Yhteydensaanti ja hoidontarpeen arviointi
Hoitotakuuta koskeva raportointitapamme muuttuu lokakuun 2023 aikana. Raportointia muutetaan, koska hoitotakuun velvoitteet ovat muuttuneet 1.9.2023. Myös kuukausiraportointimme aikataulua muutetaan: jatkossa kunkin kuukauden tiedot ovat noudettavissa sivuiltamme seuraavan kuukauden loppupuolella. Huomioithan myös, että toistaiseksi tällä sivulla kerrotut tiedot hoitotakuuta koskevista määräajoista olivat voimassa vain 31.8.2023 saakka. Jos haluat tietää lainsäädännöstä 1.9.2023 jälkeen, luethan uutisemme:
YTHS valmistautunut hoitotakuulain muutoksiin.
Hoitotakuulainsäädännön mukaisesti asiakkaan välittömän yhteydensaannin tulee toteutua saman arkipäivän kuluessa ja hoidontarpeen arvioinnin 3 arkipäivän kuluessa.
- Yhteydensaannilla tarkoitetaan sitä, että saat yhteyden YTHS:ään samana päivänä, kun soitat takaisinsoittopalveluun tai asioit SelfChatissä.
- Hoidontarpeen arvioinnilla tarkoitetaan sitä, että YTHS:n terveydenhuollon ammattilainen kartoittaa tilanteesi, arvioi hoidontarpeesi ja hoidon kiireellisyyden. YTHS:llä tämä tapahtuu takaisinsoiton yhteydessä tai SelfChatissä.
Yleis- ja mielenterveys, puhelut ja vasteaika
Graafista näet, kuinka monta asiakasta on soittanut yleis- ja mielenterveyden palvelunumeroon (tummansininen palkki) ja kuinka moneen olemme saaneet soittaessamme yhteyden (vaaleansininen palkki). Pinkki viiva kertoo vasteajan keskiarvon eli sen, kuinka nopeasti takaisinsoitto on tapahtunut (minuuttia). Vihreä viiva kuvaa takaisinsoiton tavoiteaikaa.

Yleis- ja mielenterveyden palvelunumeroon tuli
- maaliskuussa 2023 19 373 puhelua
- huhtikuussa 2023 15 311 puhelua
- toukokuussa 2023 15 818 puhelua
- kesäkuussa 2023 11 411 puhelua
- heinäkuussa 2023 10 398 puhelua
- elokuussa 2023 18 120 puhelua
Saimme soittaessamme yhteyden
- maaliskuussa 2023 18 947 henkilöön
- huhtikuussa 2023 15 117 henkilöön
- toukokuussa 2023 15 641 henkilöön
- kesäkuussa 2023 11 178 henkilöön
- heinäkuussa 2023 10 135 henkilöön
- elokuussa 2023 17 436 henkilöön
Takaisinsoiton keskimääräinen vasteaika oli
- maaliskuussa 2023 86 minuuttia
- huhtikuussa 2023 155 minuuttia
- toukokuussa 2023 58 minuuttia
- kesäkuussa 2023 95 minuuttia
- heinäkuussa 2023 855 minuuttia
- elokuussa 2023 216 minuuttia
Takaisinsoiton tavoiteaika oli 540 minuuttia.
Suunterveys, puhelut ja vasteaika
Graafista näet, kuinka monta asiakasta on soittanut suunterveyden palvelunumeroon (tummansininen palkki). Grafiikan pinkki viiva kertoo vasteajan keskiarvon eli sen, kuinka nopeasti takaisinsoitto on tapahtunut (minuuttia). Vihreä viiva kuvaa takaisinsoiton tavoiteaikaa.

Suunterveyden palvelunumeroon tuli
- maaliskuussa 2023 9 296 puhelua
- huhtikuussa 2023 6 956 puhelua
- toukokuussa 2023 7 164 puhelua
- kesäkuussa 2023 5 483 puhelua
- heinäkuussa 2023 4 725 puhelua
- elokuussa 2023 8 710 puhelua
Saimme soittaessamme yhteyden
- maaliskuussa 2023 8 946 henkilöön
- huhtikuussa 2023 6 851 henkilöön
- toukokuussa 2023 7 016 henkilöön
- kesäkuussa 2023 5 389 henkilöön
- heinäkuussa 2023 4 668 henkilöön
- elokuussa 2023 8 409 henkilöön
Takaisinsoiton keskimääräinen vasteaika oli
- maaliskuussa 2023 137 minuuttia
- huhtikuussa 2023 230 minuuttia
- toukokuussa 2023 66 minuuttia
- kesäkuussa 2023 30 minuuttia
- heinäkuussa 2023 39 minuuttia
- elokuussa 2023 35 minuuttia
Takaisinsoiton tavoiteaika oli 540 minuuttia.
(Päivitetty 12.9.2023)