Siirry sisältöön
warning
16.1.2020 klo 12.00: Laskuihin ja laskuhuomautuksiin liittyvät lomakkeet eivät tällä hetkellä löydy Self-palvelusta. Häiriö korjataan vko 5 aikana. Kiireellisessä asiassa ota yhteyttä palvelupisteeseesi. Pahoittelemme tilannetta.

Askarruttavatko ruokailutottumukset? Suhde syömiseen ja ruokaan voi pitää sisällään monenlaisia haasteita.  Joku syö liikaa ja joku liian vähän. Jonkun arjessa syömisen ajattelu vie suuren osan ajasta ja joku toinen ei yhtään mieti mitä suuhunsa laittaa. Koska jokainen suhtautuu ruokaan ja syömiseen eri tavoin, on hyvä tunnistaa omat ajattelutapansa.  Miten sinä suhtaudut ruokaan ja syömiseen? Koetko, että sinun tarvitsee tehdä muutoksia omissa syömistottumuksissasi?

Ruokailutottumuksen ja ruokasuhteen muuttaminen etenee tavallisesti viiden vaiheen kautta:

  1. Tiedostamattomuus — Et ole tullut ajatelleeksi omia ruokailutottumuksiasi tai kokenut tarvetta muuttaa niitä.
  2. Oivaltaminen — Huomaat, että ruokailutottumusten muuttamiselle on tarvetta ja muutoksesta voisi olla sinulle hyötyä.
  3. Valmius — Sinulla on arjessasi sopivasti aikaa, jaksamista ja motivaatiota lähteä tekemään muutoksia.
  4. Toiminta — Otat pieniä, itsellesi sopivan kokoisia askeleita kohti terveellisempää syömistä ja ruokasuhdetta.
  5. Ylläpito — Olet tehnyt terveellisiä muutoksia ja pyrit nyt säilyttämään ne osana arkeasi.

Apua ja tukea ruokailutottumusten hallintaan

Ruokapäiväkirja

Ruokapäiväkirja on hyvä tapa tarkastella omia ruokailutottumuksia ja löytää mahdollisia oman syömisen haastekohtia. Ruokapäiväkirjaa kannattaa pitää n. viikon ajan, jotta saat hyvä kokonaiskuvan ruokailutottumuksistasi. Muista, että täytät ruokapäiväkirjaa vain itseäsi varten. Lataa ruokapäiväkirja käyttöösi tältä sivulta.

Meallogger

Ateriakuviin pohjautuva sähköinen ruokapäiväkirja Meallogger on helppo tapa tarkastella omia ruokailutottumuksia. Kuvaa omat ateriasi ja lähettää kuvan omaan ruokapäiväkirjaasi. Kuvallisen ruokapäiväkirjan avulla hahmotat paremmin omat ruokailutottumuksesi ja voit sen pohjalta kehittää niitä. Perusta oma maksuton MealLogger-tilisi osoitteessa http://www.meallogger.com/.

HeVi-ryhmät

YTHS:n järjestämissä virtuaalisissa HeVi-ryhmissä sinulla on mahdollisuus tulla tietoiseksi omista syömistottumuksista, tunnistaa mahdollisia muutostarpeita ja saada vinkkejä muutoksen toteuttamiseen. Ryhmässä käsitellään laajasti hyvään syömiseen liittyviä teemoja.

Terveydenhoitajan vastaanotto

Ruokasuhdettaan ja syömistottumuksiaan pohtiessa voi toisinaan tulla tarve keskustella asiasta terveydenhuollon ammattihenkilön kanssa. Mikäli koet tarvetta keskustella syömisen haasteista, varaa aikaa oman palvelupisteesi terveydenhoitajalle.