Hoppa till verktygsfältet
De riksomfattande tidsbokningsnumren betjänar ända till 29.1.2021 kl. 8.00-12.00. SelfChatten håller stängt tillsvidare. Vi fortsätter med att åtgärda den kö som har uppstått i telefontjänsten. Du kommer att ringas upp inom 1–3 dagar. De riksomfattande servicenumren är: allmän och mental hälsa 046 710 1073 och oral hälsa 046 710 1085.

Har du smärta i nacken och övre delen av ryggen? Huvudvärk? Tandgnissling?

Om du har, är du inte ensam. Många studenter har samma typ av symtom.

  • Var tredje studerande varje vecka symtom i hals och nacke samt övre delen av ryggen – även huvudvärk förekommer.
  • Var tredje studerande som svarat på enkäten tandgnissling och åtminstone.
  • Var fjärde har varje vecka smärta i huvudområdet i tinningarna, käklederna, ansiktet eller käken.

Bär din nacke på en extra börda på 30 kilo?

När du använder smartapparater hänger huvudet alltför lågt, vilket beroende på huvudets ställning kan leda till att halskotpelaren utsätts för en extra börda som väger lika mycket som en stor hund. Positionen kan leda till smärta i nacken och övre delen av ryggen, huvudvärk, spänning i tuggmusklerna och skallbasmusklerna, smärta och domningar i armarna och degenerationsförändringar i halskotpelaren.

Du som använder smartapparater – undvik nackspärr

  • Ta pauser i sittandet genom att stiga upp ett par gånger i timmen
  • Undvik att använda smartapparater under lång tid i sträck och använd röstmeddelanden ibland
  • Sträck upp huvudet flera gånger i timmen och sträck ut hållningen genom att öppna upp bröstkorgen
  • Motionera regelbundet – kom också ihåg att vara aktiv i vardagen
  • Andas in djupt några gånger i timmen så att du känner att bröstkorgen utvidgas
  • Ta drickpauser
  • Träffa dina närstående också ansikte mot ansikte
  • Byt arbetsställning: kom ihåg att den bästa ställningen är nästa ställning

Källmaterial: Högskolestuderandes hälsoundersökning (KOTT 2016)