Siirry sisältöön
Keskiviikkona 17.12.2025 valtakunnalliset yleis- ja mielenterveyden ja suunterveyden palvelunumeromme sulkeutuvat poikkeuksellisesti jo klo 13.30. Myös SelfChat-linjat (yleis- ja mielenterveys, suunterveys, kuulovammaisten chatlinjat) sulkeutuvat poikkeuksellisesti jo klo 14. Pahoittelemme aiheutunutta haittaa.
Tarkista uutisestamme poikkeavat aukioloajat joulunaikaan, vuodenvaihteessa ja loppiaisena. Lue lisää

(Päivitetty 23.9.2025)

Ajanjakso 1.5.–31.8.2025 (napauta avataksesi)

Palvelujen saatavuus

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui alle 23-vuotiailla (90 vrk)

  • toukokuussa 98 %
  • kesäkuussa 100 %
  • heinäkuussa 99 %
  • elokuussa 99 %

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui yli 23-vuotiailla (180 vrk)

  • toukokuussa 100 %
  • kesäkuussa 100 %
  • heinäkuussa 100 %
  • elokuussa 100 %

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui alle 23-vuotiailla (14 vrk)

  • toukokuussa 81 %
  • kesäkuussa 87 %
  • heinäkuussa 95 %
  • elokuussa 96 %

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui yli 23-vuotiailla (90 vrk)

  • toukokuussa 99 %
  • kesäkuussa 100 %
  • heinäkuussa 100 %
  • elokuussa 99 %

Selvitys seurannasta

  • Hoitotakuussa pysymistä seurataan jatkuvasti aluejohtoryhmässä ja vastuutiimeissä. Hoitoon pääsyn ylityksen taustalla on henkilöstön poissaoloista johtuva resurssivajaus sekä uuden hoitotakuun mukaisen palvelukysynnän tasapainon hakemista.​
  • Raportointia on kehitetty vastaamaan hoitotakuun ennakoivaa suunnittelua.
  • Alihankinnan toimijat eivät ole raportoineet hoitotakuun ylityksiä, joten toimenpiteitä ei ole tarvittu.
  • Ajanvarauskirjoissa on pystytty paremmin huomioimaan hoitotakuun uudet määräajat. Alle 23-vuotiaille on tehty omia ajanvaraustyyppejä.
  • Yleis- ja mielenterveyden palveluissa ostopalvelua on käytetty silloin, kun se on hoidollisista syistä  mahdollista (hoitoketjun eheys).
  • Suunterveydessä ostopalvelu on ollut käytössä erityisesti keskisellä alueella suuren kysynnän ja rekrytointiviiveiden johdosta elokuusta alkaen.

Henkilöstö

  • Palveluiden runsaan kysynnän vuoksi ostopalveluita käytetty kaikilla alueilla.​
  • Esihenkilöt seuraavat hoitotakuussa pysymistä ja aluejohtoryhmässä tehdään päätös ostopalveluista, jos hoitotakuu on ylittymässä​.
  • Kysyntäpiikkejä tasoittamaan käytetään ostopalveluita, ja syksyksi on tehty määräaikaisia lisärekrytointeja hoitaja- ja yleislääkäriresurssiin​.
  • Psykiatriresurssia on hoidettu osin vuokrapsykiatreilla ja myös eläköityneiden psykiatrien avulla​.
  • ​Henkilökunnan lakisääteiset lääkehoito, ensiapu- ja turvallisuuskoulutukset ovat ajan tasalla.

Turvallisuus ja laatu

  • Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin yhteensä 56 kpl.
  • Läheltä piti- ilmoituksia tehtiin 18 kpl.
  • Haittatapahtumailmoituksia tehtiin 38​ kpl.
  • Kanteluita ja muistutuksia oli yhteensä 27 kpl

Selvitys seurannasta

  • Palveluyksiköissä läheltä piti- ja haittatapahtumat käsitellään alueen johtoryhmässä ja päätetään toimenpiteet.
  • Henkilökuntaa on koulutettu ohjeiden mukaiseen toimintaan ja niitä kerrataan säännöllisesti tiimitasolla.
  • Kanteluihin on vastattu ylemmän johdon toimesta (yleis- ja mielenterveyden ylilääkäri tai johtajahammaslääkäri). ​
  • Muistutuksiin on vastattu pääosin alueilta. Opiskelijoille vastattiin esihenkilötasolta yksilöllisesti muistutuksen aiheesta riippuen ja asiasta keskusteltiin esihenkilön ja ammattilaisen kesken, jos kyse oli palveluun liittyvästä asiasta.

