Omavalvontaohjelman raportti
(Päivitetty 23.9.2025)
Ajanjakso 1.5.–31.8.2025 (napauta avataksesi)
Palvelujen saatavuus
Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui alle 23-vuotiailla (90 vrk)
- toukokuussa 98 %
- kesäkuussa 100 %
- heinäkuussa 99 %
- elokuussa 99 %
Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui yli 23-vuotiailla (180 vrk)
- toukokuussa 100 %
- kesäkuussa 100 %
- heinäkuussa 100 %
- elokuussa 100 %
Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui alle 23-vuotiailla (14 vrk)
- toukokuussa 81 %
- kesäkuussa 87 %
- heinäkuussa 95 %
- elokuussa 96 %
Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui yli 23-vuotiailla (90 vrk)
- toukokuussa 99 %
- kesäkuussa 100 %
- heinäkuussa 100 %
- elokuussa 99 %
Selvitys seurannasta
- Hoitotakuussa pysymistä seurataan jatkuvasti aluejohtoryhmässä ja vastuutiimeissä. Hoitoon pääsyn ylityksen taustalla on henkilöstön poissaoloista johtuva resurssivajaus sekä uuden hoitotakuun mukaisen palvelukysynnän tasapainon hakemista.
- Raportointia on kehitetty vastaamaan hoitotakuun ennakoivaa suunnittelua.
- Alihankinnan toimijat eivät ole raportoineet hoitotakuun ylityksiä, joten toimenpiteitä ei ole tarvittu.
- Ajanvarauskirjoissa on pystytty paremmin huomioimaan hoitotakuun uudet määräajat. Alle 23-vuotiaille on tehty omia ajanvaraustyyppejä.
- Yleis- ja mielenterveyden palveluissa ostopalvelua on käytetty silloin, kun se on hoidollisista syistä mahdollista (hoitoketjun eheys).
- Suunterveydessä ostopalvelu on ollut käytössä erityisesti keskisellä alueella suuren kysynnän ja rekrytointiviiveiden johdosta elokuusta alkaen.
Henkilöstö
- Palveluiden runsaan kysynnän vuoksi ostopalveluita käytetty kaikilla alueilla.
- Esihenkilöt seuraavat hoitotakuussa pysymistä ja aluejohtoryhmässä tehdään päätös ostopalveluista, jos hoitotakuu on ylittymässä.
- Kysyntäpiikkejä tasoittamaan käytetään ostopalveluita, ja syksyksi on tehty määräaikaisia lisärekrytointeja hoitaja- ja yleislääkäriresurssiin.
- Psykiatriresurssia on hoidettu osin vuokrapsykiatreilla ja myös eläköityneiden psykiatrien avulla.
- Henkilökunnan lakisääteiset lääkehoito, ensiapu- ja turvallisuuskoulutukset ovat ajan tasalla.
Turvallisuus ja laatu
- Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin yhteensä 56 kpl.
- Läheltä piti- ilmoituksia tehtiin 18 kpl.
- Haittatapahtumailmoituksia tehtiin 38 kpl.
- Kanteluita ja muistutuksia oli yhteensä 27 kpl
Selvitys seurannasta
- Palveluyksiköissä läheltä piti- ja haittatapahtumat käsitellään alueen johtoryhmässä ja päätetään toimenpiteet.
- Henkilökuntaa on koulutettu ohjeiden mukaiseen toimintaan ja niitä kerrataan säännöllisesti tiimitasolla.
- Kanteluihin on vastattu ylemmän johdon toimesta (yleis- ja mielenterveyden ylilääkäri tai johtajahammaslääkäri).
- Muistutuksiin on vastattu pääosin alueilta. Opiskelijoille vastattiin esihenkilötasolta yksilöllisesti muistutuksen aiheesta riippuen ja asiasta keskusteltiin esihenkilön ja ammattilaisen kesken, jos kyse oli palveluun liittyvästä asiasta.
