Hoppa till verktygsfältet

Uppdaterad 24.11.2020

Servicenätverket byggs upp enligt uppgifter om studerande och orter. Nätverket uppdateras vid behov. Här kan du se kartan med de senaste uppgifterna om servicenätverket.

Uppdaterad 3.11.2020

Samarbetspartnernas serviceställen har konkurrensutsatts. I konkurrensutsättningen ingick två separata delar: munhälsotjänster och övriga tjänster. Utgående från anbuden har vi valt aktörer inom munhälsa på fyra orter och för övriga tjänster på 15 orter. Vad gäller övriga orter har vi kommit överens med FPA om hur ärendet ska framskrida. På en del orter konkurrensutsätts tjänsterna på nytt med en omarbetad anbudsbegäran och på resten av orterna anskaffar vi tjänsterna genom direktupphandling. Målet är att alla avtal som ännu saknas ska ingås senast under november månad.

Valda samarbetspartner, munhälsotjänster

  • Kotka: Coronaria Hammasklinikka Oy, Kotkankatu 16 B 42
  • Nyslott: Suomen Terveystalo Oy, Olavinkatu 53
  • Idensalmi: Suomen Terveystalo Oy, Luuniemenkatu 3 A
  • Kuusamo: Coronaria Hammasklinikka Oy, Kaiterantie 8

Valda samarbetspartner, Tjänster inom allmän hälsa och mental hälsa

  • Borgå: Mehiläinen Oy, Näse Skolgatan 2
  • Hyvinge: Mehiläinen Oy, Hämeenkatu 9
  • Lojo: Mehiläinen Oy, Larsgatan 34
  • Vierumäki, Heinola: Suomen Terveystalo Oy, Kirkkokatu 13
  • Iisalmi: Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy, Riistakatu 19
  • Pieksämäki: Mehiläinen Oy, Keskuskatu 30
  • Varkaus: Suomen Terveystalo Oy, Wredenkatu 2
  • Ylivieska: Suomen Terveystalo Oy, Asemakatu 12
  • Brahestad: Suomen Terveystalo Oy, Sovionkatu 18 A
  • Kuusamo: Suomen Terveystalo Oy, Raistakantie 1 D
  • Alajärvi: Suomen Terveystalo Oy, Palkkapellontie 6
  • Riihimäki: Mehiläinen Oy, Eteläinen Asemakatu 2
  • Forssa: Mehiläinen Oy, Rajakatu 2
  • Vittis: Suomen Terveystalo Oy, Koskuankatu 2
  • Pietarsaari: Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy, Kauppiaankatu 6
  • Kankaanpää: Mehiläinen Oy, Opistonkatu 2
  • Salo: Mehiläinen Oy, Vilhonkatu 8

I nedanstående tabell ser du de fastslagna adresserna till SHVS egna serviceställen 3.11.2020

Renoveringsprojekten framskrider i huvudsak enligt tidtabellen

I serviceområdet SHVS Syd är renoveringen av servicestället i Tölö i Helsingfors klar, och mottagningsrummen kan utrustas under slutet av året. I Otnäs i Esbo kommer servicestället utöver de nuvarande lokalerna också att omfatta lokaler som ligger i fastighetens andra flygel. I Lahtis är servicestället beläget på Niemen kampus. Byggarbetena pågår och blir färdiga i slutet av november.

I serviceområdet SHVS Väst har rivningsarbeten kunnat inledas vid servicestället i Åbo, med det egentliga byggandet kan inte börja innan staden beviljar bygglov. Det ser ut som att renoveringen fortsätter fram till januari. De studerande kan trots det besöka servicestället under hela renoveringstiden, eftersom rummen som renoveras kan avgränsas. Vid behov kan en del av verksamheten tillfälligt förflyttas till andra lokaler. I Björneborg är servicestället beläget i stadens centrum. Renoveringen av lokalerna framskrider i bra takt och blir klar i november.

I serviceområdet SHVS Mellersta har renoveringen av servicestället för munhälsotjänster i Hervanta i Tammerfors slutförts. Servicestället öppnade för klienterna den 19.10, men en del av rummen utrustas ännu under slutet av året. Servicestället omfattar totalt 16 behandlingsrum och är därmed SHVS näst största enhet som erbjuder munhälsotjänster.

