Hoppa till verktygsfältet

1. Bedömning av vårdbehovet

Tidsbeställning till SHVS tjänster sker via bedömning av vårdbehovet som innebär att vårdpersonal kartlägger din situation, bedömer ditt vårdbehov och hur brådskande det är samt ger anvisningar om egenvård. Vårdbehovet bedöms i SelfChat eller per telefon.

Om du ska boka ett fortsättningsbesök och redan har fått ett tidsbeställningstillstånd, kan du boka en tid i Self-webbtjänsten.

Chatta i Self

Du kan kontakta vår vårdpersonal via SelfChat. Läs SelfChattens anvisningar för uträttandet av ärenden för perioden 6.5.-26.6.2020.

Ring vår telefontjänst och vänta på återuppringning

Ring SHVS serviceställe på din studieort inom servicetiderna. Lämna ett meddelande i vår telefontjänst och ge ditt telefonnummer som vi ringer. Kom ihåg att vänta att telefonautomaten säger att ditt meddelande har sparats.

Vi ringer upp dig. Vi försöker få tag på dig på telefonnumret du har gett högst två gånger inom våra servicetider. Observera att samtalet kommer från ”okänt nummer”.

Om ditt ärende är brådskande, ring på morgonen före kl. 10, så att vi kan bedöma hur brådskande ditt vårdbehov är och vid behov ordna en mottagningstid samma dag.

Observera att SHVS inte har jourverksamhet. Våra serviceställen har öppet vardagar dagtid. Vi har inte service på kvällar, nätter eller veckoslut. Om du behöver brådskande vård, kontakta hälsovårdscentraljouren på din hemort. På varje SHVS-serviceställes sidor hittar du också information om ortens jourer.

För hörselskadade erbjuder vi en egen kanal för telefonservice. Mer information finns här.

2. Boka en mottagningstid

Du kan boka en mottagningstid i Self när ditt vårdbehov har bedömts eller när du bokar en tid för ett fortsättningsbesök.

Mottagningen kan ske på vårt serviceställe eller så kan den genomföras som distansmottagning i Self. Anvisningar för distansmottagning

Kom ihåg att föra in din mottagningstid i din kalender. Du får en påminnelse om din mottagningstid per textmeddelande två dygn (48 h) före tiden om du har aktiverat påminnelser om mottagningstider i Self och dina kontaktuppgifter är uppdaterade. Om du har ändrat din tid får du inget påminnelsemeddelande. Vi svarar inte för eventuella störningar i påminnelsetjänsten.

3. Ändra och avboka mottagningstider i tid

Om du inte kan komma till mottagningen den tid som bokats för dig, kom ihåg att flytta eller avboka mottagningstiden i god tid. Mottagningstider ska flyttas eller avbokas senast ett dygn (24 h) före den bokade mottagningstiden.

Flytta eller avboka din mottagningstid i Self eller genom att ringa ditt serviceställes telefontjänst. 

  • Om du flyttar en bokad mottagningstid till en annan tidpunkt, förlorar du inte ditt tidsbeställningstillstånd. Observera att du inte får något påminnelsemeddelande om flyttade mottagningstider.
  • Om du av någon anledning inte behöver den bokade mottagningstiden, kan du avboka den. Observera att när du avbokar en mottagningstid, förlorar du ditt tidsbeställningstillstånd.
  • Om du inte anländer till din mottagningstid eller avbokar / flyttar senare än 24 före mottagningstiden, du avbokar eller flyttar en mottagningstid senare än 24 timmar före mottagningstiden, debiterar vi en avgift för oanvända mottagningstider som inte avbokats. Denna praxis gäller alla mottagningsbesök förutom laboratorieundersökningar. Mer information finns under Serviceavgifter.
  • OBS! från och med 13.3. kan du tillsvidare avboka din mottagning 1-timme innan mottagningstiden.

4. Tips för smidiga mottagningsbesök

Kom alltid i tid till mottagningen. Det lönar sig att kontrollera serviceställets besöksadress och anmälningsanvisningar på förhand, så att du kan reservera tillräckligt med tid t.ex. för resor.

Om du ska komma på en distansmottagning, gå in på distansmottagningen i Self i god tid. Observera också de förutsättningar som gäller distansmottagning på förhand.