Asiakaspalautteet

NPS palautetta on tullut 9 209 kpl. YTHS-suositusten keskiarvo oli 9,4 ja NPS-luku oli 84. Verkkosivujen kautta tuli palautteita yhteensä 197 kpl.

Kokemus saadusta palvelusta ja sijainti 142 kpl

  • asiointikokemus huono
  • asiointikokemus hyvä
  • opasteet huonot

Ajan varaaminen ja digitaaliset palvelut 29 kpl

  • Palautteet liittyvät saamatta jääneeseen aikaan (aikaa ei ole saatavilla).
  • Aika peruttiin.
  • Muistutusviesti ei tullut tai asiakas ei ole muistanut tulla.
  • Jonotusaika on liian pitkä eikä ennätä käyttää palvelua opintojen aikana

Terveydenhoitomaksu ja palvelun käyttöongelma 26 kpl

  • Terveydenhoitomaksu on pakollinen, vaikka ei pysty käyttämään palvelua.
  • On etäopiskelija ja opiskelupaikkakunta on toisaalla.
  • Reklamaatio aiheellisesta tai aiheettomasta laskusta.

Selvitys seurannasta

  • Asiakaspalautteet ohjautuvat alueiden sähköposteihin, jossa ne käydään läpi ja tarvittaessa ohjataan sille alueelle, johon ne kohdistuvat (esim. digiin tulleet palautteet).
  • Palautteet käsitellään alueen johtoryhmässä ja luokitellaan merkityksellisiin ja merkityksettömiin.
  • Kiitokset ja moitteet ohjataan esihenkilölle ja hänen johdettavalle tiedoksi.
  • YTHS:n toimintaa yleisesti koskevat palautteet on välitetty tiedoksi palvelupäälliköille ja digitaalisiin asiointi- ja etäpalveluihin.​
  • Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin vastataan asiakkaalle.
  • Yksilöllisiä vastauksia ja ohjantaa (mm. yths.fi-sivuihin, Self-asiointilomakkeiden kautta asiointiin, ajan peruutukseen, aiheettoman laskun mitätöintiin liittyen).
  • Tapaturmaan liittyvässä asiakaspalautteessa asiakasta on ohjeistettu tekemään PVK-ilmoitus ja tuettu jatkohoidon järjestymisessä.

Muut havainnot

Ulkoisia auditointeja on tehty

  • Turkuun 8.5.2025
  • Töölöön 12.8.2025

Omavalvontasuunnitelmaan tehdyt päivitykset syksyn aikana

  • 1.2 Vastuuhenkilöt
  • 1.4 Palvelut
  • 2.6 Henkilöstömitoitus
  • 2.12 Säännöllisesti kerättävän ja muun palautteen huomioiminen
  • 3.2 Läheltä piti ja haittatapahtumien käsittely ja oppiminen
  • 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta

Ajanjakso 1.1.–30.4.2025 (napauta avataksesi)

Palvelujen saatavuus

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui

  • Alle 23-vuotiailla (90 vrk): 98 prosenttia
  • Yli 23-vuotiailla (180 vrk): 100 prosenttia

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui

  • Alle 23-vuotiailla (14 vrk): 80 prosenttia
  • Yli 23-vuotiailla (90 vrk): 100 prosenttia