Vid serviceställena i Seinäjoki och Tavastehus pågår byggarbetena, och tidsplanerna för renoveringsprojekten är snäva på båda orterna. Lokalerna i Seinäjoki kan tas i bruk i januari. I Tavastehus fortsätter verksamheten i studerandehälsovårdens i tillfälliga lokaler fram till slutet av mars, och därefter flyttas den till lokalerna på Lukiogatan när de färdigställts. Munhälsotjänster för studerande i Tavastehus erbjuds vid servicestället i Hervanta i Tammerfors fram till slutet av mars.

I serviceområdet SHVS Nord omorganiseras användningen av lokalerna i Uleåborg, och tjänsterna erbjuds vid det nuvarande servicestället. Renoveringsarbetena pågår och blir färdiga i slutet av oktober.

**********

Uppdaterad 4.9.2020

När vi förberett serviceställena inför utvidgningen har vi framskridit i följande ordning: 1. nuvarande serviceställen, 2. nya serviceställen som kräver mer omfattande renovering och 3. nya serviceställen som kräver mindre renovering.

Vid de nuvarande serviceställena har det viktigaste varit att inleda de renoveringar som orsakar mest störningar medan SHVS haft sommarstängt så att renoveringarna de stör servicen så lite som möjligt. På flera orter fortsätter renoveringarna naturligtvis ännu på hösten, och vi informerar om de störningar som renoveringarna orsakar på våra webbsidor och framför allt lokalt. 

Nu övergår tyngdpunkten till de nya serviceställena. På flera orter har projekten redan inletts, men på vissa orter pågår avtalsförhandlingarna eller projektplaneringen ännu. Tidtabellen utgör inget problem vid de mindre serviceställena, men det är viktigt att vi kan publicera adresserna på alla serviceställen så snart som möjligt.

I tabellen nedan ser du var serviceställenas adresser har bekräftats fram till 4.9.2020.

Byggarbetet fortsätter

Byggarbetena fortsätter vid flera av våra nuvarande serviceställen och även våra klienter kan märka av ombyggnadsarbetena. Vid alla serviceställen försöker vi dock se till att renoveringen orsakar så lite störningarna som möjligt.

I huvudstadsregionen centraliseras munhälsovården till Tölö

Servicestället i Tölö

Servicestället i Tölö renoveras för tillfället så att antalet mottagningsrum ökar och användningen av lokalerna omorganiseras. I huvudstadsregionen centraliseras munhälsovårdstjänsterna till servicestället i Tölö och vi håller på att bygga 13 nya mottagningsrum för munhälsovården. Utöver de nuvarande serviceställena i Esbo och Tölö planerar vi också ett tredje serviceställe i huvudstadsregionen.

Servicestället i Uleåborg får ytterligare lokaler av universitetet

Servicestället i Kuopio

I Uleåborg löste vi utrymmesfrågan i samarbete med universitetet. I de nya lokalerna placerar vi personalens utrymmen, så mottagningslokalerna kommer även i fortsättningen av finnas i samma korridorer som tidigare. Renoveringar utförs för att skapa mer utrymme för munhälsovården och den övriga mottagningsverksamheten.

I Villmanstrand, Joensuu och Kuopio spelar organiseringen av lokalerna en stor roll

Servicestället i Joensuu

I Villmanstrand omvandlar vi utrymmen som redan hör till servicestället för mottagningsbruk och dessutom får vi nya lokaler i anslutning till det nuvarande servicestället.

I Joensuu genomförs utvidgningen av lokalerna genom renovering och omorganisering. Det administrativa arbetet flyttar till det stora utrymmet i entréhallen så att alla existerande rum kan användas för mottagningsarbete. 

Också i Kuopio utförs renoveringar för att skapa nya mottagningsrum i det som nu utgör entréhallen och användningen av lokalerna omorganiseras.

Vid dessa serviceställen byggs de mottagningslokaler som den utvidgade verksamheten kräver under början av hösten.

**********

Uppdaterad 16.6.2020

Från och med 1.1.2021 kommer SHVS servicenätverk att vara indelat i fem regionala serviceområden. Dessa områden som nu har namngetts är SHVS södra, SHVS västra, SHVS norra, SHVS östra och SHVS mellersta. Områdena baserar sig på specialupptagningsområdena. Kartan nedan visar den regionala indelningen av servicenätverket, inklusive serviceställen och antal studerande.

