Hoppa till verktygsfältet

Vid SHVS kan du besöka närmottagningar på över 50 serviceställen eller använda våra mångsidiga elektroniska tjänster enligt din situation och dina behov.

Från Raseborg till Rovaniemi, från Vasa till Joensuu

Som klient vid SHVS har du till förfogande nästan 50 serviceställen runtom i Finland. Av dem är 24 SHVS egna serviceställen. Våra samarbetsparter står för nästän 30 serviceställen. 95 % av alla högskolestuderande hör till SHVS egna serviceställen.

Vid behov kan du anlita vilket av SHVS egna serviceställen som helst. Samarbetsparternas serviceställen kan däremot endast anlitas av dem som studerar på orten i fråga.

Servicenätverket byggs upp enligt uppgifter om studerande och orter. Nätverket uppdateras vid behov. Här kan du se kartan med servicenätverket uppdaterat enligt uppgifterna som funnits november 2020.

Alla serviceställenas adresser bekräftas under hösten och 1.1.2021 finns kontaktuppgifterna till alla serviceställen på våra webbsidor. I tabellen nedan ser du serviceställenas bekräftade adresser (3.11.2020). Tabellen uppdateras alltid när nya uppgifter bekräftas.

En stor del också av våra samarbetspartners serviceställen har fastställts. Verksamheten vid dessa serviceställen inleds 1.1.2021. I likhet med vad som gäller SHVS egna serviceställen ska den som behöver använda tjänster vid våra samarbetspartners serviceställen först kontakta SHVS tidsbokning och servicehandledning.

Valda samarbetspartner, munhälsotjänster

  • Kotka: Coronaria Hammasklinikka Oy, Kotkankatu 16 B 42
  • Nyslott: Suomen Terveystalo Oy, Olavinkatu 53
  • Idensalmi: Suomen Terveystalo Oy, Luuniemenkatu 3 A
  • Kuusamo: Coronaria Hammasklinikka Oy, Kaiterantie 8
  • I följande orter produceras oral hälsotjänsterna i det närmaste servicestället som upprätthålls av SHVS själv:
    • i Helsingfors: Borgå, Nurmijärvi, Lojo och Hyvinge
    • i Tavastehus: Riihimäki, Forssa, Mustiala, Hattula och Evo
    • i Åbo: Salo
    • i Lahtis: Vierumäki
    • i Jyväskylä: Saarijärvi

Valda samarbetspartner, Tjänster inom allmän hälsa och mental hälsa

  • Borgå: Mehiläinen Oy, Näse Skolgatan 2
  • Hyvinge: Mehiläinen Oy, Hämeenkatu 9
  • Lojo: Mehiläinen Oy, Larsgatan 34
  • Vierumäki, Heinola: Suomen Terveystalo Oy, Kirkkokatu 13
  • Iisalmi: Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy, Riistakatu 19
  • Pieksämäki: Mehiläinen Oy, Keskuskatu 30
  • Varkaus: Suomen Terveystalo Oy, Wredenkatu 2
  • Ylivieska: Suomen Terveystalo Oy, Asemakatu 12
  • Brahestad: Suomen Terveystalo Oy, Sovionkatu 18 A
  • Kuusamo: Suomen Terveystalo Oy, Raistakantie 1 D
  • Alajärvi: Suomen Terveystalo Oy, Palkkapellontie 6
  • Riihimäki: Mehiläinen Oy, Eteläinen Asemakatu 2
  • Forssa: Mehiläinen Oy, Rajakatu 2
  • Vittis: Suomen Terveystalo Oy, Koskuankatu 2
  • Pietarsaari: Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy, Kauppiaankatu 6
  • Kankaanpää: Mehiläinen Oy, Opistonkatu 2
  • Salo: Mehiläinen Oy, Vilhonkatu 8

Tillgängligt

Servicenätverket som tas i bruk 1.1.2021 har byggts upp enligt två centrala ramvillkor: tjänsternas tillgänglighet och tillräckligt klientunderlag. SHVS egna serviceställen har grundats på orter där klientunderlaget omfattar minst 2 000 högskolestuderande och munhälsotjänster finns på orter där klientunderlaget är minst 4 000. 

Kriteriet för tillgänglighet syftar på de ramvillkor enligt vilka studerande måste ha tillgång till tjänsten.

För tjänster inom allmän hälsa är kriterierna följande enligt användning av kollektivtrafik:

  • restid max 45 minuter
  • minst en tur per timme
  • biljettpris ca 7 euro per riktning
  • resetiden är räknad enligt resetiden mellan läroanstalten och servicestället då man använder kollektivtrafik

Munhälsotjänster används i regel mer sällan än övriga tjänster och därför är motsvarande kriterier för dessa tjänster:

  • restid max 60 minuter
  • minst en tur per två timmar
  • biljettpris ca 10 euro per riktning
  • om det närmaste servicestället erbjuder begränsade tjänster inom munhälsa, kan restiden till mer krävande munhälsotjänster vara högst 75 minuter.
  • resetiden är räknad enligt resetiden mellan läroanstalten och servicestället då man använder kollektivtrafik

Servicemodell för tillgängliga och likvärdiga tjänster

I och med förändringarna i studerandehälsovården och utvidgningen av SHVS 1.1.2021 förnyar vi vår servicemodell så att vi kan garantera alla studerande tillgängliga och likvärdiga tjänster med jämn kvalitet. Servicemodellen fokuserar på centraliserande tjänster samt multiprofessionella ansvarsteam som är specifika för olika studerande och studieinriktningar.

Det närmaste servicestället finns i din mobil

Vid sidan om närmottagningstjänsterna har du tillgång till ett kontinuerligt ökande utbud centraliserat producerade e-tjänster och distanstjänster. Dem kan du använda oberoende av studieort. Från och med 1.1.2021 kan du bland annat använda digiläkartjänster, tjänster inom sexualhälsorådgivning, chattjänster och rådgivningstjänster som gäller resehälsa, munhälsa, kost o.s.v.

Du har ett eget team

På ditt serviceställe på din studieort betjänas du av ditt eget team. Teamen bildas vid SHVS och är specifika för olika studerande och studieinriktningar och målet är att föra vårdpersonalen, de studerande och läroanstalterna närmare varandra. Ditt team består av flera studerandehälsovårdsproffs som känner dig och ditt studiesamfund.

Har du frågor? Kolla om du hittar svar på vår Frågor och svar-sida. Där kan du också skicka in din egen fråga.

Fakta

  • Ett omfattande servicenätverk som innehåller allt som allt stax under 50 serviceställen varav 24 är SHVS:s egna serviceställen
  • Du kan använda en växande mängd elektroniska- och distansmottagningstjänster
  • Studerande har ett eget team som ansvar över närtjänsterna