det är lättare att göra hälsosamma matval.
  • En mångsidig kost stödjer både psykiskt och fysiskt välbefinnande. När du äter mångsidiga portioner som följer tallriksmodellen ser du till att du får i dig tillräckligt med näringsämnen.
  • Tillräckligt intag av energi är nödvändigt. Mat fungerar som bränsle, så genom att se till att du får i dig tillräckligt med mat ser du också till att din kropp fungerar på bästa möjliga sätt.
  • Tillåtande ätande betyder att du inte känner skuld trots att du ibland skulle äta vad som helst. En god kost rymmer också godsaker i måttliga mängder. En kost som är till 80 % hälsosam ger enligt forskning samma hälsofördelar som en kost som är 100 % procent hälsosam.

Som studerande lönar det sig att utnyttja måltiderna som serveras på studentrestaurangerna. Dessa måltider är tillredda så att de uppfyller kostrekommendationerna för högskolestuderande. En studentlunch som följer tallriksmodellen motsvarar ungefär en tredjedel av det dagliga energibehovet och sammansättningen följer kostrekommendationerna.

Bra ätande främjar hälsan, upprätthåller en god energinivå, är socialt, njutningsfullt och stressfritt och ger en bra känsla.