Hoppa till verktygsfältet
Tyvärr är vår bedömning av vårdbehovet överbelastad, och en del av serviceformulären i webbtjänsten Self är tillfälligt otillgängliga. Om formuläret du behöver är ur bruk, ber vi dig att kontakta oss per telefon. Vi beklagar eventuella besvär.

MieliChat stöder välbefinnandet

Coronapandemin som redan pågått i över ett år har utmanat högskolestuderandes ork och välbefinnande på ett sätt som märkts i en ökad efterfrågan på SHVS tjänster inom mental hälsa samt i ett ökat behov av lågtröskelstöd. Även om coronapandemin visar tecken på att avta kan effekterna av undantagsarrangemangen märkas i en enskild studerandes välbefinnande ännu en lång tid framöver. Undantagstiden har också kunnat leda till att problem med orken hopat sig, och många kan behöva stöd för att komma in i en ny vardagsrytm.

MieliChat finns i Self

För att stödja högskolestuderandes välbefinnande har SHVS öppnat en ny chattjänst, MieliChat. MieliChat är öppen mån-fre kl. 8–14, och du hittar den i Self-portalen.

I MieliChat kan du anonymt diskutera sådant som känns jobbigt och få råd och stöd i frågor som gäller psykisk hälsa och välbefinnande.

Observera att inga patientuppgifter eller tidsbokningar behandlas i MieliChat. I sådana fall ska du logga in på SelfChat eller ringa det riksomfattande servicenumret för allmän och mental hälsa: 046 710 1073.

MieliChat upprätthålls till slutet av år 2021 med hjälp av tilläggsfinansiering som social- och hälsovårdsministeriet beviljat. Tilläggsfinansieringen är ämnad för att befrämja Högskolestuderandes välbefinnande under coronaviruspandemin.