Omavalvontaohjelman raportti
Ajanjakso
1.1.–30.4.2025
Palvelujen saatavuus
Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui
- Alle 23-vuotiailla (90 vrk): 98 prosenttia
- Yli 23-vuotiailla (180 vrk): 100 prosenttia
Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui
- Alle 23-vuotiailla (14 vrk): 80 prosenttia
- Yli 23-vuotiailla (90 vrk): 100 prosenttia
Havaintoja ja toimenpiteitä palveluiden saatavuuteen liittyen
- Alkuvuodesta voimaan tulleen hoitotakuumuutoksen vaikutusta ajanvarauskirjojen aikapohjien tarpeenmukaisuuteen ja oikeellisuuteen oli vaikea ennakoida, mikä näkyi ensin hoitotakuun ylittymisenä. Ohjeistuksia pystyttiin toteuman perusteella muuttamaan, ja hoitotakuun toteutumiseen alle 23-vuotiailla on kevään mittaan voitu paremmin reagoida. Koska ajanvarauskirjat ovat pitkälle auki, tulos näkyy viiveellä.
- Alle 23-vuotiaiden osalta aikoja on lisätty terveydenhoitajien aikapohjille. Yleislääkärin vastaanotot ovat toteutuneet oman yleislääkärin, ostopalveluvaltuutusten ja etäaikojen avulla.
- Hoitohenkilöstön poikkeuksellisen korkea sairaspoissaolomäärä helmi–huhtikuussa vaikutti hoitotakuuta heikentävästi. Vaihtuvuus hoitohenkilöstön osalta oli vähäistä.
- Työlistat ovat kysynnästä johtuen täynnä, ja jos äkillisiä poissaoloja tulee samalle viikolle (esimerkiksi sairastumisten vuoksi), se näkyy hoitoon pääsyssä.
- Ostopalvelua käytetään silloin, kun se hoidollisista syistä on mahdollista (hoitoketjun eheys) ja taloudelliset resurssit mahdollistavat sen.
Henkilöstön riittävyys
- Hoitohenkilöstöresurssit ovat pääsääntöisesti olleet tavoitteen mukaiset.
- Yleislääkäriresurssia on tuettu vuokralääkärillä.
- Psykologitehtävissä vajaus johtuu rekrytointihaasteista.
- Äkilliset pidemmät poissaolot ovat vaikuttaneet käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin.
- Ostopalveluvaltuutusta ja vuokralääkäriä on käytetty palveluyksiköissä tarvittaessa, esimerkiksi paikkaamaan poissaoloista syntyvää vajetta.
Henkilöstön osaaminen ja kehittyminen
- Henkilöstön osaaminen: ensiapu- ja lääkehoito-osaaminen on ajan tasalla.
- Yksikössä järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyt, joihin jokainen osallistuu kerran vuodessa.
Turvallisuus ja laatu
Läheltä piti- ja haittatapahtumat
Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin 73 kpl.
- Yleis- ja mielenterveydessä tehtiin 37 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
- 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
- 38 prosentissa kohdistui toimintatapoihin.
- 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
- Suunterveydessä tehtiin 22 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
- 35 prosenttia tapahtumista kohdistui työntekijään.
- 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
- 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
Kantelut, valitukset ja muistutukset
- Yleis- ja mielenterveydessä oli 22 muistutusta, joista 40 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä kohteluun.
- Suunterveydessä oli 15 muistutusta, joista 63 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen.
Asiakaspalautteet
Avoimia asiakaspalautteita saatiin 214 kpl, joista merkittävimmät liittyivät
- Kokemukseen saadusta palvelusta ja sijainti (141 kpl)
- Asiointikokemus koettiin huonona 86 palautteessa; moite ajanvaraukseen ja jatkohoitoajan varaamiseen.
- Asiointikokemus koettiin hyvänä 46 palautteessa; palaute liittyi vastaanoton toteutukseen.
- Ajan varaamiseen ja digitaalisiin palveluihin (46 kpl)
- Terveydenhoitomaksuun ja palvelun käyttöongelmiin (18 kpl)
Toimenpiteitä
- Asiakaspalautteissa kiitokset ja moitteet on ohjattu esihenkilölle ja hänen johdettavalleen tiedoksi.
- Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin on vastattu myös asiakkaalle itselleen.
- Asiakaspalautteen liittyessä tapaturmaan asiakasta ohjeistetaan tekemään PVK-ilmoitus ja tuetaan jatkohoidon järjestymisessä.
- Laskutukseen liittyvissä palautteissa on käyty läpi laskutuksen perusteet ja toimittu niiden mukaisesti.
NPS-palautteet
- NPS-palautetta saatiin yhteensä 13 411, ja keskiarvo oli 9,4.
Muut havainnot
- Ulkoisia auditointeja on tehty Kotkan Pihlajalinnan palvelupisteeseen.
- Omavalvontasuunnitelmaan tehdään seuraava päivitys kohtaan 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta: ”YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä opiskeluterveydenhuollon palveluja muilta palveluntuottajilta. Tämän lisäksi YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä palveluita esimerkiksi laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä harkinnanvaraisia ostopalveluita. Palveluyksiköt kuvaavat omassa omavalvontasuunnitemassaan alihankintapalveluina tuotetut palveluntuottajat sekä ostopalveluna tuotetut palvelut ja näiden seurannan.”
- Harkinnanvaraisista ostopalveluista vastaa aluejohtaja