Akillesjänne (kantajänne) tulehdus

Lääkärikirja Duodecim 16.3.2015
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki

Akillesjänne kiinnittää pohkeen suuret lihakset kantaluuhun. Akillesjänteen kipeytyminen johtuu useimmiten jänteen tulehduksesta. Harvinaisempi ja vakavampi aiheuttaja on akillesjänteen repeämä.

Akillesjänteen tulehdustila eli tendinopatia

Akillesjänteen tulehdustila on rasitusvamma, joka tavallisesti liittyy kestävyysjuoksun, suunnistuksen tai muun vastaavan lajin harrastamiseen. Sen tyypillisiä oireita ovat:

  • Jänteessä tuntuva kipu liikkuessa ja lihasta venytellessä.
  • Liikkuessa kipu voi tuntua myös ylempänä pohjelihaksessa.
  • Akillesjännettä tunnusteltaessa tuntuu arkuutta sen molemmin puolin.
  • Jänteen seutu voi olla turvoksissa, sen seutu on turpeampi kuin viereisen terveen jänteen.

Akillesjänteen tulehdustilan itsehoito

Pidättäydytään sellaisesta liikunnasta, joka aiheuttaa kipua jänteessä tai pohkeessa. Korvaavana liikuntana voi harrastaa uintia, vesijuoksua ja pyöräilyä.

Akillesjännettä harjoitetaan liikkeillä, joissa lihas supistuu venytettynä (eksentrinen harjoitus). Yksinkertaisen harjoittelun voi jokainen tehdä kotona. Siinä portaan tai penkin reunalla seisten lasketaan ja nostetaan kantapäätä useita kertoja. Kuva neuvoo tarkemmin tekemään liikkeitä (ks. kuva «Akillesjänteen harjoittelu»1).

Jos akillesjänne vaivaa selvästi, on suositeltavaa käyttää tavallisia tulehduskipulääkkeitä (esimerkiksi ibuprofeeni tai ketoprofeeni) normaalein annosohjein. Myös kylmähoitoa kannattaa kokeilla. Akillesjänteen kinesioteippauksesta on todettu olevan apua.

Tulehtuneen akillesjänteen kinesioteippaus https://www.youtube.com/watch?v=p7OAD4zIBos

Akillesjänteen harjoittelu

Lääkärikirja Duodecim -kuvat 20.4.2009

  1. Lähtötilanne: noustaan portaan, penkin tms. reunalla päkiöiden varaan ja siirretään paino oireilevalle jalalle. Nilkka on hieman ojennettu, jolloin kantapää on portaan tasoa korkeammalla.
  2. Laskeudutaan oireilevan jalan varassa alas niin, että kantapää painuu porrastason alapuolelle. Polvi on hieman koukussa.
  3. Sama kuin edellä, mutta polvi on suorana.

Jos akillesjänne on kipeä, liikkeitä toistettaessa ala-asennosta noustaan terveen jalan varassa. Harjoitteita tehdään sekä polvi suorana että polvi koukussa kolme kertaa 15 liikkeen sarja kaksi kertaa päivässä 3 kk:n ajan. Liikkeen tekeminen sekä polvi lievästi koukistettuna että suorassa on tarpeen siksi, että näin saadaan kaikki pohkeen lihakset venyttymään.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Artikkeli on tarkastettu 20.4.2009
Artikkelin tunnus: ldk00397 (000.000)
© 2015

Artikkelin laati:
vastaava fysioterapeutti Anne Friman 6.5.2015


Avainsanat: Fysioterapia, Nilkka