Siirry sisältöön
warning
16.1.2020 klo 12.00: Laskuihin ja laskuhuomautuksiin liittyvät lomakkeet eivät tällä hetkellä löydy Self-palvelusta. Häiriö korjataan vko 5 aikana. Kiireellisessä asiassa ota yhteyttä palvelupisteeseesi. Pahoittelemme tilannetta.

Hyvän syömisen kokonaisuus on pitkällä aikavälillä sellainen, jossa ruokavalio turvaa ravintoaineiden säännöllisen, monipuolisen ja riittävän saatavuuden. Hyvä syöminen on myös sallivaa. Kiinnitä siis enemmän huomiota kokonaisuuteen kuin yksittäisiin aterioihin.

  • Säännöllinen ateriarytmi auttaa meitä jaksamaan ja pystyt paremmin keskittymään opintoihin. Kun syöt 3–4 tunnin välein energiatasosi pysyy tasaisena, eikä nälkä kasva liian suureksi aterioiden välillä. Tällöin myös annoskoot pysyvät hallinnassa ja terveelliset ruokavalinnat ovat helpompia.
  • Monipuolinen ruokavalio tukee sekä mielen että kehon hyvinvointia. Kun kokoamme annokset monipuolisesti lautasmallin mukaan takaamme itsellemme riittävän ravintoaineiden saannin.
  • Riittävä energian saanti on meille välttämätöntä. Ruoka toimii meille polttoaineena, ja huolehtimalla ruuan riittävästä määrästä, huolehdimme myös siitä, että kehomme toimii parhaalla mahdollisella tavalla.
  • Salliva syöminen tarkoittaa sitä, että meille ei tule syyllisyyden tunnetta siitä, vaikka joskus söisimmekin mitä sattuu. Hyvään ruokavalioon mahtuu myös kohtuudella herkkuja. 80 % terveellistä ruokavaliota noudattamalla saamme tutkitusti kaikki samat terveyshyödyt kuin syömällä 100 % terveellisesti.

Opiskelijana sinun kannattaa hyödyntää opiskelijaravintoloissa tarjottava ateria. Ateriat on valmistettu siten, että ne täyttävät korkeakouluopiskelijoille laaditut ravitsemussuositukset. Lautasmallin mukaan koottuna opiskelija-ateria kattaa noin kolmanneksen päivittäisestä energiantarpeesta ja on koostumukseltaan ravitsemussuositusten mukainen.

Hyvä syöminen on terveyttä edistävää, hyvää vireystilaa ylläpitävää, sosiaalista, nautinnollista, stressitöntä ja hyvää fiilistä tuovaa.