Siirry sisältöön

1. Hoidontarpeen arviointi ja palveluohjaus

Ohjaus kaikkiin YTHS:n palveluihin ja kumppaneiden palvelupisteisiin tapahtuu YTHS:llä tehtävän hoidontarpeen arvioinnin kautta. Hoidontarpeen arviointiin voit ottaa yhteyttä Self-verkkopalvelun asiointilomakkeilla, SelfChatissä tai puhelimitse. Tarkista tarvittaessa palvelujen käyttöoikeutesi. Päivitäthän yhteystietosi Self-palveluun ennen kuin soitat hoidontarpeen arviointiin tai otat yhteyttä Self-verkkopalvelussa. Huomaathan, että asiasi käsittely nopeutuu, kun asioit yhdessä palvelukanavassa kerrallaan.

Hoidontarpeen arvioinnissa terveydenhuollon ammattilainen kartoittaa tilanteesi, arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden. Ammattilainen voi antaa itsehoito-ohjeita tai ohjata eteenpäin palvelussa. Tarvittaessa saat vastaanottoajan tai ajanvarausohjeen YTHS:n kumppanin palvelupisteeseen. 

Huomaathan, että YTHS:llä ei ole päivystystoimintaa tai ilta-, yö- tai viikonloppupalvelua. Palvelupisteemme palvelevat arkipäivisin päiväsaikaan. Jos tarvitset välitöntä hoitoa, ota yhteyttä kotipaikkakuntasi päivystykseen.

Hätätilanteessa soita 112.

Täytä asiointilomakkeita Selfissä

Selfin asiointipalvelusta löydät valikoiman lomakkeita, joiden avulla voit aloittaa asioinnin YTHS:ssä ajasta ja paikasta riippumatta:

  • astmakontrolli tai astmalääkkeen uusinta
  • kuntoutuspsykoterapian jatkolausuntopyyntö
  • reseptipyyntö allergialääkkeille
  • salmonellatodistus
  • laboratoriossa tai etänä tehty positiivinen klamydiatestitulos
  • seksitautien testaaminen
  • raskauden ehkäisy
  • matkailuneuvonta ja matkailijan rokotukset
  • naisen virtsatieinfektio-oireet

Täytä sopiva lomake, niin olemme sinuun yhteydessä Self-viestillä, tekstiviestillä tai soittamalla vuorokauden sisällä (arkena). Huomaathan, että puhelu tulee tuntemattomasta numerosta. Käsittelyajat löydät lomakkeelta.

Chattaa Selfissä

Voit ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiimme SelfChatin kautta. SelfChat palvelee:

  • Suunterveyden asioissa ma–pe klo 09.00–11.00
  • Yleis- ja mielenterveyden asioissa ma–pe klo 09.00–11.00
  • Teknisissä ongelmissa ma–pe klo 09.00–11.00

Kuulovammaisille tarjoamme oman palvelulinjan SelfChatissä.

Soita puhelinpalveluun ja odota takaisinsoittoa

Soita valtakunnallisiin palvelunumeroihimme, jotka palvelevat ma–to klo 8.00–15.00 ja pe klo 8.00–14.00.

  • Yleis- ja mielenterveyden palvelut p. 046 710 1073
  • Suunterveyden palvelut p. 046 710 1085

Valitse palvelunumero sen mukaan, koskeeko asiasi suunterveyden vai yleis- ja mielenterveyden palveluja. Jätä puhelinpalvelussa soittopyyntö. Kun olet jättänyt takaisinsoittopyynnön, soitamme sinulle takaisin. Tavoittelemme sinua tarvittaessa kahdesti. Puhelu tulee samasta palvelunumerosta, johon jätit soittopyynnön. Huomaathan, että hoitoon liittyviä puheluja voi edelleen tulla myös tuntemattomasta numerosta.

Mahdolliset poikkeukset palveluajoissa

Tiedotamme mahdollisista poikkeuksista palveluajoissa tai häiriöistä palvelulinjoissamme verkkosivuillamme.

2. Ajanvaraus

Jos sinulle varataan etä- tai lähivastaanottoaika, saat myös Self-verkkopalveluun sähköisen ajanvarausluvan, jolla voit tarvittaessa siirtää, perua tai tarkistaa aikaasi.

Jos hoidontarpeen arvioinnin jälkeen asioit YTHS:n kumppanin palvelupisteessä, saat ohjeet ajanvarausta varten.

Muista merkitä varattu aika kalenteriisi. Saat muistutuksen ajanvarauksesta tekstiviestillä kaksi vuorokautta (48 h) ennen vastaanottoaikaa, jos olet aktivoinut Self-verkkopalvelussa ajanvarausmuistutuksen ja yhteystietosi ovat ajan tasalla. Jos olet siirtänyt aikasi, et saa muistutusviestiä.

3. Siirrä ja peru ajoissa

Jos et pääse vastaanotolle sinulle varattuna aikana, muistathan siirtää tai perua ajan hyvissä ajoin. Ajan siirtäminen tai peruminen tulee tehdä vähintään yhtä vuorokautta (24 h) ennen sovittua vastaanottoaikaa.

Jos et saavu vastaanotolle tai peruutat sen liian myöhään ilman hyväksyttävää syytä, veloitamme käyttämättömän ajan maksun. Käyttämättä jääneiden ja peruuttamattomien vastaanottojen maksu koskee kaikkia vastaanotto- ja tutkimuskäyntejä sekä YTHS:n omissa että kumppaneiden palvelupisteissä. Se koskee myös esimerkiksi etävastaanottoja, laboratoriokäyntejä sekä rokotuskäyntejä.  Katso lisätietoja Maksut ja laskutus -sivulta.

Ohjeet ajan siirtämiseen ja perumiseen, kun varattu aika on omassa palvelupisteessä

Jos vastaanottoaikasi on YTHS:n omassa palvelupisteessä, siirrä tai peru aikasi Self-verkkopalvelussa tai soita valtakunnalliseen puhelinpalveluumme. Jos siirrät varaamasi ajan toiseen ajankohtaan, et menetä saamaasi ajanvarauslupaa. Huomaathan, että siirretyistä ajoista sinulle ei tule muistutusviestiä ajanvarauksesta. Jos et jostakin syystä tarvitse sinulle varattua aikaa ollenkaan, voit perua ajanvarauksesi kokonaan. Ota huomioon, että peruessasi ajanvarauksen menetät ajanvarauslupasi.

Ohjeet ajan siirtämiseen ja perumiseen, kun varattu aika on kumppanin palvelupisteessä

Jos vastaanottoaikasi on YTHS:n kumppanin palvelupisteessä, siirrä tai peru aika palveluntarjoajan ohjeistuksen mukaisesti.

Palvelujen käyttöoikeudesta valmistumisen yhteydessä

Huomioithan, että YTHS:n palveluiden käyttöoikeus päättyy sen lukukauden loppuun, jonka aikana valmistut. Jos sinulla on varattu vastaanottoaika valmistumisajankohtasi jälkeiselle lukukaudelle, sinun tulee itse huolehtia kyseisen ajan perumisesta.