Siirry sisältöön

YTHS:llä voit asioida lähivastaanotolla yli 50 palvelupisteessä tai käyttää monipuolisia sähköisiä palveluja tilanteesi ja tarpeesi mukaan.

Helsingistä Rovaniemelle, Raaseporista Inariin 

YTHS:n asiakkaana käytössäsi on yli 50 palvelupistettä ympäri Suomea. Näistä 23 on YTHS:n omia palvelupisteitä. Yhteistyökumppaneiden palvelupisteitä on 30. Kaikista korkeakouluopiskelijoista 95 % on YTHS:n omien palvelupisteiden piirissä.

Tarvittaessa voit asioida missä tahansa YTHS:n omassa palvelupisteessä. Yhteistyökumppaneiden palvelupisteissä asioivat vain kyseisellä paikkakunnalla opiskelevat.

Kaikkien palvelupisteiden sijainnit vahvistuvat syksyn kuluessa ja 1.1.2021 löydät verkkosivuilta kaikkien palvelupisteiden yhteystiedot. Alla olevasta taulukosta näe palvelupisteiden vahvistuneet osoitetiedot (päivitetty 4.9.2020). Taulukko päivitetään aina, kun uusia tietoja vahvistuu.

Saavutettavasti

1.1.2021 käyttöön tuleva palveluverkko on rakennettu noudattaen kahta keskeistä reunaehtoa: palveluiden saavutettavuus ja palvelupisteen riittävä asiakaspohja. YTHS:n oma palvelupiste on perustettu sellaisille paikkakunnille, missä korkeakouluopiskelijoita on palveluiden piirissä vähintään 2000 ja suunterveyden palvelut löytyvät paikkakunnilta, joissa asiakaspohja on vähintään 4000. 

Saavutettavuuden kriteeri tarkoittaa niitä reunaehtoja, joiden puitteissa opiskelijan on saatava palvelu käyttöönsä.

Kriteerit ovat yleisterveyden palveluissa julkista liikennettä käyttäen seuraavat:

  • matkustusaika max 45 min
  • vuoroväli vähintään kerran tunnissa
  • matkalipun hinta noin 7 e / suunta

Suunterveyden palveluita käytetään pääsääntöisesti muita palveluja harvemmin ja siksi näissä palveluissa vastaavat kriteerit ovat:

  • matkustusaika max 60 min
  • vuoroväli vähintään kerran kahdessa tunnissa
  • matkalipun hinta noin 10 e / suunta
  • jos lähimmässä palvelupisteessä tarjotaan suppeita suunterveyden palveluita, voi matkustusaika vaativampiin suunterveyden palveluihin olla enintään 75 min.

Palvelumalli saavutettaviin ja yhdenvertaisiin palveluihin

1.1.2021 opiskeluterveydenhuollon muutosten ja YTHS:n laajentumisen yhteydessä viritämme palvelumalliamme uudelleen niin, että pystymme takaamaan kaikille opiskelijoille saavutettavat, tasalaatuiset ja yhdenvertaiset palvelut. Palvelumallin keskiössä ovat digitaaliset asiointi- ja etäpalvelut sekä opiskelija- ja opintoalakohtaiset moniammatilliset vastuutiimit.

Lähin palvelupiste löytyy kännykästäsi

Lähivastaanottopalvelujen rinnalla käytössäsi on koko ajan kasvava valikoima valtakunnallisesti tuotettuja digitaalisia asiointi- ja etäpalveluja. Ne ovat käytössäsi opiskelupaikastasi riippumatta. 1.1.2021 alkaen käytössäsi ovat mm. digilääkäripalvelut, seksuaaliterveyden osaamiskeskuksen, chat-palvelut ja neuvontapalveluita matkailuterveyteen, suunterveyteen, ravitsemukseen jne. liittyen.

Sinulla on oma tiimi!

Opiskelupaikkakunnalla omassa palvelupisteessäsi saat palvelut omalta tiimiltäsi. Tiimit muodostetaan YTHS:llä opiskelija- ja opintoalakohtaisesti ja niiden tavoitteena on tuoda opiskeluterveydenhuollon ammattilaiset, opiskelijat ja oppilaitokset lähemmäs toisiaan. Tiimiisi kuuluu useita opiskeluterveydenhuollon ammattilaisia, jotka tuntevat sinut ja opiskeluyhteisösi. Olet turvallisissa käsissä!

Jäikö kysyttävää? Katso, löytyykö vastaus jo Q&A -sivulta. Siellä voit lähettää meille myös oman kysymyksesi.

Faktat

  • Laaja palveluverkko, kaikkiaan 53 palvelupistettä, joista 23 YTHS:n omaa palvelupistettä.
  • Käytössä kasvava valikoima sähköisiä asiointi- ja etävastaanottopalveluja.
  • Opiskelijan lähipalveluista vastaa nimetty tiimi.