Asiakaspalautteet
NPS palautetta on tullut 9 209 kpl. YTHS-suositusten keskiarvo oli 9,4 ja NPS-luku oli 84. Verkkosivujen kautta tuli palautteita yhteensä 197 kpl.
Kokemus saadusta palvelusta ja sijainti 142 kpl
- asiointikokemus huono
- asiointikokemus hyvä
- opasteet huonot
Ajan varaaminen ja digitaaliset palvelut 29 kpl
- Palautteet liittyvät saamatta jääneeseen aikaan (aikaa ei ole saatavilla).
- Aika peruttiin.
- Muistutusviesti ei tullut tai asiakas ei ole muistanut tulla.
- Jonotusaika on liian pitkä eikä ennätä käyttää palvelua opintojen aikana
Terveydenhoitomaksu ja palvelun käyttöongelma 26 kpl
- Terveydenhoitomaksu on pakollinen, vaikka ei pysty käyttämään palvelua.
- On etäopiskelija ja opiskelupaikkakunta on toisaalla.
- Reklamaatio aiheellisesta tai aiheettomasta laskusta.
Selvitys seurannasta
- Asiakaspalautteet ohjautuvat alueiden sähköposteihin, jossa ne käydään läpi ja tarvittaessa ohjataan sille alueelle, johon ne kohdistuvat (esim. digiin tulleet palautteet).
- Palautteet käsitellään alueen johtoryhmässä ja luokitellaan merkityksellisiin ja merkityksettömiin.
- Kiitokset ja moitteet ohjataan esihenkilölle ja hänen johdettavalle tiedoksi.
- YTHS:n toimintaa yleisesti koskevat palautteet on välitetty tiedoksi palvelupäälliköille ja digitaalisiin asiointi- ja etäpalveluihin.
- Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin vastataan asiakkaalle.
- Yksilöllisiä vastauksia ja ohjantaa (mm. yths.fi-sivuihin, Self-asiointilomakkeiden kautta asiointiin, ajan peruutukseen, aiheettoman laskun mitätöintiin liittyen).
- Tapaturmaan liittyvässä asiakaspalautteessa asiakasta on ohjeistettu tekemään PVK-ilmoitus ja tuettu jatkohoidon järjestymisessä.
Muut havainnot
Ulkoisia auditointeja on tehty
- Turkuun 8.5.2025
- Töölöön 12.8.2025
Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt päivitykset syksyn aikana
- 1.2 Vastuuhenkilöt
- 1.4 Palvelut
- 2.6 Henkilöstömitoitus
- 2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
- 3.2 Läheltä piti ja haittatapahtumien käsittely ja oppiminen
- 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta
Ajanjakso 1.1.–30.4.2025 (napauta avataksesi)
Palvelujen saatavuus
Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui
- Alle 23-vuotiailla (90 vrk): 98 prosenttia
- Yli 23-vuotiailla (180 vrk): 100 prosenttia
Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui
- Alle 23-vuotiailla (14 vrk): 80 prosenttia
- Yli 23-vuotiailla (90 vrk): 100 prosenttia
Havaintoja ja toimenpiteitä palveluiden saatavuuteen liittyen
- Alkuvuodesta voimaan tulleen hoitotakuumuutoksen vaikutusta ajanvarauskirjojen aikapohjien tarpeenmukaisuuteen ja oikeellisuuteen oli vaikea ennakoida, mikä näkyi ensin hoitotakuun ylittymisenä. Ohjeistuksia pystyttiin toteuman perusteella muuttamaan, ja hoitotakuun toteutumiseen alle 23-vuotiailla on kevään mittaan voitu paremmin reagoida. Koska ajanvarauskirjat ovat pitkälle auki, tulos näkyy viiveellä.
- Alle 23-vuotiaiden osalta aikoja on lisätty terveydenhoitajien aikapohjille. Yleislääkärin vastaanotot ovat toteutuneet oman yleislääkärin, ostopalveluvaltuutusten ja etäaikojen avulla.
