Siirry sisältöön

Keskittymisen haasteet ovat nykyään niin yleisiä, että on alettu puhua ADT:sta (Attention Deficit Trait). Se tarkoittaa käyttäytymisen mallia, joka muistuttaa aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriötä, mutta siinä ei ole kuitenkaan kyse varsinaisesta diagnosoitavasta tarkkaavuushäiriöistä. Käytösmalli syntyy, kun elämässä on ollut liian pitkään kuormittavia tekijöitä, kuten:

  • kiirettä
  • monen asian yhtäaikaista tekemistä
  • jatkuvia keskeytyksiä
  • epävarmuutta ja
  • liian vähäistä palautumista.

Aivot kuormittuvat ja loputtomat tehtävälistat aiheuttavat riittämättömyyden tunteita ja huolta. Kaikki tämä on omiaan aiheuttamaan kroonista stressiä. Kroonisen stressin tiedetään aiheuttavan oppimisen, muistamisen ja keskittymisen ongelmia.

ADT:lle tyypillinen toimintamalli on itse itsensä keskeyttäminen. Kun pitäisi suuntautua tekemään jotakin asiaa pitkäjänteisesti, alkaakin ajatella muita asioita. Mieleen tulevat asiat kaappaavat huomiokyvyn, ja tehtävä jää kesken.

Suosittelemme: Jos tunnistat keskittymiskyvyn haasteittesi taustalla stressiä, jatkuvia keskeytyksiä tai opiskelun ja vapaa-ajan epätasapainoa, kirjaudu Selfiin ja katso Työkalut hyvinvointiin -videokirjastosta Stressi ja palautuminen -osio. Asiantuntijat kertovat videoilla, kuinka stressi vaikuttaa kehoon ja mieleen, kuinka työtapoja kannattaa muokata keskittymiskykyä auttaviksi sekä kuinka palautumista voi parantaa.