Siirry sisältöön

1. Hoidontarpeen arviointi

Ajanvaraus YTHS:n palveluihin tapahtuu hoidontarpeen arvioinnin kautta. Hoidontarpeen arvioinnissa terveydenhuollon ammattilainen kartoittaa tilanteesi, arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden sekä antaa itsehoito-ohjeita. Hoidontarpeen arviointi tehdään SelfChatissä tai puhelimitse.

Jos olet varaamassa jatkotapaamista ja olet jo saanut ajanvarausluvan, voit siirtyä varaamaan aikaa Self-verkkopalveluun.

Chattaa Selfissä  

Voit ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattilaisiin SelfChatin kautta.

Soita puhelinpalveluun ja odota takaisinsoittoa

Soita opiskelupaikkakuntasi YTHS:n palvelupisteeseen palveluaikoina. Jätä puhelinpalvelussa soittopyyntö ja ilmoita puhelinnumerosi, johon otamme yhteyttä. Muista odottaa, että puhelinautomaatti kertoo soittopyynnön tallentuneen.

Soitamme sinulle takaisin. Tavoittelemme sinua ilmoittamastasi puhelinnumerosta enintään kaksi kertaa palveluaikojemme mukaisina aikoina. Huomaathan, että puhelu tulee tuntemattomasta numerosta.

Mikäli asiasi on kiireellinen, soita aamulla ennen klo 10, jotta voimme arvioida hoidon kiireellisyyden ja tarvittaessa ohjata sinut hoitoon / tutkimuksiin vielä saman päivän aikana.

Huomioithan, että YTHS:llä ei ole päivystystoimintaa. Palvelupisteemme palvelevat arkipäivisin päiväsaikaan. Lisäksi meillä ei ole ilta-, yö- tai viikonloppupalvelua. Jos tarvitset välitöntä hoitoa, ota yhteyttä kotipaikkakuntasi terveyskeskuspäivystykseen. YTHS:n palvelupisteiden sivuilta löydät tietoa myös paikkakunnan päivystyksistä.

Kuulovammaisille tarjoamme oman kanavan asioida puhelimitse kanssamme.

2. Varaa aika

Voit varata vastaanottoajan Self-verkkopalvelussa, kun sinulle on tehty hoidontarpeen arviointi ja annettu ajanvarauslupa tai kun varaat jatkotapaamisaikaa.

Vastaanotto voi olla palvelupisteessämme tai se voidaan toteuttaa etävastaanottona Self-verkkopalvelussa. Ohjeet etävastaanotolle

Muista merkitä varattu aika kalenteriisi. Saat muistutuksen ajanvarauksesta tekstiviestillä kaksi vuorokautta (48 h) ennen vastaanottoaikaa, jos olet aktivoinut Self-verkkopalvelussa ajanvarausmuistutuksen ja yhteystietosi ovat ajan tasalla. Jos olet siirtänyt aikasi, et saa muistutusviestiä.

3. Siirrä ja peru ajoissa

Jos et pääse vastaanotolle sinulle varattuna aikana, muistathan siirtää tai perua ajan hyvissä ajoin. Ajan siirtäminen tai peruminen tulee tehdä vähintään yhtä vuorokautta (24 h) ennen sovittua vastaanottoaikaa.

Siirrä tai peru aikasi Self-palvelussa tai palvelupisteesi puhelinpalvelussa. 

  • Jos siirrät varaamasi ajan toiseen ajankohtaan, et menetä saamaasi ajanvarauslupaa. Huomaathan, että siirretyistä ajoista sinulle ei tule ajanvarausmuistutusviestiä.
  • Jos et jostakin syystä tarvitse sinulle varattua aikaa ollenkaan, voit perua ajanvarauksesi kokonaan. Ota huomioon, että peruessasi ajanvarauksen menetät ajanvarauslupasi.
  • Jos et saavu vastaanotolle tai perut / siirrät ajan myöhemmin kuin 24 h ennen vastaanottoaikaa, veloitamme peruuttamattoman ajan varausmaksun. Peruutusmaksu koskee lääkärin sekä suun ja hampaiden tutkimuksen ja hoidon etä- ja lähivastaanottoaikoja sekä kalliiden kuvantamistutkimuksen vastaanottoaikoja. Katso lisätietoja Palvelumaksut-kohdasta.
  • HUOM! Koronaviruksesta johtuen 13.3.2020 alkaen toistaiseksi ajan voi perua tunnin (1 h) ennen vastaanottoaikaa.

4. Vinkit sujuvaan vastaanottokäyntiin

Saavu aina ajoissa vastaanotolle. Kannattaa katsoa palvelupisteiden käyntiosoitteet ja ilmoittautumisohjeet etukäteen, jotta osaat varata tarpeeksi aikaa esimerkiksi matkoihin.

Jos olet tulossa etävastaanotolle, siirry ajoissa etävastaanotolle Self-verkkopalvelussa. Huomioi myös etävastaanottoon liittyvät vaatimukset etukäteen.