Siirry sisältöön

Ajanjakso

1.1.–30.4.2025

Palvelujen saatavuus

Suunterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui

  • Alle 23-vuotiailla (90 vrk): 98 prosenttia
  • Yli 23-vuotiailla (180 vrk): 100 prosenttia

Yleis- ja mielenterveyden lakisääteinen hoitotakuu toteutui

  • Alle 23-vuotiailla (14 vrk): 80 prosenttia
  • Yli 23-vuotiailla (90 vrk): 100 prosenttia

Havaintoja ja toimenpiteitä palveluiden saatavuuteen liittyen

  • Alkuvuodesta voimaan tulleen hoitotakuumuutoksen vaikutusta ajanvarauskirjojen aikapohjien tarpeenmukaisuuteen ja oikeellisuuteen oli vaikea ennakoida, mikä näkyi ensin hoitotakuun ylittymisenä. Ohjeistuksia pystyttiin toteuman perusteella muuttamaan, ja hoitotakuun toteutumiseen alle 23-vuotiailla on kevään mittaan voitu paremmin reagoida. Koska ajanvarauskirjat ovat pitkälle auki, tulos näkyy viiveellä.
  • Alle 23-vuotiaiden osalta aikoja on lisätty terveydenhoitajien aikapohjille. Yleislääkärin vastaanotot ovat toteutuneet oman yleislääkärin, ostopalveluvaltuutusten ja etäaikojen avulla.
  • Hoitohenkilöstön poikkeuksellisen korkea sairaspoissaolomäärä helmi–huhtikuussa vaikutti hoitotakuuta heikentävästi. Vaihtuvuus hoitohenkilöstön osalta oli vähäistä.
  • Työlistat ovat kysynnästä johtuen täynnä, ja jos äkillisiä poissaoloja tulee samalle viikolle (esimerkiksi sairastumisten vuoksi), se näkyy hoitoon pääsyssä.
  • Ostopalvelua käytetään silloin, kun se hoidollisista syistä on mahdollista (hoitoketjun eheys) ja taloudelliset resurssit mahdollistavat sen.

Henkilöstön riittävyys

  • Hoitohenkilöstöresurssit ovat pääsääntöisesti olleet tavoitteen mukaiset.
  • Yleislääkäriresurssia on tuettu vuokralääkärillä.
  • Psykologitehtävissä vajaus johtuu rekrytointihaasteista.
  • Äkilliset pidemmät poissaolot ovat vaikuttaneet käytettävissä olevaan henkilöstöresurssiin.
  • Ostopalveluvaltuutusta ja vuokralääkäriä on käytetty palveluyksiköissä tarvittaessa, esimerkiksi paikkaamaan poissaoloista syntyvää vajetta.

Henkilöstön osaaminen ja kehittyminen

  • Henkilöstön osaaminen: ensiapu- ja lääkehoito-osaaminen on ajan tasalla.
  • Yksikössä järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyt, joihin jokainen osallistuu kerran vuodessa.

Turvallisuus ja laatu

Läheltä piti- ja haittatapahtumat

Läheltä piti- ja haittatapahtumailmoituksia tehtiin 73 kpl.

  • Yleis- ja mielenterveydessä tehtiin 37 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
    • 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
    • 38 prosentissa kohdistui toimintatapoihin.
    • 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.
  • Suunterveydessä tehtiin 22 kpl läheltä piti- ja haittatapahtumailmoitusta.
    • 35 prosenttia tapahtumista kohdistui työntekijään.
    • 41 prosenttia kohdistui kommunikointiin ja tiedonkulkuun.
    • 30 prosentissa tapahtumista ohjeistusta muutettiin tai parannettiin.

Kantelut, valitukset ja muistutukset

  • Yleis- ja mielenterveydessä oli 22 muistutusta, joista 40 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen sekä kohteluun.
  • Suunterveydessä oli 15 muistutusta, joista 63 prosenttia kohdistui hoidon saatavuuteen ja saavutettavuuteen.

Asiakaspalautteet

Avoimia asiakaspalautteita saatiin 214 kpl, joista merkittävimmät liittyivät  

  • Kokemukseen saadusta palvelusta ja sijainti (141 kpl) 
    • Asiointikokemus koettiin huonona 86 palautteessa; moite ajanvaraukseen ja jatkohoitoajan varaamiseen.
    • Asiointikokemus koettiin hyvänä 46 palautteessa; palaute liittyi vastaanoton toteutukseen.
  • Ajan varaamiseen ja digitaalisiin palveluihin (46 kpl) 
  • Terveydenhoitomaksuun ja palvelun käyttöongelmiin (18 kpl) 

Toimenpiteitä

  • Asiakaspalautteissa kiitokset ja moitteet on ohjattu esihenkilölle ja hänen johdettavalleen tiedoksi.
  • Tunnisteellisesti annettuihin palautteisiin on vastattu myös asiakkaalle itselleen.
  • Asiakaspalautteen liittyessä tapaturmaan asiakasta ohjeistetaan tekemään PVK-ilmoitus ja tuetaan jatkohoidon järjestymisessä.
  • Laskutukseen liittyvissä palautteissa on käyty läpi laskutuksen perusteet ja toimittu niiden mukaisesti.

NPS-palautteet

  • NPS-palautetta saatiin yhteensä 13 411, ja keskiarvo oli 9,4.

Muut havainnot

  • Ulkoisia auditointeja on tehty Kotkan Pihlajalinnan palvelupisteeseen.
  • Omavalvontasuunnitelmaan tehdään seuraava päivitys kohtaan 3.4 Ostopalvelut ja alihankinta: ”YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä opiskeluterveydenhuollon palveluja muilta palveluntuottajilta. Tämän lisäksi YTHS voi hankkia omaa toimintaansa täydentäviä palveluita esimerkiksi laboratorio- ja kuvantamispalveluita sekä harkinnanvaraisia ostopalveluita. Palveluyksiköt kuvaavat omassa omavalvontasuunnitemassaan alihankintapalveluina tuotetut palveluntuottajat sekä ostopalveluna tuotetut palvelut ja näiden seurannan.”
    • Harkinnanvaraisista ostopalveluista vastaa aluejohtaja