För nya studerande
Inleder du dina högskolestudier? Du är som högskolestuderande hjärtligt välkommen att använda hälsovårdstjänster hos oss. Vi på SHVS finns här för att stödja din hälsa och ditt välbefinnande under hela din studietid.
Vi erbjuder tjänster inom allmän och mental hälsa och oral hälsa på primärvårdsnivå och arbetar också med frågor som gäller välbefinnande i studiesamfunden i hela landet.

På den här sidan har vi samlat användbar information om hur du använder våra tjänster.
Sidans innehåll
- Anmäl dig närvarande för terminen
- När du vill kontakta oss
- Närtjänster runtom i Finland
- Bekanta dig med vår webbtjänst Self
- Betala hälsovårdsavgiften till FPA
- Ändra och avboka mottagningstider i tid
- Du kommer att kunna besvara enkäten HälsoStarten under ditt första läsår
- Bekanta dig med våra mångsidigiga gruppaktiviteter
- Delta i våra studentevenemang
- Kolla innehållet under rubriken Hälsoinformation
- Följ nyheter på vår hemsida och våra kanaler i sociala medier
- Tjänster och anvisningar för studenter inom specifika studieområden
- Se vår videopresentation
Anmäl dig som närvarande för terminen
Du kan använda SHVS tjänster om du avlägger en lägre eller högre högskoleexamen vid en finländsk högskola och har anmält dig som närvarande för terminen.
Rätten att använda tjänster gäller en termin i taget och börjar tidigast på terminens första dag (höstterminen 1.8.–31.12. och vårterminen 1.1.–31.7.). Vänligen observera att närvaroinformationen överförs till oss från högskolorna med en fördröjning på cirka 1–3 dagar.
SHVS tjänster omfattar inte utländska utbytesstudenter i Finland som inte avlägger en examen vid en finsk högskola.
Läs mer vem får anlita SHVS tjänster.
När du vill kontakta oss
Vid behov kan du ringa ett av våra riksomfattande servicenummer eller kontakta oss via webbtjänsten Self genom att använda chatten eller fylla i ett serviceformulär som passar dina symtom.
En sakkunnig inom hälsovård diskuterar med dig och bedömer ditt vårdbehov samt hur brådskande ärendet är. Beroende på dina behov kan du hänvisas till distanstjänster, närtjänster eller få anvisningar om egenvård.
Observera att vi på grund av dataskydd inte kan svara på behandlingsrelaterade frågor via e-post eller sociala medier.
Vi informerar om eventuella undantag i servicetider eller störningar i våra servicelinjer på vår webbsida.
En video tips: den korta animationen Användning av SHVS tjänster (2022)
- Titta på den korta animationen Användning av SHVS tjänster (dreambroker.com, 59 sekunder)
- Alternativtext för videon
Närtjänster runtom i Finland
Våra närtjänster är tillgängliga på nästan alla studieorter. Vi erbjuder tjänster runtom i landet på såväl egna som på våra samarbetspartners serviceställen.
Du betjänas alltid i första hand på det serviceställe som finns på din studieort. Tjänsterna som produceras av våra samarbetspartner kan enbart användas av högskolestuderande som studerar på orten i fråga. Tidsbokning till alla SHVS tjänster och till samarbetspartnernas serviceställen sker alltid via bedömning av vårdbehovet, vilket görs på SHVS.
Bekanta dig med vår webbtjänst Self
Vi erbjuder i allt högre grad tjänster på distans. De flesta digitala tjänster hittas i webbtjänsten Self. Börja använda Self genast i början av din studietid!
I Self kan du till exember flytta eller avboka dina tider, hantera dina kontaktuppgifter eller fylla i serviceformulär om din hälsa. Du kan också koppla upp dig till en distansmottagning via Self.
En video tips: den korta animationen Webbtjänsten Self (2022)
- Titta på den korta animationen Webbtjänsten Self (dreambroker.com, 44 sekuder)
- Alternativtext för videon
Betala hälsovårdsavgiften till FPA
Hälsovårdsavgiften för hösgkolestuderande som de studerande betalar till FPA täcker alla SHVS tjänster. Vi på SHVS tar inte betalt för mottagningsbesök eller användning av övriga tjänster (förutom för oanvända mottagningstider som inte har annullerats i tid). Observera dock att om du hänvisas från SHVS till specialistläkare / specialistsjukvård / tjänster inom välfärdsområdet, har tjänstearrangören rätt att ta ut en besöksavgift enligt sin egen prislista.
Betala hälsovårdsavgiften till FPA på eget initiativ
Kom ihåg att hälsovårdsavgiften måste betalas till FPA för varje termin på eget initiativ. FPA skickar inte någon separat faktura för avgiften. Du kan betala hälsovårdsavgiften i e-tjänsten MittFPA. Vi rekommenderar att du ställer eventuella ytterligare frågor om hälsovårdsavgiften direkt till FPA, som ansvarar för att ta ut avgiften.
