Siirry sisältöön

(Päivitetty 23.9.2025)

Ajanjakso 1.5.–31.8.2025 (napauta avataksesi)

Palvelujen saatavuus

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui alle 23-vuotiailla (90 vrk)

  • toukokuussa 98 %
  • kesäkuussa 100 %
  • heinäkuussa 99 %
  • elokuussa 99 %

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui yli 23-vuotiailla (180 vrk)

  • toukokuussa 100 %
  • kesäkuussa 100 %
  • heinäkuussa 100 %
  • elokuussa 100 %

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui alle 23-vuotiailla (14 vrk)

  • toukokuussa 81 %
  • kesäkuussa 87 %
  • heinäkuussa 95 %
  • elokuussa 96 %

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui yli 23-vuotiailla (90 vrk)

  • toukokuussa 99 %
  • kesäkuussa 100 %
  • heinäkuussa 100 %
  • elokuussa 99 %

Selvitys seurannasta

  • Hoitotakuussa pysymistä seurataan jatkuvasti aluejohtoryhmässä ja vastuutiimeissä. Hoitoon pääsyn ylityksen taustalla on henkilöstön poissaoloista johtuva resurssivajaus sekä uuden hoitotakuun mukaisen palvelukysynnän tasapainon hakemista.​
  • Raportointia on kehitetty vastaamaan hoitotakuun ennakoivaa suunnittelua.
  • Alihankinnan toimijat eivät ole raportoineet hoitotakuun ylityksiä, joten toimenpiteitä ei ole tarvittu.
  • Ajanvarauskirjoissa on pystytty paremmin huomioimaan hoitotakuun uudet määräajat. Alle 23-vuotiaille on tehty omia ajanvaraustyyppejä.
  • Yleis- ja mielenterveyden palveluissa ostopalvelua on käytetty silloin, kun se on hoidollisista syistä  mahdollista (hoitoketjun eheys).
  • Suunterveydessä ostopalvelu on ollut käytössä erityisesti keskisellä alueella suuren kysynnän ja rekrytointiviiveiden johdosta elokuusta alkaen.

Henkilöstö

  • Palveluiden runsaan kysynnän vuoksi ostopalveluita käytetty kaikilla alueilla.​
  • Esihenkilöt seuraavat hoitotakuussa pysymistä ja aluejohtoryhmässä tehdään päätös ostopalveluista, jos hoitotakuu on ylittymässä​.
  • Kysyntäpiikkejä tasoittamaan käytetään ostopalveluita, ja syksyksi on tehty määräaikaisia lisärekrytointeja hoitaja- ja yleislääkäriresurssiin​.
  • Psykiatriresurssia on hoidettu osin vuokrapsykiatreilla ja myös eläköityneiden psykiatrien avulla​.
  • ​Henkilökunnan lakisääteiset lääkehoito, ensiapu- ja turvallisuuskoulutukset ovat ajan tasalla.

Turvallisuus ja laatu

  • Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin yhteensä 56 kpl.
  • Läheltä piti- ilmoituksia tehtiin 18 kpl.
  • Haittatapahtumailmoituksia tehtiin 38​ kpl.
  • Kanteluita ja muistutuksia oli yhteensä 27 kpl

Selvitys seurannasta

  • Palveluyksiköissä läheltä piti- ja haittatapahtumat käsitellään alueen johtoryhmässä ja päätetään toimenpiteet.
  • Henkilökuntaa on koulutettu ohjeiden mukaiseen toimintaan ja niitä kerrataan säännöllisesti tiimitasolla.
  • Kanteluihin on vastattu ylemmän johdon toimesta (yleis- ja mielenterveyden ylilääkäri tai johtajahammaslääkäri). ​
  • Muistutuksiin on vastattu pääosin alueilta. Opiskelijoille vastattiin esihenkilötasolta yksilöllisesti muistutuksen aiheesta riippuen ja asiasta keskusteltiin esihenkilön ja ammattilaisen kesken, jos kyse oli palveluun liittyvästä asiasta.

