Siirry sisältöön
Yleis- ja mielenterveyden valtakunnallinen palvelunumero palvelee 22.-24.9.2021 poikkeuksellisesti klo 8.00-13.00. Pahoittelemme mahdollista haittaa.

Kestävyyskeinoja koronatilanteeseen

Monelle opiskelijalle koronatilanne on vaikea. Tilanteen jatkuessa erityisesti sosiaalinen eristäytyminen aiheuttaa haittaa. Eristäytyminen hankaloittaa uusien ystäväsuhteiden sekä parisuhteiden solmimista, ja herättää yksinjäämisenpelkoa. Arjen tasapainoa uhkaa muun muassa liikuntaharrastusten hankaloituminen, osa on korvannut liikunnan opinnoilla tai työnteolla, jolloin palautumista ei samalla tavalla tarjoudu ja on isompi riski polttaa itsensä loppuun.

Terveyshuoli yhdistettynä lisääntyneeseen kotona yksin oleskeluun on osassa lisännyt huomiota oman kehon tuntemuksiin, mikä voi entisestään lisätä terveyshuolia. Huoli voi ilmetä esimerkiksi kehollisten tuntemuksien pakonomaisella tarkkailulla tai pakonomaisella käsienpesulla.

Koronan tuomat rahahuolet painavat monien mieltä. Opinnoissa innostus, oivaltamisen hetket, motivaatio ja sitoutuminen on ehkä etäopintojen myötä vähentynyt. Rinnalle on noussut riittämättömyyden ja uupumisen tunteet. Mikä avuksi tähän tilanteeseen?

Koronatilanteen yhä jatkuessa, yhä useampi meistä miettii miten jaksaa ja mistä löytäisi voimavaroja tilanteesta selviämiseen. Ihmisen selviytymiskeinoja pitkittyneessä kriisitilanteessa on tutkittu. Tiedetään että on tiettyjä tehokkaita selviytymiskeinoja, joita ihmiset, kulttuurista riippumatta, käyttävät. Olemme koonneet tähän tekstiin joitain fiksuja selviytymiskeinoja Ofra Avalonin kirjasta Selviydy!

FIKSUT selviytymiskeinot

Tiukoissa tilanteissa fiksut selviytymiskeinot nousevat arvoon arvaamattomaan. FIKSUT on muistisana, joka muistuttaa selviytymisen sateenkaaresta.

F = Fyysistä rauhoittumiskeinoista nopein on syvään hengittäminen ja piiiitkä uloshengitys. Myös riuska liikunta, kuten juokseminen tai halonhakkuu päästää höyryjä ulos.

I = Ihmisten ja varsinkin läheisten tai lemmikkien luo hakeutuminen, (vertais)ryhmään kuuluminen, tuen vastaanottaminen ja/tai vastuullisen tehtävän ottaminen ryhmässä antaa turvaa.

K = Kuvittelu, ajattelu, leikki, luovuus ja huumori auttavat suhteuttamaan asioita. Härkänen voidaan hihitellä takaisin kärpäseksi. Onnikin voidaan etsiä onnettomuudesta.

S = Selvittelyssä kerätään tietoa, ratkotaan ongelmia, selkiytetään tärkeysjärjestys, valitaan visio, tehdään suunnitelma, joka pannaan toimeksi.

U = Uskoon tai aatteeseen nojautuva saa tukea jostain itseä suuremmasta voimasta. Myös mielekkäälle elämäntehtävälle omistautuminen antaa tarkoitusta.

T = Tunteiden nimeäminen ja ilmaiseminen itkien, nauraen, kertoen, piirtäen, tanssien tai musiikin avulla keventävät oloa.

Miten selviäisit paremmin?

Mieti hetki jotain vaikeata tilannetta elämästäsi. Mikä oli fiksuin lempparikeinosi? Käytitkö montaa eri keinoa peräkkäin? Missä järjestyksessä? Mitä fiksua konstia et ole vielä kokeillut? Harjautumatonta kannattaa kokeilla, sillä jokainen fiksu tapa voi olla pistämätön erityisessä elämäntilanteessa. Mitä useamman konstin hallitsee, sitä useammalla tukijalla oma elämä lepää.

Lähde: www.tuimakka.fi/fiksut-selviytymiskeinot (pohjautuu Ofra Ayalonin kirjaan Selviydy! ja siinä oleva BASIC Ph)

Katso myös www.positiivinenpsykologia.fi/tunnetko-ahdistuneisuutta-maailman-tilanteesta-kiitollisuusharjoitus-rauhoittaa/