Siirry sisältöön
warning
16.1.2020 klo 12.00: Laskuihin ja laskuhuomautuksiin liittyvät lomakkeet eivät tällä hetkellä löydy Self-palvelusta. Häiriö korjataan vko 5 aikana. Kiireellisessä asiassa ota yhteyttä palvelupisteeseesi. Pahoittelemme tilannetta.

Työskentelemme YTHS:llä sen eteen, että olet tyytyväinen saamaasi hoitoon. Noudatamme hoidon laatuun ja turvallisuuteen liittyviä ohjeistuksia, suosituksia ja toimintatapoja, jotta hoito on mahdollisimman laadukasta ja turvallista jokaisella hoitokerralla. Lisäksi käytämme alalla ainutlaatuista terveydenhuoltohenkilöstön laatupassia. Laatupassi standardisoi YTHS:n koko potilashoidon ja palvelun laadun sekä varmistaa palvelujen tasalaatuisuuden.

Joskus voi kuitenkin tulla tilanteita, joissa hoito ei toteudu tavoitteidemme mukaisesti ja laadukkaasti. Toivomme, että olet näissä tilanteissa meihin yhteydessä. Käsittelemme antamasi palautteen aina asianmukaisella tavalla.

Anna palautetta

Voit antaa palautetta hoidosta ja palvelusta asiakaspalautelomakkeella. Jos annat palautetta tunnistautuneena, saat vastauksen muutaman arkipäivän kuluessa.

Keskustele henkilökohtaisesti

Jos olet tyytymätön saamaasi hoitoon tai kohteluun, ota asia avoimesti puheeksi sinua hoitaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Avoimella keskustelulla voimme selvittää väärinkäsitykset ja korjata virheet mahdollisimman nopeasti.

Saat yhteyden sinua hoitaneeseen henkilöön Self-palvelussa yhteydenottolomakkeella tai soittamalla palvelupisteesi puhelinpalveluun. Voit kysyä neuvoa myös potilasasiamieheltä.

Tee muistutus

Sinulla on lain suoma oikeus tehdä hoitoosi ja kohteluusi liittyen muistutus. Harkitse muistutuksen tekemistä, jos hoitopaikassasi käydyistä keskusteluista ei ole ollut apua. Tee muistutus kirjallisesti YTHS:n muistutuslomakkeella. Potilasasiamies neuvoo tarvittaessa muistutuksen tekemisessä.

Kirjoita muistutukseen

  • selkeä kuvaus asiasta
  • asianosaisten henkilöiden nimet ja
  • ajankohta.

Tulosta täytetty lomake ja lähetä se yleis- ja mielenterveyden asioissa johtajaylilääkärille ja suunterveyden asioissa johtajahammaslääkärille. Katso yhteystiedot. Saat vastauksen aina kirjallisena, ja siitä käy ilmi, miten asiaasi on YTHS:llä selvitetty sekä millaisiin jatkotoimiin muistutuksesi on johtanut.

Tee kantelu

Mikäli et saa muistutukseesi mielestäsi riittävää vastinetta tai asia jää epäselväksi, sinulla on oikeus tehdä kantelu. Kantelut ovat käytössä ensisijaisesti vakavissa asioissa, kuten epäilyissä vakavasta virheestä ammattitoiminnassa. Kantelun voi tehdä valvontaviranomaiselle Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon (Valvira) tai aluehallintovirastoon. Valvontaviranomaisen käsittelyaika kanteluasioissa voi olla jopa kaksi vuotta. Huomattavasti nopeammin saat asiasi käsittelyyn selvittelemällä sitä hoitopaikassasi tai tekemällä muistutuksen YTHS:ään.

Potilasasiamies neuvoo tarvittaessa kantelun tekemisessä.

Tee potilasvahinkoilmoitus

Jos epäilet hoitovirhettä, sinulla on oikeus tehdä vahinkoilmoitus Potilasvakuutuskeskukselle. Ilmoituksen voi tehdä Potilasvakuutuskeskuksen sivuilta löytyvällä lomakkeella. Sivulta löydät myös ohjeet ilmoituksen tekemiseen.

Potilasasiamies neuvoo tarvittaessa ilmoituksen tekemisessä.