Havaintoja ja toimenpiteitä palveluiden saatavuuteen liittyen

  • Alkuvuodesta voimaan tulleen hoitotakuumuutoksen vaikutusta ajanvarauskirjojen aikapohjien tarpeenmukaisuuteen ja oikeellisuuteen oli vaikea ennakoida, mikä näkyi ensin hoitotakuun ylittymisenä. Ohjeistuksia pystyttiin toteuman perusteella muuttamaan, ja hoitotakuun toteutumiseen alle 23-vuotiailla on kevään mittaan voitu paremmin reagoida. Koska ajanvarauskirjat ovat pitkälle auki, tulos näkyy viiveellä.
  • Alle 23-vuotiaiden osalta aikoja on lisätty terveydenhoitajien aikapohjille. Yleislääkärin vastaanotot ovat toteutuneet oman yleislääkärin, ostopalveluvaltuutusten ja etäaikojen avulla.
  • Hoitohenkilöstön poikkeuksellisen korkea sairaspoissaolomäärä helmi–huhtikuussa vaikutti hoitotakuuta heikentävästi. Vaihtuvuus hoitohenkilöstön osalta oli vähäistä.
  • Työlistat ovat kysynnästä johtuen täynnä, ja jos äkillisiä poissaoloja tulee samalle viikolle (esimerkiksi sairastumisten vuoksi), se näkyy hoitoon pääsyssä.
  • Ostopalvelua käytetään silloin, kun se hoidollisista syistä on mahdollista (hoitoketjun eheys) ja taloudelliset resurssit mahdollistavat sen.

Henkilöstön riittävyys

  • Hoitohenkilöstöresurssit ovat pääsääntöisesti olleet tavoitteen mukaiset.
  • Yleislääkäriresurssia on tuettu vuokralääkärillä.
  • Psykologitehtävissä vajaus johtuu rekrytointihaasteista.
  • Äkilliset pidemmät poissaolot ovat vaikuttaneet käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin.
  • Ostopalveluvaltuutusta ja vuokralääkäriä on käytetty palveluyksiköissä tarvittaessa, esimerkiksi paikkaamaan poissaoloista syntyvää vajetta.

Henkilöstön osaaminen ja kehittyminen

  • Henkilöstön osaaminen: ensiapu- ja lääkehoito-osaaminen on ajan tasalla.
  • Yksikössä järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyt, joihin jokainen osallistuu kerran vuodessa.

Turvallisuus ja laatu

Läheltä piti- ja haittatapahtumat

Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin 73 kpl.

  • Yleis- ja mielenterveydessä tehtiin 37 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
    • 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
    • 38 prosentissa kohdistui toimintatapoihin.
    • 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
  • Suunterveydessä tehtiin 22 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
    • 35 prosenttia tapahtumista kohdistui työntekijään.
    • 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
    • 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.

Kantelut, valitukset ja muistutukset

  • Yleis- ja mielenterveydessä oli 22 muistutusta, joista 40 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä kohteluun.
  • Suunterveydessä oli 15 muistutusta, joista 63 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen.

Asiakaspalautteet

Avoimia asiakaspalautteita saatiin 214 kpl, joista merkittävimmät liittyivät  

  • Kokemukseen saadusta palvelusta ja sijainti (141 kpl) 
    • Asiointikokemus koettiin huonona 86 palautteessa; moite ajanvaraukseen ja jatkohoitoajan varaamiseen.
    • Asiointikokemus koettiin hyvänä 46 palautteessa; palaute liittyi vastaanoton toteutukseen.
  • Ajan varaamiseen ja digitaalisiin palveluihin (46 kpl) 
  • Terveydenhoitomaksuun ja palvelun käyttöongelmiin (18 kpl) 
Toimenpiteitä
  • Asiakaspalautteissa kiitokset ja moitteet on ohjattu esihenkilölle ja hänen johdettavalleen tiedoksi.
  • Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin on vastattu myös asiakkaalle itselleen.
  • Asiakaspalautteen liittyessä tapaturmaan asiakasta ohjeistetaan tekemään PVK-ilmoitus ja tuetaan jatkohoidon järjestymisessä.
  • Laskutukseen liittyvissä palautteissa on käyty läpi laskutuksen perusteet ja toimittu niiden mukaisesti.

NPS-palautteet

  • NPS-palautetta saatiin yhteensä 13 411, ja keskiarvo oli 9,4.

Muut havainnot

  • Ulkoisia auditointeja on tehty Kotkan Pihlajalinnan palvelupisteeseen.
  • Omavalvontasuunnitelmaan tehdään seuraava päivitys kohtaan 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta: ”YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä opiskeluterveydenhuollon palveluja muilta palveluntuottajilta. Tämän lisäksi YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä palveluita esimerkiksi laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä harkinnanvaraisia ostopalveluita. Palveluyksiköt kuvaavat omassa omavalvontasuunnitemassaan alihankintapalveluina tuotetut palveluntuottajat sekä ostopalveluna tuotetut palvelut ja näiden seurannan.”
    • Harkinnanvaraisista ostopalveluista vastaa aluejohtaja