Ta i bruk Self!

Self är en webbtjänst för studerande. I Self-tjänsten kan du sköta dina ärenden vid SHVS snabbare. Du kan bl.a. boka tider, avboka tider och flytta bokningar samt svara på hälsoenkäter, fylla i blanketter för förhandsuppgifter och kommunicera via chatt (mån-fre kl 8-9). Via webbtjänsten får du också dina undersökningsresultat och du kan kommunicera datasäkert med SHVS:s personal. Self-tjänsten växer och utvecklas. Under år 2018 kompletteras tjänsten bl.a. elektroniska symtomenkäter som möjliggör snabbare tillgång till vård.

Studerande! Registrera dig som användare av webbtjänsten. Då kan SHVS skicka dig kallelser och blanketter som du kan fylla i elektroniskt innan du kommer på mottagningen.

Så här tar du i bruk Self-tjänsten:

  • Du loggar in i tjänsten med dina nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. När du loggar in identifieras du och din rätt att använda SHVS:s tjänster kontrolleras. Observera att SHVS:s hälsovårdsavgift måste vara betalt. Uppgifterna i SHVS:s system uppdateras från universitetens Virta-studieinformationstjänst varje natt.
  • När du loggar in första gången ska du godkänna användarvillkoren. 
  • Börja använda Self-tjänsten genom att fylla i dina kontaktuppgifter. Kom ihåg att ange hur du vill få påminnelser (SMS eller e-post) om meddelanden som inkommit i Self-tjänsten.
  • I Self-tjänsten kan du boka och flytta dina mottagningstider om du fått tillstånd till det i samband med bedömning av vårdbehovet. Bokning av mottagningstid är dock inte möjligt om det gäller en akuttid för pågående dag, videomottagningstid eller tid för åtgärd eller ingrepp.
  • Alla kan kontrollera och avboka sina mottagningstider utan särskilt tillstånd. För mottagningstider som inte avbokats alls eller som avbokats för sent (mindre än 24 timmar före mottagningstiden) debiteras en avgift på 35 euro (sedan 31.7.2018.)
  • Via Self-tjänsten får du datasäkert meddelanden från SHVS:s personal om din pågående behandling. Du kan också svara på dessa meddelanden via tjänsten.
  • En del av hälsokontrollen för förstaårsstuderandena utgörs av en hälsoenkät och den personliga responsen på denna enkät ges via Self-tjänsten.

Välkommen till Self-tjänsten! Logga in


Obs! Välj textning på svenska:

 

selflogo

 Vad är Self?

  • Self är en tjänst där SHVS:s klienter kan hantera sina mottagningstider på webben.
  • För att boka eller flytta en mottagningstid behöver du en tidsbeställningslov som du får av SHVS:s hälsovårdare eller läkare i samband med bedömning av vårdbehovet eller ett mottagningsbesök.
  • Bokade tider kan du kontrollera och avboka också utan tidsbeställningslov.
  • Kommunicera via chatt (mån-fre kl 8-9).

Vad är Mina Kanta-sidor?

  • Mina Kanta-sidor är en webbtjänst som upprätthålls av Fpa. Tjänsten är tillgänglig för alla med ett finskt personnummer. På Mina Kanta-sidor kan du kontrollera dina hälsouppgifter, t.ex. laboratorieresultat och patientjournaler.
  • Du ser också dina elektroniska recept och kan be om förnyande av dem.
  • Tjänsten möjliggör överföring av uppgifter mellan olika verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården.
  • Du kan själv ge ditt samtycke till vilka uppgifter som får överföras mellan olika verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården (t.ex. SHVS och hälsocentralen på din hemort) och du kan ändra eller återta ditt samtycke när som helst.
  • För tillfället används Kanta-systemet inom SHVS:s tjänster för allmän hälsa och mental hälsa. Tjänsterna inom oral hälsa går med i Kanta senare.