Asiakaspalautteet

NPS palautetta on tullut 9 209 kpl. YTHS-suositusten keskiarvo oli 9,4 ja NPS-luku oli 84. Verkkosivujen kautta tuli palautteita yhteensä 197 kpl.

Kokemus saadusta palvelusta ja sijainti 142 kpl

  • asiointikokemus huono
  • asiointikokemus hyvä
  • opasteet huonot

Ajan varaaminen ja digitaaliset palvelut 29 kpl

  • Palautteet liittyvät saamatta jääneeseen aikaan (aikaa ei ole saatavilla).
  • Aika peruttiin.
  • Muistutusviesti ei tullut tai asiakas ei ole muistanut tulla.
  • Jonotusaika on liian pitkä eikä ennätä käyttää palvelua opintojen aikana

Terveydenhoitomaksu ja palvelun käyttöongelma 26 kpl

  • Terveydenhoitomaksu on pakollinen, vaikka ei pysty käyttämään palvelua.
  • On etäopiskelija ja opiskelupaikkakunta on toisaalla.
  • Reklamaatio aiheellisesta tai aiheettomasta laskusta.

Selvitys seurannasta

  • Asiakaspalautteet ohjautuvat alueiden sähköposteihin, jossa ne käydään läpi ja tarvittaessa ohjataan sille alueelle, johon ne kohdistuvat (esim. digiin tulleet palautteet).
  • Palautteet käsitellään alueen johtoryhmässä ja luokitellaan merkityksellisiin ja merkityksettömiin.
  • Kiitokset ja moitteet ohjataan esihenkilölle ja hänen johdettavalle tiedoksi.
  • YTHS:n toimintaa yleisesti koskevat palautteet on välitetty tiedoksi palvelupäälliköille ja digitaalisiin asiointi- ja etäpalveluihin.​
  • Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin vastataan asiakkaalle.
  • Yksilöllisiä vastauksia ja ohjantaa (mm. yths.fi-sivuihin, Self-asiointilomakkeiden kautta asiointiin, ajan peruutukseen, aiheettoman laskun mitätöintiin liittyen).
  • Tapaturmaan liittyvässä asiakaspalautteessa asiakasta on ohjeistettu tekemään PVK-ilmoitus ja tuettu jatkohoidon järjestymisessä.

Muut havainnot

Ulkoisia auditointeja on tehty

  • Turkuun 8.5.2025
  • Töölöön 12.8.2025

Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt päivitykset syksyn aikana

  • 1.2 Vastuuhenkilöt
  • 1.4 Palvelut
  • 2.6 Henkilöstömitoitus
  • 2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
  • 3.2 Läheltä piti ja haittatapahtumien käsittely ja oppiminen
  • 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta

Ajanjakso 1.1.–30.4.2025 (napauta avataksesi)

Palvelujen saatavuus

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui

  • Alle 23-vuotiailla (90 vrk): 98 prosenttia
  • Yli 23-vuotiailla (180 vrk): 100 prosenttia

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui

  • Alle 23-vuotiailla (14 vrk): 80 prosenttia
  • Yli 23-vuotiailla (90 vrk): 100 prosenttia

Havaintoja ja toimenpiteitä palveluiden saatavuuteen liittyen

  • Alkuvuodesta voimaan tulleen hoitotakuumuutoksen vaikutusta ajanvarauskirjojen aikapohjien tarpeenmukaisuuteen ja oikeellisuuteen oli vaikea ennakoida, mikä näkyi ensin hoitotakuun ylittymisenä. Ohjeistuksia pystyttiin toteuman perusteella muuttamaan, ja hoitotakuun toteutumiseen alle 23-vuotiailla on kevään mittaan voitu paremmin reagoida. Koska ajanvarauskirjat ovat pitkälle auki, tulos näkyy viiveellä.
  • Alle 23-vuotiaiden osalta aikoja on lisätty terveydenhoitajien aikapohjille. Yleislääkärin vastaanotot ovat toteutuneet oman yleislääkärin, ostopalveluvaltuutusten ja etäaikojen avulla.
  • Hoitohenkilöstön poikkeuksellisen korkea sairaspoissaolomäärä helmi–huhtikuussa vaikutti hoitotakuuta heikentävästi. Vaihtuvuus hoitohenkilöstön osalta oli vähäistä.
  • Työlistat ovat kysynnästä johtuen täynnä, ja jos äkillisiä poissaoloja tulee samalle viikolle (esimerkiksi sairastumisten vuoksi), se näkyy hoitoon pääsyssä.
  • Ostopalvelua käytetään silloin, kun se hoidollisista syistä on mahdollista (hoitoketjun eheys) ja taloudelliset resurssit mahdollistavat sen.

