Hoppa till verktygsfältet
Tyvärr är vår bedömning av vårdbehovet överbelastad, och en del av serviceformulären i webbtjänsten Self är tillfälligt otillgängliga. Om formuläret du behöver är ur bruk, ber vi dig att kontakta oss per telefon. Vi beklagar eventuella besvär.

SelfChatten är tillbaka!

Coronavirusepidemin ledde till omprioriteringen av resurserna och SelfChatten stängdes tillfälligt i mars. Under den akuta fasen av undantagstillståndet var det effektivaste sättet att betjäna studerande genom att koncentrera resurserna för bedömningen av vårdbehovet till telefontjänsten. SelfChatten kan nu återöppnas efter den akuta fasen och därmed finns det återigen två olika tjänstekanaler.

Hur SelfChatten fungerar 6.5.-26.6.2020

  • SelfChatten har inte skilda tjänstetider utan tjänstekanalen fungerar potentiellt under SHVS öppethållningstider.
  • Den gröna bollen som syns i SelfChatten berättar att chatten är öppen och att en SHVS sakkunnig är på plats.
  • Du kan ansluta dig till kön enligt vad ditt ärende beror då SelfChatten är aktiv (t.ex. munhälsa, allmän- eller mentalhälsa). Den första lediga skötaren börjar tjäna dig via chatt-konversationen.
  • Du kan få allmän hälsorådgivning via SelfChatten och vägledning till de rätta tjänsterna som du behöver. Man kan lättast sköta sådana ärenden via chatten som är tydliga och handlar om enskilda frågor. Ifall du har flera frågor och mer att diskutera är det bäst att du kontaktar genom att ringa oss.
  • Enligt mån och möjlighet sköts också bedömningen av vårdbehovet via chatten. I sådana fall uppskattas din situation av en sakkunnig som sedan kommer med råd, anvisningar och ger vid behov en mottagningstid.
  • SelfChatten fungerar just nu med nationella resurser. Det innebär i praktik att vi styr dig till att ta kontakt med ditt eget serviceställe per telefon i sådana frågor som måste skötas lokalt.