Siirry sisältöön

Kelalle oma-aloitteisesti maksettava korkeakouluopiskelijan terveydenhoitomaksu kattaa opiskelijalle kaikki YTHS:n palvelut. Me YTHS:llä emme peri muita käynti- tai palvelumaksuja, lukuun ottamatta käyttämättä jääneiden ja peruuttamattomien vastaanottoaikojen maksua.

Huomioithan kuitenkin, että jos saat YTHS:ltä lähetteen erikoislääkärille tai erikoissairaanhoitoon, palvelun järjestäjällä on oikeus periä oman hinnastonsa mukainen käyntimaksu.

Käyttämättä jääneen vastaanoton maksu

Perimme asiakkaalta käyttämättä jääneiden ja peruuttamattomien vastaanottojen maksun, jos hän jättää saapumatta varatulle ajalleen perumatta tai siirtämättä aikaa 24 h ennen vastaanottoa. Vuonna 2024 tämän maksun suuruus on 56,70 euroa.

Huomioithan, että vastaanotolle on saavuttava, vaikka et saisi vastaanottoajasta erillistä muistutusviestiä.

Käyttämättä jääneiden ja peruuttamattomien vastaanottojen maksu koskee kaikkia vastaanotto- ja tutkimuskäyntejä sekä YTHS:n omissa että kumppaneiden palvelupisteissä. Se koskee myös esimerkiksi etävastaanottoja, laboratoriokäyntejä sekä rokotuskäyntejä. Maksuun voi hakea oikaisua kahden kuukauden sisällä laskun päivämäärästä, jos saapumatta jäämiselle on ollut hyväksyttävä syy. Ohjeet löydät tämän sivun kohdasta YTHS:n laskujen oikaisu.

Lähetämme laskun valintasi mukaan joko sähköisesti e-laskuna tai postitse. E-laskupalvelun voi ottaa käyttöön sekä verkkopankin että OmaPosti-palvelun kautta.

E-lasku verkkopankin kautta

Sopimuksen voit tehdä oman pankkisi ohjeistuksen mukaisesti sen jälkeen, kun olet saanut yhden paperilaskun.

E-lasku OmaPostiin

Jos sinulla ei ole vielä käytössä OmaPosti-palvelua:

  • Tee OmaPosti-sopimus.
  • Valitse, että YTHS:n lähettämät kirjeet ja laskut toimitetaan sinulle OmaPosti-palvelun kautta.

Jos sinulla on käytössäsi Omaposti-palvelu:

  • Jos olet tehnyt OmaPosti-sopimuksen voit valita, että YTHS:n lähettämät kirjeet ja laskut toimitetaan sinulle OmaPosti-palvelun kautta.
  • Postituspalvelu toimittaa laskusi OmaPostiin.

Entä jos minulla ei ole e-laskupalvelua käytössä

  • Jos sinulla ei ole e-laskupalvelua käytössä, saat laskusi postitse. Muista tällöin huolehtia, että osoitetietosi ovat Selfissä ajan tasalla. Osoitetiedot eivät päivity automaattisesti väestörekisterijärjestelmästä.

YTHS:n laskun oikaisu

Jos lasku on mielestäsi aiheeton, voit tehdä siitä oikaisupyynnön Self-verkkopalvelun Palaute laskusta -lomakkeen kautta. Oikaisupyyntö on tehtävä kahden kuukauden sisällä laskun päivämäärästä. Käytä oikaisupyyntöihin tätä lomaketta myös siinä tapauksessa, että olisit jo maksanut laskun. Näin pääset valitsemaan palvelupisteen, jossa asia tarkistetaan.

  • Voit pyytää asiakasmaksuun oikaisua, jos sinulla on ollut hyväksyttävä syy olla saapumatta vastaanotolle ja olet tyytymätön asiakasmaksuun.
  • Voit pyytää asiakasmaksuun oikaisua, jos olet saanut muistutuksen laskusta, jonka olet mielestäsi jo maksanut. Ennen oikaisun pyytämistä tarkista, että olet maksanut laskun oikealla viitenumerolla, oikealle pankkitilille ja oikealla summalla.
  • Self-verkkopalvelun lomakkeelle kirjautuminen vaatii tunnistautumisen. Jos kirjautuminen ei jostakin syystä onnistu, mutta laskussa on jotakin epäselvää, ota yhteyttä valtakunnallisten palvelunumeroidemme kautta.
  • Käytämme hoitosuhteisiin liittyvissä asioissa turvallista viestintää. Tämän vuoksi emme vastaa sähköpostitse laskutukseen liittyviin asioihin.

Laskun perintä

Visma Amili huolehtii erääntyneiden laskujen perinnästä. Huomioithan, että asiakas maksaa perinnästä aiheutuvat kulut.