Seisten työskentely

Terveyden kannalta istumisen vähentäminen on tärkeää. Työasentojen vaihtelu, vuoroittainen istuminen ja seisominen, tehostaa työskentelyä ja ennaltaehkäisee tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Seisomisen edut:

  1. energiankulutus nousee, jo muutaman minuutin seisominen kannattaa puhumattakaan siitä, että jokaisesta työtunnista seisoisi esim. 15 minuuttia. Vyötäröltä voi kadota senttejä jo pelkän seisomisen lisäämisen ansiosta
  2. seisominen parantaa veren sokeriarvoja ja rasva- arvoja -> laskee kolesterolia
  3. istumisen aiheuttamat haitat vähenevät, esim. niska-hartia-selkävaivoja voi ennaltaehkäistä lisäämällä seisomista
  4. seisominen virkistää verenkiertoa, myös aivoissa -> ajatus luistaa paremmin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokeile näitä:

  • puhu puhelut seisten, samalla voit liikkua
  • seiso bussissa, junassa, kahvitauolla
  • käytä hissin sijaan omia jalkojasi, valitse portaat
  • viritä itsellesi seisomatyöpiste: nosta tuoli pöydälle ja tuolin päälle tietokone ym. työtavarat
  • sisusta työskentelytilasi siten, että joudut välillä nousemaan ylös ja liikkumaan

Kävelyn, pyöräilyn ym. arkiliikunnan lisääminen työ/koulumatkoilla on vain hyväksi. Bussista voi jäädä aikaisemmin pois ja voi valita kauniimman reitin lyhyemmän sijaan.  Vauhdikas usean kerroksen rappujen nousu kohottaa jo yleiskuntoakin.

Lue lisää:
YTHS:n Pylly ylös -hanke
UKK-instituutin Terveysliikuntasuositukset 
Terveyskirjaston Liikunta on lääke (Liikuntasuositus)

Artikkelin laati:
fysioterapeutti Päivi Hamari YTHS/Helsinki 2015