Siirry sisältöön

YTHS:llä voit asioida lähivastaanotolla yli 50 palvelupisteessä tai käyttää monipuolisia sähköisiä palveluja tilanteesi ja tarpeesi mukaan.

Raaseporista Rovaniemelle, Vaasasta Joensuuhun 

YTHS:n asiakkaiden käytössä on lähes 50 palvelupistettä ympäri Suomea. Näistä 24 on YTHS:n omia palvelupisteitä. Kaikista korkeakouluopiskelijoista 95 % on YTHS:n omien palvelupisteiden piirissä.

Ensisijainen palvelupisteesi on opiskelupaikkakuntasi palvelupiste. Tarvittaessa voit asioida missä tahansa YTHS:n omassa palvelupisteessä. Yhteistyökumppaneiden palvelupisteissä asioivat vain kyseisellä paikkakunnalla opiskelevat.

Palveluverkko laaditaan opiskelija- ja paikkakuntatietojen mukaan ja sitä päivitetään tarvittaessa. Ohessa marraskuun 2020 tiedoilla päivitetty karttakuva palveluverkosta.

Kaikkien palvelupisteiden sijainnit vahvistuvat syksyn kuluessa ja 1.1.2021 löydät verkkosivuilta kaikkien palvelupisteiden yhteystiedot.

Alla olevasta taulukosta näet YTHS:n omien palvelupisteiden vahvistuneet osoitetiedot (päivitetty 3.11.2020). Taulukko päivitetään aina, kun uusia tietoja vahvistuu.

Suuri osa myös yhteistyökumppaneiden palvelupisteistä on vahvistunut. Toiminta näissä käynnistyy 1.1.2021. Kuten YTHS:n omissa palvelupisteissä, myös yhteistyökumppaneiden palvelupisteissä asioidaan ottamalla ensi yhtyettä YTHS:n ajanvaraukseen ja palveluohjaukseen.

Valitut yhteistyökumppanit, suunterveyden palvelut

  • Kotka: Coronaria Hammasklinikka Oy, Kotkankatu 16 B 42
  • Savonlinna: Suomen Terveystalo Oy, Olavinkatu 53
  • Iisalmi: Suomen Terveystalo Oy, Luuniemenkatu 3 A
  • Kuusamo: Coronaria Hammasklinikka Oy, Kaiterantie 8

Valitut yhteistyökumppanit, yleis- ja mielenterveyden palvelut

  • Porvoo: Mehiläinen Oy, Näsin Koulukatu 2
  • Hyvinkää: Mehiläinen Oy, Hämeenkatu 9
  • Lohja: Mehiläinen Oy, Laurinkatu 34
  • Vierumäki, Heinola: Suomen Terveystalo Oy, Kirkkokatu 13
  • Iisalmi: Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy, Riistakatu 19
  • Pieksämäki: Mehiläinen Oy, Keskuskatu 30
  • Varkaus: Suomen Terveystalo Oy, Wredenkatu 2
  • Ylivieska: Suomen Terveystalo Oy, Asemakatu 12
  • Raahe: Suomen Terveystalo Oy, Sovionkatu 18 A
  • Kuusamo: Suomen Terveystalo Oy, Raistakantie 1 D
  • Alajärvi: Suomen Terveystalo Oy, Palkkapellontie 6
  • Riihimäki: Mehiläinen Oy, Eteläinen Asemakatu 2
  • Forssa: Mehiläinen Oy, Rajakatu 2
  • Huittinen: Suomen Terveystalo Oy, Koskuankatu 2
  • Pietarsaari: Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy, Kauppiaankatu 6
  • Kankaanpää: Mehiläinen Oy, Opistonkatu 2
  • Salo: Mehiläinen Oy, Vilhonkatu 8

Saavutettavasti

1.1.2021 käyttöön tuleva palveluverkko on rakennettu noudattaen kahta keskeistä reunaehtoa: palveluiden saavutettavuus ja palvelupisteen riittävä asiakaspohja. YTHS:n oma palvelupiste on perustettu sellaisille paikkakunnille, missä korkeakouluopiskelijoita on palveluiden piirissä vähintään 2000 ja suunterveyden palvelut löytyvät paikkakunnilta, joissa asiakaspohja on vähintään 4000. 

Saavutettavuuden kriteeri tarkoittaa niitä reunaehtoja, joiden puitteissa opiskelijan on saatava palvelu käyttöönsä.

Kriteerit ovat yleisterveyden palveluissa julkista liikennettä käyttäen seuraavat:

  • matkustusaika max 45 min
  • vuoroväli vähintään kerran tunnissa
  • matkalipun hinta noin 7 e / suunta
  • laskelma perustuu oppilaitoksen ja palvelupisteen väliseen matkaan julkista liikennettä käyttäen

Suunterveyden palveluita käytetään pääsääntöisesti muita palveluja harvemmin ja siksi näissä palveluissa vastaavat kriteerit ovat:

  • matkustusaika max 60 min
  • vuoroväli vähintään kerran kahdessa tunnissa
  • matkalipun hinta noin 10 e / suunta
  • jos lähimmässä palvelupisteessä tarjotaan suppeita suunterveyden palveluita, voi matkustusaika vaativampiin suunterveyden palveluihin olla enintään 75 min.
  • laskelma perustuu oppilaitoksen ja palvelupisteen väliseen matkaan julkista liikennettä käyttäen

Palvelumalli saavutettaviin ja yhdenvertaisiin palveluihin

1.1.2021 opiskeluterveydenhuollon muutosten ja YTHS:n laajentumisen yhteydessä viritämme palvelumalliamme uudelleen niin, että pystymme takaamaan kaikille opiskelijoille saavutettavat, tasalaatuiset ja yhdenvertaiset palvelut. Palvelumallin keskiössä ovat digitaaliset asiointi- ja etäpalvelut sekä opiskelija- ja opintoalakohtaiset moniammatilliset vastuutiimit.

Lähin palvelupiste löytyy kännykästäsi

Lähivastaanottopalvelujen rinnalla käytössäsi on koko ajan kasvava valikoima valtakunnallisesti tuotettuja digitaalisia asiointi- ja etäpalveluja. Ne ovat käytössäsi opiskelupaikastasi riippumatta. 1.1.2021 alkaen käytössäsi ovat mm. digilääkäripalvelut, seksuaaliterveyden osaamiskeskuksen, chat-palvelut ja neuvontapalveluita matkailuterveyteen, suunterveyteen, ravitsemukseen jne. liittyen.

Sinulla on oma tiimi!

Opiskelupaikkakunnalla omassa palvelupisteessäsi saat palvelut omalta tiimiltäsi. Tiimit muodostetaan YTHS:llä opiskelija- ja opintoalakohtaisesti ja niiden tavoitteena on tuoda opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset, opiskelijat ja oppilaitokset lähemmäs toisiaan. Tiimiisi kuuluu useita opiskeluterveydenhuollon ammattilaisia, jotka tuntevat sinut ja opiskeluyhteisösi. Olet turvallisissa käsissä!

Jäikö kysyttävää? Katso, löytyykö vastaus jo Q&A -sivulta. Siellä voit lähettää meille myös oman kysymyksesi.

Faktat

  • Laaja palveluverkko, kaikkiaan lähes 50 palvelupistettä, joista 24 YTHS:n omaa palvelupistettä.
  • Käytössä kasvava valikoima sähköisiä asiointi- ja etävastaanottopalveluja.
  • Opiskelijan lähipalveluista vastaa nimetty tiimi.