Alkoholi ja liikunta

Alkoholi ja kuntoliikunta eivät sovi yhteen. Alkoholi lisää sekä tapaturma- että rasitusvammariskiä. Alkoholin vaikutuksen alaisena - ja varsinkin krapulassa - sekä sydämen rytmihäiriö, että äkkikuolemariski lisääntyvät.

Alkoholi lisää virtsaneritystä, jolloin nestehukan mahdollisuus kasvaa liikuntasuorituksissa. Alkoholipitoiset juomat, kuten olut, eivät sovi nestehukan korjaamiseen.

Alkoholin vaikutuksesta lihakset väsyvät normaalia nopeammin, ja sydämen pumppausteho heikkenee. Lihasten aineenvaihdunta heikkenee pintaverenkierron vilkastumisen takia. Myös palautuminen kestää pidempään, koska mm. maitohappojen poistuminen lihaksista hidastuu.

Harjoitusvaste huononee johtuen mm. stressihormonien noususta ja testosteronin laskusta.

Älä urheile krapulassa

Alkoholin nauttiminen aluksi nostaa verensokeria, mutta laskee sitten tavallista matalammalle tasolle.  Veren sokeripitoisuus on alhaisimmillaan, kun alkoholi on poistunut verestä. Urheileminen laskee sitä entisestään ja seurauksena voi olla jopa tajuttomuus.

Krapulassa sydämen syke ja verenpaine ovat normaalia korkeammat, mikä tekee liikunnasta raskaampaa. Krapula altistaa myös sydämen rytmihäiriöille.

Alkoholi vaikuttaa myös aivojen toimintaan ja mielialaan alentuneen verensokerin ja vähentyneen välittäjäainepitoisuuden takia.

Runsaan alkoholinkäytön jälkeen on syytä pitää vähintään yksi tai jopa kaksi lepopäivää ennen seuraavaa treeniä.

LISÄÄ TIETOA:
Terveyskirjasto:
Alkoholi ja liikunta

Artikkelin laati:
21.5.2014 Kristina Kunttu, dos., yhteisöterveyden ylilääkäri


Avainsanat: Alkoholi, Krapula, Alkoholi ja liikunta, Alkoholi ja urheilu