Siirry sisältöön

Polven kipu on yleinen vaiva. Jos polven kipeytymiseen ei liity traumaa, on kivun syynä useimmiten polven virheellinen kuormitus, liiallinen rasitus tai heikot/kireät lihakset. Polvi saattaa reagoida esimerkiksi lenkkeilyharrastuksen aloittamiseen tai intensiiviseen hyppylajien harrastamiseen. Kyse on tällöin toiminnallisesta ongelmasta, joka kipeyttää polven tukirakenteina toimivia jänteitä ja niiden kiinnityskohtia. Jos polven kipeytymiseen liittyy korkeaenerginen vamma (esim. kaatuminen, isku tai vääntyminen) sekä turvotusta, voi kivun syynä olla nivelsiteiden tai muiden polven rakenteiden vaurio. 

Itsehoito

  • Vältä kipua aiheuttavaa rasitusta. 
  • Kiinnitä huomiota siihen, että polvi pysyy linjassaan, kun käytät sitä. 
  • Venyttele ja vahvista jalan lihaksia kivun sallimissa rajoissa. 
  • Käytä tarvittaessa kipugeeliä, kylmähoitoa ja tulehduskipulääkkeitä. 

Milloin lääkäriin?

Hakeudu lääkärin vastaanotolle, jos

  • polven kipeytymiseen liittyy korkeaenerginen vamma ja turvotusta tai
  • et pysty astumaan jalalla normaalisti.

Milloin fysioterapeutille?

Hakeudu fysioterapeutin vastaanotolle, jos

  • polvikipu liittyy rasitukseen tai polvikivulle ei tiedossa selkeää syytä,
  • itsehoito-ohjeiden noudattaminen ei auta,
  • polven kipu on jatkunut pitkään tai 
  • kipu on vaihtelevasti oireilevaa.

YTHS Fysioterapeutti / 4.10.2019

Palvelut käytössäsi

Treenivinkkejä