Hoppa till verktygsfältet

SHVS genomför distansmottagningar på ett omfattande sätt under coronaviruspandemin. Behovet till närmottagning bedöms vid bedömningen av vårdbehovet som utförs av sakkunniga inom hälsovård.

Nu kan du besöka SHVS:s vårdpersonals mottagningar i många ärenden också via en videolänk. Du kan boka en distansmottagningstid vid alla serviceställen när det gäller:

  • hälsobesök,
  • kostrådgivning,
  • fortsättningsbesök inom fysioterapi och
  • fortsättningsbesök inom allmän hälsa och mental hälsa.

Distansmottagning är möjligt t.ex. vid tandhygienistmottagningar i Helsingfors och Tammerfors.

Observera att distansmottagning är inte lämpligt i situationer där du behöver undersökas fysiskt.

Tidsbeställning till distansmottagning

Du kan komma överens om en distansmottagning med SHVS:s vårdpersonal i samband med tidsbeställningen. När du har fått ett tidsbeställningstillstånd för distansmottagning, kan du boka en tid i Self.

SHVS mottagningar är i huvudsak avgiftsfria. Men för distansmottagningarna gäller samma avgifts- samt avbokningsregler som för närmottagningar (till exempel då du inte kom på din mottagning eller då du avbokade din mottagningstid för sent).

Anvisningar för distansmottagning

För distansmottagning behöver du en apparat med videolänk såsom en dator eller en smarttelefon. Tjänsten fungerar med följande operativsystem och webbläsare: Windows-, Linux- och Android-apparater med webbläsarna Chrome (fr.o.m. version 2018), Firefox (fr.o.m. version 2018) och Internet Explorer (kräver installering av ett tillägg). macOS- och iOS-apparater med webbläsaren Safari (fr.o.m. version 11.1.2).

Distansmottagningar sker i Self i enlighet med SHVS:s dataskydd. Du ska se till att dataskyddet är tillräckligt och användningen säker för din egen del. Välj en lugn miljö där du kan tala om din situation och behandling.

Det är inte tillåtet att spela in distansmottagningar utan överenskommelse mellan alla parter.

Gör så här när du kommer till distansmottagningen:

  • Logga in i Self i god tid innan mottagningstiden börjar.
  • Gå till mottagningen genom att klicka på ”distansmottagning” i menyn.
  • Om förbindelsen inte fungerar, ringer SHSV dig. Kom alltså ihåg att kontrollera att dina kontaktuppgifter i Self är uppdaterade.

Dina tjänster