Siirry sisältöön

1. Hoidontarpeen arviointi ja palveluohjaus

Ajanvaraus kaikkiin YTHS:n palveluihin ja kumppaneiden palvelupisteisiin tapahtuu YTHS:llä tehtävän hoidontarpeen arvioinnin kautta.

Hoidontarpeen arvioinnissa terveydenhuollon ammattilainen kartoittaa tilanteesi, arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä antaa itsehoito-ohjeita. Hoidontarpeen arviointi tehdään SelfChatissä tai puhelimitse.

Päivitäthän yhteystietosi Self-palveluun ennen kuin soitat hoidontarpeen arviointiin tai otat yhteyttä SelfChatissä.

Soita puhelinpalveluun ja odota takaisinsoittoa

Soita valtakunnallisiin palvelunumeroihimme, jotka palvelevat ma–to klo 8.00–15.00 ja pe klo 8.00–14.00.

Yleis- ja mielenterveyden palvelut p. 046 7101073
Suunterveyden palvelut p. 046 7101085

Jätä puhelinpalvelussa soittopyyntö ja ilmoita puhelinnumerosi, johon otamme yhteyttä. Muista odottaa, että puhelinautomaatti kertoo soittopyynnön tallentuneen. Soitamme sinulle takaisin. Tavoittelemme sinua ilmoittamastasi puhelinnumerosta kaksi kertaa. Huomaathan, että puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.

Kuulovammaisille tarjoamme oman kanavan asioida puhelimitse kanssamme.

Chattaa Selfissä

Voit ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiimme SelfChatin kautta.
SelfChat palvelee

  • yleisterveyden ja suunterveyden asioissa ma–pe klo 12.00–14.00 
  • mielenterveyden asioissa ma–pe klo 10.00–14.00.  

YTHS:llä ei ole päivystystoimintaa. Palvelupisteemme palvelevat arkipäivisin päiväsaikaan. Lisäksi meillä ei ole ilta-, yö- tai viikonloppupalvelua. Jos tarvitset välitöntä hoitoa, ota yhteyttä kotipaikkakuntasi terveyskeskuspäivystykseen. YTHS:n palvelupisteiden sivuilta löydät tietoa myös paikkakunnan päivystyksistä.

2. Varaa aika

Jos hoidontarpeen arvioinnin jälkeen asioit YTHS:n omassa palvelupisteessä, niin palveluntarpeestasi riippuen 1) vastuutiimisi on sinuun yhteydessä, 2) saat vastaanottoajan, 3) saat ajanvarausluvan. Voit varata vastaanottoajan Self-verkkopalvelussa, kun sinulle on annettu ajanvarauslupa tai kun varaat jatkotapaamisaikaa.

Jos hoidontarpeen arvioinnin jälkeen asioit YTHS:n kumppanin palvelupisteessä, saat ohjeet ajanvarausta varten.

Muista merkitä varattu aika kalenteriisi. Saat muistutuksen ajanvarauksesta tekstiviestillä kaksi vuorokautta (48 h) ennen vastaanottoaikaa, jos olet aktivoinut Self-verkkopalvelussa ajanvarausmuistutuksen ja yhteystietosi ovat ajan tasalla. Jos olet siirtänyt aikasi, et saa muistutusviestiä.

3. Siirrä ja peru ajoissa

Jos et pääse vastaanotolle sinulle varattuna aikana, muistathan siirtää tai perua ajan hyvissä ajoin. Ajan siirtäminen tai peruminen tulee tehdä vähintään yhtä vuorokautta (24 h) ennen sovittua vastaanottoaikaa.

Jos vastaanottoaikasi on YTHS:n omassa palvelupisteessä, siirrä tai peru aikasi Self-palvelussa.

  • Jos siirrät varaamasi ajan toiseen ajankohtaan, et menetä saamaasi ajanvarauslupaa. Huomaathan, että siirretyistä ajoista sinulle ei tule ajanvarausmuistutusviestiä.
  • Jos et jostakin syystä tarvitse sinulle varattua aikaa ollenkaan, voit perua ajanvarauksesi kokonaan. Ota huomioon, että peruessasi ajanvarauksen menetät ajanvarauslupasi.
  • Jos et saavu vastaanotolle tai peruutat sen liian myöhään ilman hyväksyttävää syytä, veloitamme käyttämättömän ajan maksun. Katso lisätietoja Maksut ja laskutus -sivulta>

Jos vastaanottoaikasi on YTHS:n kumppanin palvelupisteessä, siirrä tai peru aika palveluntarjoajan ohjeistuksen mukaisesti.

4. Vinkit sujuvaan vastaanottokäyntiin

YTHS:n omissa palvelupisteissä vastaanotto voi olla paikan päällä tai se voidaan toteuttaa etävastaanottona Self-verkkopalvelussa.

Saavu aina ajoissa vastaanotolle. Kannattaa katsoa palvelupisteiden käyntiosoitteet ja ilmoittautumisohjeet etukäteen, jotta osaat varata tarpeeksi aikaa esimerkiksi matkoihin.

Jos olet tulossa etävastaanotolle, siirry ajoissa etävastaanotolle Self-verkkopalvelussa. Huomioi myös etävastaanottoon liittyvät vaatimukset etukäteen. Ohjeet etävastaanotolle