Presentationerna av serviceställena börjar

Vi förbereder oss för det växande antalet klienter och en större serviceproduktion genom att öppna nya serviceställen, men också genom att renovera befintliga lokaler och omorganisera verksamheten i dem. I alla SHVS nuvarande lokaler görs renoveringar och ombyggnader så att vi får fler mottagningsrum för tandvården samt andra typer av mottagningsrum. Planeringen av lokalerna och renoveringarna har pågått sedan början av året och de första renoveringsprojekten har redan startat. Lokalerna som ska renoveras är totalt nästan 20 till antalet och renoveringsprojekten kommer att framskrida i lite olika takt. De största renoveringarna av de nuvarande lokalerna kommer att utföras vid serviceställena i Tölö, Hervanta, Åbo, Vasa och Kuopio.

Under slutet av året kommer vi att presentera renoveringsprojekten vid de olika serviceställena och berätta hur de framskrider samt presentera de nya serviceställena när deras placering bekräftats.

Nya lokaler på gång i Vasa

I Vasa kommer SHVS att ta i bruk nya lokaler som nu renoveras, och de är belägna på Brändö på adresserna Wolffskavägen 30 (VAMK) och Wolffskavägen 27–31 (Alere). Renoveringen av lokalerna har inletts med rivningsarbete i VAMK:s fastighet. Där kommer mottagningsrum för tandvården samt andra typer av mottagningsrum att byggas. I Campus Alere kommer det att finnas mottagningsrum och lokaler för centraliserade tjänster. De nya lokalerna kan tas i bruk i slutet av året. Till dess fortsätter verksamheten på normalt sätt vid SHVS nuvarande serviceställe.

Centraliserade tandvårdstjänster i Hervanta

Vid det nuvarande servicestället i Hervanta skapas lokaler för centraliserade mun- och tandvårdstjänster. Förutom lokalerna som redan används tas intilliggande lokaler i bruk och därmed kommer alla mun- och tandvårdstjänster att finnas under samma tak i Tammerfors. Byggprojektet har startat och kommer att bli färdigt under hösten, varefter mun- och tandvårdstjänsterna flyttas till Hervanta. För närvarande finns alla mottagningstjänster vid servicestället på Kalevantie.

I Vasa SHVS serviceställe kommer att finnas i lokaler som nu byggs om i yrkeshögskolans fastighet (bilden) samt i Campus Alere som ligger mittemot.
Mun- och tandvårdstjänsterna i Tammerfors kommer att koncentreras till servicestället i Hervanta.

Serviceställenas adresser publiceras vartefter det bekräftas vilka lokaler som ska användas. I tabellen nedan ser du på vilka orter serviceställets adress har bekräftats fram till 16.6.2020.

**********

Uppdaterad 14.4.2020

Servicenätverket planeras alltid utgående från den information om studerande och studieorter som för tillfället finns att tillgå, och det uppdateras vid behov. FPA fastställde SHVS servicenätverk för år 2021 i februari. Efter det har antalet studerande i Karleby dock preciserats och därför har vi beslutat att öppna ett serviceställe som drivs i egen regi också där. Förberedelserna inleddes omedelbart. Bilden nedan presenterar servicenätverket i uppdaterad form.

Antalet studerande förändras ständigt. Vi försöker förutse antalet studerande år 2021 både utgående från uppgifterna om antalet som är anmälda som närvarande just nu och från förhandsuppgifter som läroanstalterna gett ut. På vissa mindre orter fastställs studiegrupperna först i ett senare skede, och därför kan listan över samarbetspartnernas serviceställen ännu ändras under årets gång. I listan över SHVS egna serviceställen väntas ändå inga fler förändringar.

Serviceställenas adresser publiceras vartefter det bekräftas vilka lokaler som ska användas. I tabellen nedan ser du på vilka orter serviceställets adress har bekräftats fram till 14.4.2020.

**********

Uppdaterad 13.2.2020

FPA godkände SHVS servicenätverk för år 2021. De mest centrala förbehållen som definierar servicenätverket är tillgängligheten av tjänsterna och tillräckligt klientunderlag för serviceställena. Kriterierna för tillgänglighet är en restid upp till 45 minuter med kollektiva färdmedel, turtäthet på minst 1 tur per timme och biljettpris på cirka 7 euro per riktning. För tjänster inom munhälsa är motsvarande kriterier 60 minuter, 1 tur per 2 timmar och 10 euro. Om det närmaste servicestället erbjuder begränsade tjänster inom munhälsa, kan restiden till mer krävande munhälsotjänster vara högst 75 minuter.

