Siirry sisältöön

Plantaarifaskiitilla tarkoitetaan jalkapohjan lihasjänteen kiinnityskohdassa kantaluun alla olevan kudoksen ärsytystulehdusta. Kantakalvon ärsyyntymiseen voi olla useita syitä: jalkaterän asentovirheet, jalan takaosan kireys, huonot jalkineet, ylipaino sekä pitkäkestoinen kovalla alustalla seisominen tai kävely. Myös muut rakenteet kantapään alueella voivat kipeytyä rasituksen ja virheellisen kävelytavan tai asennon seurauksena. 

Plantaarifaskiitin tyypillisin oire on pakottava särky keskellä kantapäätä. Kantapään kuormittaminen pahentaa kipua, lepo taas helpottaa sitä. Kipu on usein pahin aamulla heti liikkeelle lähdettäessä ja voi helpottua hetkittäin liikkeellelähdön jälkeen. Turvotus ei kuulu plantaarifaskiitin tavallisiin oireisiin vaan ulkoisesti kantapää on normaalin näköinen. 

Itsehoito

  • Tärkein hoito on vähentää kipua aiheuttavaa kuormitusta. 
  • Harrasta kivutonta liikuntaa esimerkiksi vedessä.
  • Käytä tukevia jalkineita ja silikonista pehmustetta kantapään alla, jotta siihen kohdistuva paine vähenee. 
  • Kantapään ollessa ärtynyt on hyvä välttää paljain jaloin kävelyä kotona ollessakin.
  • Hiero ja venyttele jalkapohjaa pallon avulla.

Milloin hoitoon?

Hakeudu lääkärin vastaanotolle, jos kantapään kipeytymiseen liittyy trauma, kuten esimerkiksi putoaminen tai muu onnettomuus.

Milloin fysioterapiaan?

Fysioterapiasta saattaa olla apua silloin, kun oireet pitkittyvät eikä itsehoito-ohjeista ole apua.

Lähde: Duodecim

YTHS Fysioterapeutti / 4.10.2019