- För mer detaljerad information om hälsovårdsavgiften för högskolestuderande kolla in FPA:s webbsida (fpa.fi)
- Tips: Läs också de andra anvisningarna från FPA för nya högskolestuderande i början av läsåret (fpa.fi)
Om ett annat EU- eller EES-land, Schweiz, Storbritannien eller Nordirland ansvarar för din sociala trygghet
Om ett annat EU- eller EES-land än Finland, Schweiz, Storbritannien eller Nordirland ansvarar för din sociala trygghet behöver du kanske inte betala hälsovårdsavgiften. Var ändå beredd att visa upp ditt giltiga europeiska sjukvårdskort (EU-kort eller EHIC-kort) eller Global Health Insurance-kort (GHIC-kort) när du änvänder SHVS servicer. Kolla anvisningar om hur du visar upp ditt EU-sjukvårdskort på sidan av EU-sjukvårdskortet på vår webbplats. Lämna även en kopia av kortet till FPA enligt FPA:s egna anvisningar.
Ändra eller avboka mottagningstider i tid
Om du inte kan komma till mottagningen som bokats för dig, måste du flytta eller avboka mottagningstiden i senast 24 timmar före den bokade mottagningstiden i webbtjänsten Self eller genom att ringa. På det här sättet undviker du avgiften för oanvändna och icke-avbokade mottagningstider.
Avgiften för icke-avbokade mottagningstider berör alla mottagningar och undersökningsbesök både på SHVS egna och på samarbetspartnernas serviceställen. Det gäller även till exempel distansmottagningar, laboratoriebesök och vaccinationsbesök.
- Se anvisningar om hur du flyttar eller avbokar tiden
- Avgiften för oanvändna och icke-avbokade mottagningstider
Du kommer att kunna besvara enkäten HälsoStarten under ditt första läsår
Hälsoundersökningen för första årets studerande börjar med enkäten HälsoStarten i webbtjänsten Self. När du besvarat enkäten får du feedback på ditt hälsotillstånd. Baserat på dina svar blir du vid behov hänvisad till en när- eller distansmottagning. Du kan också få tips som främjar hälsan.
Om du inleder din första högskoleexamen, öppnas enkäten HälsoStarten för dig under det första läsåret i webbtjänsten Self. Om du uppdaterar dina kontaktuppgifter i Self genast efter terminen har börjat, får du en personlig inbjudan till HälsoStarten via sms. Vi kommer även att informera dig på våra nyhetskanaler när enkäten kan besvaras.
En video tips: den korta animationen HälsoStarten (2022)
Bekanta dig med våra mångsidigiga gruppaktiviteter
Under terminerna erbjuder vi förebyggande och vårdinriktade grupper både på distans och på våra serviceställen. Du kan få stöd för din hälsa och livshantering.
Du kan komma överens om deltagandet i gruppaktiviteter i samband med att du gör upp en vårdplan tillsammans med en sakkunnig. Till vissa grupper kan du anmäla dig själv.
De flesta grupperna hålls på finska, men det finns även planer för enstaka grupper som hålls på svenska eller på engelska.
Bekanta dig med våra gruppaktiviteter.
Delta i våra studentevenemang
Vi utför studiesamfundsarbete i samarbete med de studerande, högskolorna och studerandeorganisationerna. Du kommer att träffa oss angående detta under läsåret i samband med olika evenemang både på webben och på campus.
Någon gång under dina studier kan du också vara intresserad av dessa:
Kolla in innehållet under rubriken Hälsoinformation på vår webbsida
Du hittar nyttig hälsoinformation och tips på hur du kan öka ditt välbefinnande under rubriken Hälsokunskap på vår webbsida. Där finns bland annat Hälsodatabanken där du kan söka information med sökord.
En video tips: Den korta animationen Hälsoinformation på webben (2022)
- Titta på den korta animationen Hälsoinformation på webben (dreambroker.com, 50 sekunder)
- Alternativtext för videon
Följ nyheter på vår hemsida och våra kanaler i sociala medier
Vi publicerar kontinuerligt nyheter och meddelanden med aktuell information på yths.fi/sv/nyheter. Börja också följa våra kanaler på Instagram, Facebook, X, LinkedIn och YouTube.
Tjänster och anvisningar för studerande inom specifika studieområden
Vi har publicerat en tilläggsguide för studerande inom social- och hälsovård samt salmonellaanvisningar för veterinärmedicinstuderande och praktikanter inom livsmedelsbranschen
- Läs guiden för social och hälsovårdstuderande
- Läs salmonellaanvisningen för veterinärmedicinstuderande och praktikanter inom livsmedelsbranschen
Titta på vår videopresentation för nya studerande
Du kan förstora visningsfönstret till fullskärm, aktivera svenska undertexter från inställningarna och och ändra inställningarna för videouppspelning. För att kunna se den inbäddade videon på vår webbplats måste du ha godkänt alla kakor på vår webbplats. Du hittar det alternativa förklarande manuset till videon genom att klicka på dragmenyn under videon.
