Tietokoneella työskentely

Ajatusta työasentoon -
mieti miten istut ja seisot

Istuen työskennellessäsi vedä tuoli lähelle pöytää, niin että vatsa on kiinni pöydän reunassa. Istuessa nojaa selkänojaan. Jos selkänoja on säädettävissä, asenna se niin, että se tukee lannenotkoa.
Käyttäessäsi kannettavaa tietokonetta käytä erillistä hiirtä. Tällöin pystyt tukemaan koko kyynärvarren pöytään ja liikuttamaan kursoria käsi mahdollisimman rentona. Opettele käyttämään hiirtä molemmilla käsillä. Näin vältät "Hiirikäden" oireet: kipu, puutuminen, pistely ranteen ja kyynärvarren alueella.
Seisoessasi pidä myös vatsa kiinni pöydän reunassa. Tällöin käsivarret on helppo asettaa pöydälle.
"Läppärin" käyttö makuuasennossa aiheuttaa yleensä epäedullisen työskentelyasennon sekä niskarangalle että koko yläraajalle. Siksi tietokoneen ääressä tulisi työskennellä joko istuen tai seisten.
Aseta kuvaruutu niin, että päivänvalo tulee sivusuunnasta istujaan nähden. Näin ollen häikäisyä silmiin tai kuvaruudulle tulee mahdollisimman vähän.

Pään eteen työntynyt asento kuormittaa voimakkaasti rankaa ja niska-hartiaseudun lihaksia.
Työskenneltäessä käsivarsi ojennettuna tai kannatettuna esimerkiksi hiirtä käytettäessä, tulee ranteeseen kulma, mikä aiheuttaa puristuksen jännetuppiin ja voimakkaan staattisen jännityksen koko yläraajaan. Vähitellen ranne ja käsivarsi kipeytyvät.
Tue koko kyynärvarsi pöytään, kuten Ajatusta työasentoon -kortissa on esitetty. Tällöin hartiaseutu pysyy rentona ja kuormittava rannekulma jää pois. Samaa työskentelytapaa suositellaan myös silloin, jos sinulla on korkeussäätöinen työpöytä ja voit työskennellä päätteen ääressä myös seisten.

Artikkelin laati vast. fysioterapeutti Anne Friman, 6.11.2014


Aiheeseen liittyy myös

Avainsanat: Työasento