Hoppa till verktygsfältet
Kolla in vår nyhet för att se avvikande öppettider för jultiden, årskiftet och trettondagen. Läs mer

SHVS omställningsförhandlingar har avslutats – en ny organisations- och servicemodell kommer att stödja vårt uppdrag

Omställningsförhandlingarna som pågått inom SHVS under slutet av hösten 2025 har avslutats. Målet med förhandlingarna var att utifrån SHVS strategi skapa en mer flexibel och studentcentrerad organisation för att svara på såväl de studerandes förväntningar som förändringarna i verksamhetsmiljön.

Omställningsförhandlingarna omfattade hela SHVS personal, ca 1 200 anställda. Den nya organisationsstrukturen träder i kraft den 1 mars 2026.

Målet med förändringarna är en mer studentcentrerad servicemodell

För att möta de studerandes förändrade förväntningar kommer SHVS framöver att i högre grad erbjuda tjänster genom multiprofessionella team och digitalt samt måttfullt utöka sina öppettider.

SHVS servicenätverk har hittills varit indelat i fem serviceområden. Efter reformen kommer organisationen att bygga på två riksomfattande tjänstesektorer: tjänster inom allmän och mental hälsa samt tjänster inom oral hälsa. Denna förändring i kombination med den nya digitala serviceplattformen som ska lanseras kommer att göra det möjligt att säkerställa mer tillgängliga och likvärdiga tjänster för de studerande oavsett boningsort. Balans mellan inkomster och utgifter samt ökad kostnadseffektivitet är viktigare än någonsin för att trygga tillgången till tjänster den närmaste framtiden.

Organisationsförändringen påverkar inte det nuvarande antalet av SHVS serviceställen.

En följd av reformen är att SHVS lednings- och förvaltningsstruktur blir tydligare. Reformen bidrar också till att SHVS kan stärka sin roll som högskolornas och välfärdsområdenas partner och som en synlig expert inom studerandehälsovården.

Omställningsförhandlingarna resulterar inte i några personalminskningar. De anställda vars nuvarande jobb försvinner kommer att erbjudas ett nytt jobb inom SHVS.

”Denna förändring är nödvändig nu eftersom vi har ett unikt ansvar för studerandehälsovården i Finland. Vårt viktigaste mål är att förbättra tillgången till tjänster. Det här kräver att vi ständigt utvecklas”, säger SHVS verkställande direktör Annika Saarikko.

Ytterligare information till medier

Annika Saarikko, vd, SHVS, 040 744 6770, annika.saarikko(at)yths.fi

Studenternas hälsovårdsstiftelse, SHVS, ansvarar för att erbjuda hälsovård för högskolestuderande och för att säkerställa välbefinnandet inom studiesamfunden. Vi arbetar för att främja hälsa, välbefinnande och studieförmåga hos omkring 300 000 högskolestuderande runtom i Finland. Vårt mål är välmående studerande och studiesamfund – så att de kan bli världens bästa framtidsskapare.