Uutinen
Open menu

Mitä su(u)lle kuuluu?

Pidetään su(u)sta hyvää huolta!

Pidetään su(u)sta hyvää huolta!

Ajankohtaista

29.1.2019

Viikolla 6 vietetään Suomessa ksylitoliviikkoa jo 15. kertaa. Ksylitoli ja suunterveys näkyvät viikon kunniaksi kaikissa toimipisteissämme, sosiaalisessa mediassa sekä joillakin paikkakunnilla myös kampuksilla. Tule bongaamaan meidät

Espoossa

  • torstaina 7.2. klo 10.30–13.30 Otaniemen kampuksen kandikeskuksen aulasta (Otakaari 1)

Helsingissä

  • maanantaina 4.2. klo 10.30–13.30 YTHS:n Töölön toimipisteen aulasta (Töölönkatu 37 A),
  • tiistaina 5.2. klo 10.30–13.30 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen Physicum-rakennuksen aulasta (Gustaf Hällströmin katu 2 B),
  • keskiviikkona 6.2. klo 10.30–13.30 Helsingin yliopiston Viikin kampuksen infokeskus Koronasta (Viikinkaari 11) ja
  • perjantaina 8.2. klo 10.30–13.30 YTHS:n Töölön toimipisteen aulasta (Töölönkatu 37 A).

Nauti ksylitolia aina ruokailun jälkeen

Ksylitoli ehkäisee hampaiden reikiintymistä. Nappaa ksylitolia päivittäin vähintään 5 grammaa: tämä määrä tulee täyteen esimerkiksi kuudesta täysksylitolipurkasta. Käytä ksylitolia aina ruokailun jälkeen. Nappaa aterian tai välipalan päälle ksylitolipurukumia tai -pastilleja. Näin katkaiset happohyökkäyksen.

Ksylitoli suojaa hampaita, mutta se ei korvaa hampaiden harjausta fluorihammastahnalla kahdesti päivässä. Harjaamalla hampaasi estät niiden reikiintymistä ja ientulehdusta.

Ravitsemuksella on merkitystä suunterveydellekin

Tiesitkö, että ruokailutottumuksilla on vaikutusta myös suun terveyteen? Napostelu pitkin päivää nakertaa hampaita. Säännöllisellä ateriarytmillä nälkä pysyy poissa ja napostelu vähenee. Nauti makeat tuotteet aterioiden yhteydessä. Jos nautit makeaa usein toistuvasti, se aiheuttaa liikaa happohyökkäyksiä. Nappaa karkin päälle ksylitoli. Lue lisää napostelusta ja sen vaikutuksista suunterveyteen.

Hampaidenkin kannalta paras janojuoma on vesi. Juomalla vettä virvoitus- ja energiajuomien sijaan vältät hampaiden eroosiota ja reikiintymistä. Mehujen sijaan nauti hedelmät hedelminä.

Pidetään su(u)sta hyvää huolta!