Videon kan också ses direkt på vår YouTube-kanal (youtube.com).
Alternativtext för videon (klicka för att öppna)
Studerandekaraktär 1 går nerför trapporna utomhus, fortsätter längs gatan och går in i en campusbyggnad. Samtidigt hörs berättarrösten. Berättarröst: ”När jag började studera vid en högskola fick jag tillgång till SHVS tjänster. Jag märkte snabbt att SHVS erbjuder stöd inom allmän, mental och oral hälsa – något som skapade trygghet redan från början.”
Studerandekaraktär 1 går mot ett bord där studerandekaraktär 2 sitter med sin dator. De hälsar på varandra och studerandekaraktär 1 sätter sig vid samma bord. Berättarröst: ”SHVS främjar också välbefinnande i studiesamfunden och arbetar med hälsofrämjande vid högskolor.”
Studerandekaraktär 1 tar fram sin egen dator. Studerandekaraktär 1 och studerandekaraktär 2 pratar glatt. Sedan börjar studerandekaraktär 1 skriva på sin dator. Berättarröst: ”Ett av de första stegen i min kontakt med SHVS var att ta i bruk deras digitala tjänst. Där gör jag nästan allt: jag kollar mina inbokade mottagningstider, flyttar tider vid behov, uppdaterar mina kontaktuppgifter och kopplar upp mig till distansmottagningar. Den digitala tjänsten har blivit ett viktigt verktyg i min vardag.”
Studerandekaraktär 1 promenerar vid havet i träningskläder med telefon i handen. Berättarröst: ”I inledningsskedet av studierna besvarade jag HälsoStarten-enkäten via SHVS digitala tjänst. Efter att jag svarat fick jag feedback på mitt hälsotillstånd.”
Studerandekaraktär 1 joggar längs stranden. Berättarröst: ”Det var ett bra sätt att stanna upp och fundera på sitt eget välbefinnande redan i början. Om det hade funnits något i mina svar som behövde följas upp, skulle jag ha blivit hänvisad till en distans- eller närmottagning.”
Studerandekaraktär 1 stannar vid stranden. Berättarröst: ”Men den här gången räckte det med de hälsofrämjande tips jag fick digitalt.”
Studerandekaraktär 1 vänder sig mot kameran och ler glatt. Berättarröst: ”Allt detta hjälpte mig att ta det första steget mot att börja ta hand om min hälsa vid sidan av studierna.”
Studerandekaraktär 2 är hemma, ställer en tekanna på bordet och sätter sig ner. Berättarröst: ”Första gången jag behövde ta kontakt med SHVS funderade jag på att ringa – men jag valde att fylla i ett serviceformulär via SHVS digitala tjänst. Det fanns också andra alternativ, som chatt eller telefon.”
På videon ser vi en hälsovårdare som sitter vid en dator med headset. Studerandekaraktär 2:s röst berättar: ”Vid bedömningen av vårdbehovet går man alltid igenom min situation och funderar på hur brådskande mitt ärende är. Vid behov har jag blivit hänvisad till distans- eller närtjänster, eller fått anvisningar om egenvård.”
Medan berättarrösten talar, växlar bilden till en korridor på SHVS mottagning där en läkare närmar sig studerandekaraktär 2. Därefter ser vi dem sitta och samtala i mottagningsrummet.
Berättarröst: ”Jag har upplevt att jag verkligen har blivit tagen på allvar.”
Studerandekaraktär 2 sitter hemma i soffan med sin dator. Berättarröst: ”Under studietiden har jag märkt att SHVS erbjuder studerande mycket mer än bara mottagningstjänster. Jag har själv till exempel deltagit i en grupp där vi delade erfarenheter och fick tips för vardagen. Jag valde en distansgrupp eftersom det passade mitt schema bättre än en lokal grupp.”
Samtidigt som berättarrösten talar om grupperna, visas studerandekaraktärens datorskärm där ett distansgruppsmöte pågår. Flera personer syns på skärmen.
Studerandekaraktär 2 möter en hälsovårdare i en korridor. I bakgrunden syns en SHVS-rollup. Studerandekaraktär 2:s röst berättar: ”Jag har också lyssnat på olika SHVS webbinarier om hälsofrämjande och träffat SHVS-personal på olika studentevenemang på campus.”
Studerandekaraktär 1 dyker upp och börjar prata med hälsovårdaren och studerandekaraktär 2. Berättarröst: ”Jag har fått känslan att SHVS inte bara handlar om hälsovård. Det är en aktiv del av studielivet.”
Studerandekaraktär 2 ler mot kameran. Sluttext på videon: ”Läs mer på sidan för nya studerande: yths.fi/valkommen”