Siirry sisältöön
Laaja häiriö valtakunnallisen palvelutoimijan tietoliikenteessä havaittiin 22.6.2021 klo 8.00–15.00 välisenä aikana. Häiriötilanne on voinut estää osittain puhelin-, vastaanotto- ja chat-palvelujen toiminnan. Jos sinulla oli häiriön aikaan estynyt etävastaanottoaika, olemme sinuun yhteydessä. Pahoittelemme mahdollista haittaa.

Itsensä vahingoittamiseen tai itsemurhaan liittyviä ajatuksia kutsutaan itsetuhoisiksi ajatuksiksi. Ne voidaan nähdä mielen hätähuutona epätoivoiselta tuntuvassa tilanteessa. Kun voimavarat ovat lopussa, ja on vaikea löytää keinoja päästä elämässä eteenpäin, saattaa mielessä pyöriä epätoivoisia ajatuksia, kuten ”olisi helpompi olla kuollut”. Itsetuhoisia ajatuksia voi esiintyä myös ilman kuolemantoivetta. Tällöin tavoitteena on yleensä itsensä rankaiseminen, satuttaminen tai henkisen pahan olon lievittäminen. Itsetuhoiset ajatukset eivät välttämättä merkitse sitä, että ihminen todella haluaisi kuolla tai vahingoittaa itseään. Enemmänkin on kyse halusta päästä eroon sietämättömältä tuntuvasta olotilasta.

Itsetuhoisia ajatuksia esiintyy usein mielenterveyden häiriöiden yhteydessä. Esimerkiksi masennustilaan, toistuvaan masennukseen, kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, psykooseihin, ahdistuneisuushäiriöihin, päihteiden ongelmakäyttöön ja tiettyihin persoonallisuushäiriöihin voi liittyä itsetuhoisia ajatuksia. Lisäksi yksinäisyys, menetykset ja vaikeat elämäntilanteet altistavat itsetuhoisille ajatuksille. Itsetuntoa ja sosiaalista asemaa romahduttavat elämäntapahtumat ovat erityisesti omiaan lisäämään niin itsetuhoisten ajatusten kuin itsetuhoisen käyttäytymisenkin riskiä.

Itsetuhoiset ajatukset ovat melko yleisiä. Joka kymmenes aikuinen on ajatellut itsemurhaa viimeisen vuoden aikana. Itsetuhoiset ajatukset vaihtelevat tilapäisistä ja ohimenevistä kuolemantoiveista pitkäkestoisiin ja itsetuhoista käyttäytymistä aiheuttaviin ajatuksiin.

Itsetuhoisten ajatusten omahoito-ohjeet

  • Muista, että kyse on vain ajatuksista, joita ei ole pakko totella.
  • Pyri ymmärtämään itsetuhoisten ajatusten taustaa: Koetko olevasi umpikujassa? Eikö mielesi keksi enää muita ratkaisuja epätoivoiselta tuntuvaan tilanteeseen? Onko elämässäsi kohtuuttoman paljon kuormitusta ja voimavarasi vähissä?
  • Puhu ajatuksistasi. Ääneen lausuttuna saatat saada ajatuksiin välimatkaa ja ymmärtää, että muitakin ratkaisuja on olemassa.
  • Keskustele ajatuksistasi ja tilanteestasi jonkun luotettavan ihmisen kanssa.
  • Vältä alkoholin ja muiden päihteiden käyttöä, koska ne lisäävät toivottomuutta ja äkkipikaisen toiminnan todennäköisyyttä.

Milloin hoitoon?

Itsetuhoiset ajatukset on aina syytä ottaa tosissaan. Jos sinulla on ensimmäistä kertaa itsetuhoisia ajatuksia tai jos itsetuhoiset ajatuksesi ovat muuttuneet voimakkaammiksi tai jatkuviksi, sinun on syytä olla yhteydessä terveydenhoitoalan ammattilaiseen.

Jos sinun on vaikea suhtautua itsetuhoisiin ajatuksiin pelkkinä ajatuksina ja pelkäät, että toimit ajatustesi mukaan, hakeudu päivystykselliseen hoitoon omalle terveysasemalle tai lähimpään päivystyspisteeseen.

Hoitoon on hakeuduttava välittömästi, jos halu tappaa itsensä on voimakas, ajatusten toteuttamiseksi on olemassa suunnitelma tai olet tahallisesti vahingoittanut itseäsi.

Itsetuhoisten ajatusten hoito

Itsetuhoisten ajatusten hoidossa on tarpeen selvittää, mikä itsetuhoisia ajatuksia aiheuttaa. Mikäli itsetuhoiset ajatukset esiintyvät yhdessä jonkin mielenterveyden häiriön kanssa, on hoito suunniteltava kyseisen häiriön mukaan. Itsetuhoisten ajatusten hoidossa on hyödyllistä oppia tunnistamaan ajatukset pelkiksi ajatuksiksi ja löytää keinoja niiden käsittelemiseen muuten kuin itseä vahingoittavilla tavoilla. Tässä voidaan hyödyntää kognitiivista psykoterapiaa.

Tietolähteet: Suomen Mielenterveysseura, Mielenterveystalo.fi

YTHS Psykologi / 05.03.2020

Palvelut käytössäsi