Henkilöstön riittävyys

  • Hoitohenkilöstöresurssit ovat pääsääntöisesti olleet tavoitteen mukaiset.
  • Yleislääkäriresurssia on tuettu vuokralääkärillä.
  • Psykologitehtävissä vajaus johtuu rekrytointihaasteista.
  • Äkilliset pidemmät poissaolot ovat vaikuttaneet käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin.
  • Ostopalveluvaltuutusta ja vuokralääkäriä on käytetty palveluyksiköissä tarvittaessa, esimerkiksi paikkaamaan poissaoloista syntyvää vajetta.

Henkilöstön osaaminen ja kehittyminen

  • Henkilöstön osaaminen: ensiapu- ja lääkehoito-osaaminen on ajan tasalla.
  • Yksikössä järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyt, joihin jokainen osallistuu kerran vuodessa.

Turvallisuus ja laatu

Läheltä piti- ja haittatapahtumat

Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin 73 kpl.

  • Yleis- ja mielenterveydessä tehtiin 37 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
    • 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
    • 38 prosentissa kohdistui toimintatapoihin.
    • 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
  • Suunterveydessä tehtiin 22 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
    • 35 prosenttia tapahtumista kohdistui työntekijään.
    • 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
    • 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.

Kantelut, valitukset ja muistutukset

  • Yleis- ja mielenterveydessä oli 22 muistutusta, joista 40 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä kohteluun.
  • Suunterveydessä oli 15 muistutusta, joista 63 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen.

Asiakaspalautteet

Avoimia asiakaspalautteita saatiin 214 kpl, joista merkittävimmät liittyivät  

  • Kokemukseen saadusta palvelusta ja sijainti (141 kpl) 
    • Asiointikokemus koettiin huonona 86 palautteessa; moite ajanvaraukseen ja jatkohoitoajan varaamiseen.
    • Asiointikokemus koettiin hyvänä 46 palautteessa; palaute liittyi vastaanoton toteutukseen.
  • Ajan varaamiseen ja digitaalisiin palveluihin (46 kpl) 
  • Terveydenhoitomaksuun ja palvelun käyttöongelmiin (18 kpl) 
Toimenpiteitä
  • Asiakaspalautteissa kiitokset ja moitteet on ohjattu esihenkilölle ja hänen johdettavalleen tiedoksi.
  • Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin on vastattu myös asiakkaalle itselleen.
  • Asiakaspalautteen liittyessä tapaturmaan asiakasta ohjeistetaan tekemään PVK-ilmoitus ja tuetaan jatkohoidon järjestymisessä.
  • Laskutukseen liittyvissä palautteissa on käyty läpi laskutuksen perusteet ja toimittu niiden mukaisesti.

NPS-palautteet

  • NPS-palautetta saatiin yhteensä 13 411, ja keskiarvo oli 9,4.

Muut havainnot

  • Ulkoisia auditointeja on tehty Kotkan Pihlajalinnan palvelupisteeseen.
  • Omavalvontasuunnitelmaan tehdään seuraava päivitys kohtaan 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta: ”YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä opiskeluterveydenhuollon palveluja muilta palveluntuottajilta. Tämän lisäksi YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä palveluita esimerkiksi laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä harkinnanvaraisia ostopalveluita. Palveluyksiköt kuvaavat omassa omavalvontasuunnitemassaan alihankintapalveluina tuotetut palveluntuottajat sekä ostopalveluna tuotetut palvelut ja näiden seurannan.”
    • Harkinnanvaraisista ostopalveluista vastaa aluejohtaja