Siirry sisältöön

Kelalle maksettu korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu kattaa opiskelijalle kaikki YTHS:n palvelut. Muita palvelu- tai käyntimaksuja ei peritä.

Käyttämättä jääneen vastaanoton maksu

Perimme asiakkaalta 40 euron suuruisen maksun, jos hän jättää saapumatta varatulle ajalleen perumatta tai siirtämättä aikaa 24 h ennen vastaanottoa.

Maksuun voi hakea oikaisua, jos saapumatta jäämiselle on ollut hyväksyttävä syy. Jos lasku on mielestäsi aiheeton, käytä aina lomaketta ”Palaute laskusta” (myös siinä tapauksessa, että olisit jo maksanut laskun). Näin pääset valitsemaan palvelupisteen, jossa asia tarkistetaan.

Käyttämättä jääneiden ja peruuttamattomien vastaanottojen maksu koskee kaikkia vastaanotto- ja tutkimuskäyntejä ja hoidollisia ryhmiä sekä YTHS:n omissa että kumppaneiden palvelupisteissä.

Lähetämme laskun valintasi mukaan joko sähköisesti e-laskuna tai postitse. E-laskupalvelun voi ottaa käyttöön sekä verkkopankin että OmaPosti-palvelun kautta.

E-lasku verkkopankin kautta

Sopimuksen voit tehdä oman pankkisi ohjeistuksen mukaisesti sen jälkeen, kun olet saanut yhden paperilaskun.

E-lasku OmaPostiin

Jos sinulla ei ole vielä käytössä OmaPosti-palvelua:

  • Tee OmaPosti-sopimus.
  • Valitse, että YTHS:n lähettämät kirjeet ja laskut toimitetaan sinulle OmaPosti-palvelun kautta

Jos sinulla on käytössäsi Omaposti-palvelu:

  • Jos olet tehnyt OmaPosti-sopimuksen voit valita, että YTHS:n lähettämät kirjeet ja laskut toimitetaan sinulle OmaPosti-palvelun kautta.
  • Postituspalvelu toimittaa laskusi OmaPostiin.

Entä jos minulla ei ole e-laskupalvelua käytössä

  • Jos sinulla ei ole e-laskupalvelua käytössä, saat laskusi postitse. Muista tällöin huolehtia, että osoitetietosi ovat Selfissä ajan tasalla. Osoitetiedot eivät päivity automaattisesti väestörekisterijärjestelmästä.
  • Omat laskusi tallentuvat aina myös Self-palveluun, josta löydät ne vaivattomasti.

Asiakasmaksun oikaisu

Laskun oikaisupyynnöt tehdään lomakkeella, jonka löydät Self-palvelusta. Jos lasku on mielestäsi aiheeton, käytä aina lomaketta ”Palaute laskusta” (myös siinä tapauksessa, että olisit jo maksanut laskun). Näin pääset valitsemaan palvelupisteen, jossa asia tarkistetaan.

  • Voit pyytää asiakasmaksuun oikaisua, jos sinulla on ollut hyväksyttävä syy olla saapumatta vastaanotolle ja olet tyytymätön asiakasmaksuun.
  • Voit pyytää asiakasmaksuun oikaisua, jos olet saanut muistutuksen laskusta, jonka olet mielestäsi jo maksanut. Ennen oikaisun pyytämistä tarkista, että olet maksanut laskun oikealla viitenumerolla, oikealle pankkitilille ja oikealla summalla.

Laskun perintä

Visma Financial Solutions Oy huolehtii erääntyneiden laskujen perinnästä. Huomioithan, että asiakas maksaa perinnästä aiheutuvat kulut.

Terveydenhoitomaksu
maksetaan Kelalle

Lisätietoja Kelalle maksettavasta terveydenhoitomaksusta kela.fi/korkeakouluopiskelijan-terveydenhoitomaksu