Hoppa till verktygsfältet
De riksomfattande tidsbokningsnumren betjänar ända till 29.1.2021 kl. 8.00-12.00. SelfChatten håller stängt tillsvidare. Vi fortsätter med att åtgärda den kö som har uppstått i telefontjänsten. Du kommer att ringas upp inom 1–3 dagar. De riksomfattande servicenumren är: allmän och mental hälsa 046 710 1073 och oral hälsa 046 710 1085.

En snabbguide till att använda SHVS tjänster

Hur bokar jag en tid? Vilken servicestället kan jag använda? Läs snabbguiden och kom igång.

Omfattande tjänster

Du kan få hälso- och sjukvårdstjänster från SHVS, men också mycket mer. Vårt uppdrag är att främja hälsa och förmåga att studera hos alla studenter och välbefinnande i studiemiljöer och samhällen.

Den mest konkreta delen av SHVS:s tjänster för studenter är mottagningstjänster. Läs mer om SHVS hälsovårdspersonals mottagningar här >

Beroende på din situation kan du komma till antingen lokal eller distansmottagning. På webbsidorna i ditt serviceställe hittar du besöksadresser och kartlänkar.

Distansmottagning sker i Self i enlighet med SHVS starka datasäkerhets- och dataskyddslösningar, se instruktioner här >

Tidsbeställning och serviceavdelning

Tidsbeställning till SHVS tjänster sker via bedömning av vårdbehovet som innebär att vårdpersonal kartlägger din situation, bedömer ditt vårdbehov och hur brådskande det är samt ger anvisningar om egenvård.

  • Allmän och mental hälsa tjänster  046 710 1073
  • Oral hälsa tjänster  046 710 1085

Self är studentens egen onlinetjänst i SHVS!

Webbtjänsten Self är ett enkelt och snabbt sätt att uträtta ärenden som gäller din hälsa. När du har loggat in i Self som användare kan du uträtta många ärenden smidigt på webben. Logga in i Self >

Hälsovårdsavgiften täcker alla tjänster

Högskolestuderandes Hälsovårdsavgiften som betalas till Kela täcker alla SHVS-tjänster för studenten. Inga andra service- eller besöksavgifter debiteras, men en avgift på 40 EUR debiteras för tid som inte annulleras eller används.

Instruktioner om hur man använder SHVS-tjänster under koronavirusepidemin

SHVS mottagningsverksamhet fungerar normalt i enlighet med avtalade tider, men coronavirus har påverkat transaktioner med SHVS. Du kan bara komma till den lokala mottagningen asymptomatisk. Var noga med att ta hand om säkerhetsintervall och god handhygien när du gör affärer vid SHVS servicestället, och följ också rekommendationer om användning av munskydd. Läs SHVS instruktioner under corona-pandemin >

Oroar du över din hälsa?

Du hittar information och egenvårdsanvisningar i vår hälsodatabank. Börja använda hälsodatabanken >>