Siirry sisältöön
Laaja häiriö valtakunnallisen palvelutoimijan tietoliikenteessä havaittiin 22.6.2021 klo 8.00–15.00 välisenä aikana. Häiriötilanne on voinut estää osittain puhelin-, vastaanotto- ja chat-palvelujen toiminnan. Jos sinulla oli häiriön aikaan estynyt etävastaanottoaika, olemme sinuun yhteydessä. Pahoittelemme mahdollista haittaa.

10 faktaa arkiliikunnan hyödyistä

  1. Kaikki liike – jo istumasta ylös nouseminen on terveyttä edistävää.
  2. Istumisen tauottaminen sekä lyhyet aktiivisuushetket, esimerkiksi portaiden nousut ja lyhyet kävelylenkit, aamulla ja illalla sekä pyörällä tai kävellen tehdyt päivän kulkemiset vilkastuttavat energia-aineenvaihduntaa.
  3. Säännöllinen liike aktivoi lihaksia ja tehostaa niiden toimintaa. Rasvan tilalle tulee lihasta.
  4. Kohentaa mielialaa. Stressin sieto paranee ja masennusriski pienenee.
  5. Parantaa vireystilaa ja auttaa keskittymään ajattelua vaativissa töissä.
  6. Parantaa unen laatua. Nukahtaminen nopeutuu ja syvän unen kesto pitenee.
  7. Auttaa päänsärkyyn. Kestävyysliikunta lempeästi auttaa migreenin hoidossa ja etenkin sauvakävely on tehokasta niska-hartiaseudun jännitystilojen helpottamiseen.
  8. Laskee verenpainetta ja ennaltaehkäisee tyypin 2 diabetekselta.
  9. Saattaa auttaa selkäkipuihin ja ennaltaehkäisee selkäkipuja.
  10.  Jo muutamien minuuttien yhtäjaksoinen portaiden kiipeäminen päivässä parin kuukauden ajan voi parantaa hengitys- ja verenkiertoelimistön suorituskykyä.