- Hoitohenkilöstön poikkeuksellisen korkea sairaspoissaolomäärä helmi–huhtikuussa vaikutti hoitotakuuta heikentävästi. Vaihtuvuus hoitohenkilöstön osalta oli vähäistä.
- Työlistat ovat kysynnästä johtuen täynnä, ja jos äkillisiä poissaoloja tulee samalle viikolle (esimerkiksi sairastumisten vuoksi), se näkyy hoitoon pääsyssä.
- Ostopalvelua käytetään silloin, kun se hoidollisista syistä on mahdollista (hoitoketjun eheys) ja taloudelliset resurssit mahdollistavat sen.
Henkilöstön riittävyys
- Hoitohenkilöstöresurssit ovat pääsääntöisesti olleet tavoitteen mukaiset.
- Yleislääkäriresurssia on tuettu vuokralääkärillä.
- Psykologitehtävissä vajaus johtuu rekrytointihaasteista.
- Äkilliset pidemmät poissaolot ovat vaikuttaneet käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin.
- Ostopalveluvaltuutusta ja vuokralääkäriä on käytetty palveluyksiköissä tarvittaessa, esimerkiksi paikkaamaan poissaoloista syntyvää vajetta.
Henkilöstön osaaminen ja kehittyminen
- Henkilöstön osaaminen: ensiapu- ja lääkehoito-osaaminen on ajan tasalla.
- Yksikössä järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyt, joihin jokainen osallistuu kerran vuodessa.
Turvallisuus ja laatu
Läheltä piti- ja haittatapahtumat
Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin 73 kpl.
- Yleis- ja mielenterveydessä tehtiin 37 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
- 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
- 38 prosentissa kohdistui toimintatapoihin.
- 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
- Suunterveydessä tehtiin 22 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
- 35 prosenttia tapahtumista kohdistui työntekijään.
- 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
- 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
Kantelut, valitukset ja muistutukset
- Yleis- ja mielenterveydessä oli 22 muistutusta, joista 40 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä kohteluun.
- Suunterveydessä oli 15 muistutusta, joista 63 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen.
Asiakaspalautteet
Avoimia asiakaspalautteita saatiin 214 kpl, joista merkittävimmät liittyivät
- Kokemukseen saadusta palvelusta ja sijainti (141 kpl)
- Asiointikokemus koettiin huonona 86 palautteessa; moite ajanvaraukseen ja jatkohoitoajan varaamiseen.
- Asiointikokemus koettiin hyvänä 46 palautteessa; palaute liittyi vastaanoton toteutukseen.
- Ajan varaamiseen ja digitaalisiin palveluihin (46 kpl)
- Terveydenhoitomaksuun ja palvelun käyttöongelmiin (18 kpl)
Toimenpiteitä
- Asiakaspalautteissa kiitokset ja moitteet on ohjattu esihenkilölle ja hänen johdettavalleen tiedoksi.
- Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin on vastattu myös asiakkaalle itselleen.
- Asiakaspalautteen liittyessä tapaturmaan asiakasta ohjeistetaan tekemään PVK-ilmoitus ja tuetaan jatkohoidon järjestymisessä.
- Laskutukseen liittyvissä palautteissa on käyty läpi laskutuksen perusteet ja toimittu niiden mukaisesti.
NPS-palautteet
- NPS-palautetta saatiin yhteensä 13 411, ja keskiarvo oli 9,4.
Muut havainnot
- Ulkoisia auditointeja on tehty Kotkan Pihlajalinnan palvelupisteeseen.
- Omavalvontasuunnitelmaan tehdään seuraava päivitys kohtaan 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta: ”YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä opiskeluterveydenhuollon palveluja muilta palveluntuottajilta. Tämän lisäksi YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä palveluita esimerkiksi laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä harkinnanvaraisia ostopalveluita. Palveluyksiköt kuvaavat omassa omavalvontasuunnitemassaan alihankintapalveluina tuotetut palveluntuottajat sekä ostopalveluna tuotetut palvelut ja näiden seurannan.”
- Harkinnanvaraisista ostopalveluista vastaa aluejohtaja