Ilmavaivat

Suomalainen ruokavalio on monessa suhteessa muuttunut elimistön kannalta terveellisempään suuntaan. Hedelmien ja vihannesten käyttö on lisääntynyt ja onneksi ruisleipä, mutta myös muut kokoviljatuotteet, kuuluvat päivittäiseen ruokaamme.

 Suositusten mukaan pääosa energian saannista tulisi olla hiilihydraateista peräisin ja rasvan (erityisesti maitorasvan) käyttö vähentyä.

Käytännössä tästä kuitenkin voi seurata se, että kun ravintomme sisältää enemmän hiilihydraatteja, on mukana myös sellaisia, joista suolistossa syntyy kaasua, kuten tapahtuu esim. palkokasvien kohdalla (hernekeitto). Muita vastaavia ilmavaivoja aiheuttavia ruoka-aineita ovat sipuli ja kaali.

Näin ollen terveellisemmän (kuitupitoisemman ja vähärasvaisemman) ruokavalion haittapuoli saattaa olla ilmavaivat ja vatsan turpoaminen. Kaasunmuodostus saattaa olla kiusallista, mutta ilmiö on täysin vaaraton eikä pelkkä ilmavaiva juuri koskaan ole oire vakavasta sairaudesta. Jos on laktoosi-intoleranssi, saattaa liiallinen kaasunmuodostus johtua maitovalmisteista. Myös ksylitoli (esimerkiksi purukumissa) ja kevytjuomissa käytettävät keinomakeutusaineet saattavat aiheuttaa ilmavaivoja.

Ilmavaivoihin hoidoksi voi kokeilla dimetikoni-nimistä lääkettä (käsikauppavalmiste), jota voi käyttää jatkuvasti, mikäli siitä on apua. Piparminttuöljystä (apteekeissa kapselimuotoisena) on joissakin tutkimuksissa osoitettu olevan apua ilma- ja muiden toiminnallisten vatsavaivojen hoidossa. Liikunta on myös suositeltava tapa edistää ja normalisoida suolen toimintaa.


Artikkelin laati:
Yleislääketieteen erikoislääkäri, LKT Marja Niemi