Socker och munhälsa

Nästan alla maträtter och drycker innehåller kolhydrater som bakterierna i munnen använder för att bilda syror. Syrorna fräter i sin tur på tänderna. Socker är den mest skadliga typen av kolhydrat. Sockrets skadliga effekter som orsakar hål i tänderna beror på hur mycket, hur ofta och på vilket sätt man använder socker och på sockrets egenskaper (se tabell 1).

Sockrets effekter på tänderna

Bakterierna på tandytan bildar syror av sockret i maten. Dessa syror sänker tandytans surhetsgrad, d.v.s. pH-värde. När pH-värdet sjunker under 5,5, börjar emaljen lösas upp. Upplösning (överförig av tandytans mineraler till saliven) sker i cirka 20 minuter. Detta fenomen kallas demineralisering. Om sockerintaget upphör, hårdnar mineralerna i saliven åter på tandytan och en remineralisering sker. Om "syraanfallen" sker ofta, hinner remineraliseringen inte ske, utan småningom fräts ett hål på tanden.

Syrabildningen och lågt pH-värde i munnen har många orsaker, bl.a. arten och mängden av bakterier i munnen, salivens egenskaper samt mängden tillgängligt socker i munnen, hur länge sockret stannar i munnen och hur ofta personen konsumerar socker.

Hur olika sötningsmedel orsakar hål i tänderna

Nästan all kost innehåller kolhydrater som kan användas i munbakteriernas ämnesomsättning. De mest skadliga kolhydraterna är sackaros, glukos, fruktos, maltos, stärkelsesirap och laktos (men inte i mjölkprodukter). Xylitol och konstgjorda sötningsmedel, t.ex. aspartam, acesulfam K, sukralos och sackarin, är helt ofarliga för tänderna.

Xylitol kan förebygga hål i tänderna (se Xylitol). Sorbitol, mannitol, maltitol och isomaltos orsakar vanligen inte hål i tänderna.

Näringsämnen som innehåller socker

Förutom godis och söta bakverk innehåller också sylt, marmelad, sockrade flingor, kakao och andra sockrade drycker, chips och torkad frukt kolhydrater som lätt bildar syra. Frukt är mindre skadligt trots sin fruktoshalt, eftersom tuggande av frukt ökar salivutsöndringen och då avlägsnas syrorna snabbare ur munnen.

Mat och dryck som sötats med konstgjorda sötningsmedel orsakar inte hål i tänderna. Om sådana produkter dock innehåller mycket syra, kan de orsaka tanderosion.

Konsumtionsfrekvens och tid i munnen för olika näringsämnen

Ju längre tid maten stannar kvar i munnen, desto längre tid hinner det bildas syra av sockret i maten. Således påverkar den tid som maten eller drycken finns i munnen dess skadliga effekter på tänderna (se tabell 2).

Socker avlägsnas långsammare från munnen om tänderna är ojämna eller har ställen där maten fastnar, t.ex. öppna hål och fyllningar som har spruckit, tandställningar och anordningar för avtagbara proteser. Sockret avlägsnas snabbare hos personer som har god salivutsöndring och tuggar ordentligt. Också socker med god löslighet, t.ex. sockret i drycker, avlägsnas snabbare från munnen.

Sköljning av munnen med vatten efter sockerkonsumtionen förkortar inte den tid som sockret stannar kvar i munnen. Intag av xylitol genast efter en måltid som innehåller socker gör däremot att syran som bildas av sockret avlägsnas snabbare.

Kolhydrater, bl.a. bär, frukt och grönsaker, ris, makaroner och andra spannmålsprodukter, orsakar också syraangrepp på tänderna. Därför är det bäst att äta dessa produkter endast i samband med måltider och tillsammans med mjölkprodukter. Också spjälkta produkter, såsom chips, bildar syra.

Avgörande för kariesbildningen är hur ofta sockerhaltig mat och dryck intas. Om socker finns ofta i munnen, även om det är i små mängder, bildas syra hela tiden. När munnen är tom och fri från socker i 2-3 timmar mellan måltiderna, hinner mineralerna som lösts upp i saliven åter hårdna på tandytan. Därför är det bra att äta 4-6 gången om dagen enligt näringsrekommendationerna och undvika att småäta mellan måltiderna.

 

Tabell 1. Total sockermängd i några produkter

 

Produkt

Sockermängd enligt antal sockerbitar (st.)

Läsk 5 dl

20

Juice 2 dl

8

Sockrad saft 2 dl

5,5

Kakaodryck 2 dl

4

Smaksatt yoghurt 1,5 dl

5

Smaksatt fil 2 dl

5

Glasstrut (liten)

4,5

Munk

3,5

Lakritsstång 40 g

5

Chokladstång 40 g

8

Lösgodis 100 g

25

 

Tabell 2. Tiden som vissa produkter stannar i munnen

 

Produkter som stannar länge i munnen

Kola, lakrits, godis, pastiller, tuggummi, choklad

Torkad frukt

Honung och sirap

Chips

Bakelser, kex

Produkter som stannar en kort tid i munnen

Apelsin

Jordgubbe

Alla drycker

 

Artikeln är skriven:
Helinä Keskinen
Duodecim / Terve suu
15.9.2009


Relaterade artiklar

Nyckelord: Munhälsa, Socker