Klientunderlaget för ett serviceställe som utgör SHVS egen verksamhet är 2 000 studerande. När det gäller munhälsa producerar SHVS tjänsten själv om det finns minst 4 000 studerande på orten. Vid serviceställen som betjänar under 4 000 studerande är målet dock att producera begränsade tjänster inom munhälsovård. På orter där antalet studerande är lägre än dessa tröskelvärden produceras tjänsterna med hjälp av samarbetsparter. SHVS egna serviceställen finns i fortsättningen på 21 orter och alla studerande kan anlita dessa serviceställen oberoende av studieort. På alla orter har serviceställets slutliga adress ännu inte bekräftats. Vi ger närmare information under våren.

Alla studerande omfattas av SHVS hänvisning till tjänster och bedömning av vårdbehovet. Alla studerande har även tillgång till alla digitala och distanstjänster oberoende av studieort. Dessutom ansvarar SHVS alltid själv för allt studiesamfundsarbete som utförs tillsammans med läroanstalter. Endast närmottagningstjänster produceras vid behov med hjälp av samarbetsparter, vilket innebär att de studerande kan garanteras mer omfattande och säkrare tillgång till tjänster än med egen deltidspersonal. Cirka 5 % av alla högskolestuderande får sina närmottagningstjänster av samarbetsparter.

**********

Uppdaterad 10.12.2019

Planeringen av servicenätverket har nått slutskedet. Målet är att FPA fastställer servicenätverket i början av året.

De mest centrala förbehållen som definierar servicenätverket är tillgängligheten av tjänsterna och tillräckligt klientunderlag för serviceställena. Tillgängligheten av tjänsterna har granskats genom att bedöma vad som är skäligt för de studerande när det gäller restid, gångavstånd, turtäthet och pris med kollektiva färdmedel. Samtidigt har vi också planerat hur vi kunde förenkla uträttandet av ärenden så att det mera sällan skulle krävas ett fysiskt besök på ett serviceställe.

Ett tillräckligt klientunderlag avser det antal studerande som servicestället primärt skulle betjäna inom kriterierna för tillgänglighet. Vi vill garantera en tillräckligt säker tillgång till tjänster för de studerande, vilket vi strävar efter exempelvis genom att undvika tjänster som hänger på en anställd. Också med tanke på investeringen i lokaler bör läroanstaltens verksamhet vara tillräckligt stabil i flera år framöver.

**********

Uppdaterad 15.10.2019

SHVS nya servicenätverk planeras i samarbete med FPA. Planeringen har framskridit till ett skede där den första versionen har presenterats för FPA i slutet av september. Beredningen fortsätter genom samarbete under hela hösten. Målet är att servicenätverket ska vara fastställt i slutet av detta år. Efter att servicenätverket har fastställts, kan vi fortsätta med närmare planering av serviceställenas storlekar och lägen.

När servicenätverket planeras är det viktigt att det ges tydliga och likvärdiga motiveringar för placeringen av serviceställena (t.ex. antal studerande som servicestället betjänar, restider). Servicenätverket har planerats också med tanke på personalresurser: vi har alltså försökt hitta tröskelvärden för när ett serviceställe sysselsätter tillräckligt med personal för att det ska löna sig att inleda verksamhet. Samtidigt har vi också utrett möjligheterna till samarbetsområden, alltså centralisering av tjänster på regional nivå, så att verksamheten får ett tillräckligt studerandeunderlag.

Universitetens och yrkeshögskolornas geografiska nätverk är olika

För närvarande är SHVS verksamhet starkt centraliserad till större städer. Yrkeshögskolenätverket avviker dock betydligt från universitetsnätverket, eftersom yrkeshögskolorna har mycket verksamhet också på mindre orter, där även antalet studerande kan vara mycket lågt.

Yrkeshögskolor finns också på alla SHVS nuvarande verksamhetsorter, och därmed kommer antalet klienter att öka vid alla serviceställen. Dessutom finns yrkeshögskolor på över 40 andra orter. Av kartan här invid framgår det förväntade totala antalet universitets- och yrkeshögskolestuderande år 2021 enligt geografiskt läge. Kartan beskriver inte SHVS kommande servicenätverk.