Hoppa till verktygsfältet
Alla SHVS egna serviceställen, SelfChat och de riksomfattande servicenumren håller stängt på självständighetsdagen, fredagen den 6.12.2024. Vi betjänar normalt igen måndagen den 9.12.2024. Glad självständighetsdag!
Söker du information om influensavaccinationer vid SHVS? Kolla ortspecifik information här.

Hälften av högskolestuderandena använder SHVS tjänster – de anser att vården är nyttig

Cirka hälften av högskolestuderandena använder i huvudsak Studenternas hälsovårdsstiftelsens (SHVS) hälsotjänster. I yrkeshögskolorna nästan fördubblades andelen som använder SHVS tjänster, från 24 procent till 43 procent mellan åren 2021 och 2024. Resultaten framkommer i hälso- och välfärdsundersökningen av högskolestuderande (KOTT) som genomfördes senaste vår.

SHVS erbjuder hälso- och sjukvårdstjänster på primärvårdsnivå samt hälsofrämjande tjänster till examensstuderande vid högskolor i Finland.

”Slutsatsen utifrån resultaten är att studerande vid yrkeshögskolorna har hittat SHVS tjänster, efter att yrkeshögskolestuderande började omfattas av SHVS tjänster 2021”, berättar SHVS chefsöverläkare Teija Kulmala.

”Andelen yrkeshögskolestuderande som använder tjänsterna inom oral hälsa ökade. Dessutom upplevde fler yrkeshögskolestuderande än tidigare att tjänsterna inom oral hälsa var tillräckliga. Enligt SHVS besöksdata har yrkeshögskolestuderande större behov av munhälsovård än universitetsstuderande”, säger Kulmala.

De flesta anser att de har nytta av den vård de får vid SHVS

Tre av fyra studerande anser att de har nytta av den vård de får vid SHVS. Andelen som ansåg att vården var till nytta ökade bland studerande vid yrkeshögskolorna med åtta procentenheter jämfört med förra undersökningen.

”Resultatet visar på att studerandena upplever att SHVS tjänster verkligen hjälper dem att lösa hälsoproblem. SHVS har en viktig roll i att fungera som sakkunnig inom hälsa för högskolestuderande och att främja studiehälsan”, säger Teija Kulmala.

Men drygt 40 procent av studerandena anser att tjänsterna som de har fått vid SHVS är otillräckliga i förhållande till deras behov. Dessutom upplever endast var tredje studerande att de smidigt har fått kontakt med SHVS vårdställe. Resultatet ligger på samma nivå som vid föregående undersökning.

”Även den kundrespons som SHVS samlar in visar att studerandena anser att det nuvarande sättet att kontakta SHVS, som i huvudsak sker per telefon, inte är angenämt. För att kontakten till SHVS ska bli smidigare satsar vi på att bygga upp en flerkanalig, digital kontaktmodell, och vi utvecklar särskilt chatt-kanalen som studerandena föredrar”, säger Teija Kulmala.

”Det är viktigt att resultaten från KOTT-undersökningen leder till praktiska åtgärder. Syftet med samarbetet mellan THL och SHVS är att undersökningsresultat ska utnyttjas i utvecklingen av SHVS tjänster”, säger Suvi Parikka som är ansvarig forskare vid THL.   

Hälso- och välfärdsundersökningen av högskolestuderande (KOTT) genomfördes våren 2024. I undersökningen deltog 3 600 studerande i åldern 18–34 år från universitet och yrkeshögskolor runtom i Finland.

THL har nu publicerat resultaten från studerandehälsovården. Resultaten kan fås enligt kön, åldersgrupp och högskolesektor.

THL har tidigare publicerat resultat från KOTT-undersökningen om psykisk hälsa bland studerande och tillgången till mentalvårdstjänster samt om upplevd hälsa, funktionsförmåga, delaktighet och levnadsförhållanden. Fler rapporter från KOTT-undersökningen om hälsa, välbefinnande och användning av tjänster bland högskolestuderande publiceras i slutet av 2024 och början av 2025.

Källa

Mer information

Teija Kulmala
chefsöverläkare
Studenternas hälsovårdsstiftelse (SHVS)
tfn 041 731 9420
fornamn.efternamn(at)yths.fi

Suvi Parikka
ansvarig forskare
THL
tfn 029 524 7959
fornamn.efternamn(at)thl.fi