Tupakointi - lopettaminen

Tupakoinnin lopettamista kannattaa suunnitella hyvin ja omaa tupakointia tarkastella rehellisesti. Siinä auttavat erilaiset testit ja tupakointipäiväkirja. Tupakkalaskurin avulla saat tiedon, paljonko rahaa olet kuluttanut tai lopettaessasi säästät. Mitä paremmin valmistaudut, sitä suuremmat ovat onnistumisen mahdollisuutesi.

               Testaa itsesi   

Lopettamisessa kannattaa hyödyntää vertaistukea, kaverin kanssa on helpompaa. Sähköpostitse toimiva kannustusohjelma auttaa sinua pääsemään eroon tupakasta tai nuuskasta.

Tupakoinnin lopettaja kärsii usein vieroitusoireista, mutta niihin on saatavilla tehokasta apua esim. nikotiinivalmisteista. Nälän tunne ja lisääntynyt ruokahalu ovat tavallisia vieroitusoireita ja ne kestävät usein pidempään kuin muut oireet. Lisääntynyt syöminen on tavallisin syy painonnousuun. Moni voi huomaamattaan korvata tupakan syömisellä, joten tupakoinnin lopettamiseen liittyvään syömishimoon kannattaa varautua.

Kaksi kolmesta päivittäin tupakoivasta haluaa lopettaa tupakoinnin. Moni yrittää lopettaa useita kertoja, ennen kuin onnistuu tavoitteessaan. Repsahtamisesta ei kannata luovuttaa. Lopettamistakin voi joutua harjoittelemaan.

Lopettamisen jälkeen elimistö rupeaa nopeasti korjautumaan. Jo 8 tunnin kuluttua veren happipitoisuus palaa normaaliksi ja kehosi saa paremmin happea käyttöönsä ja vuorokauden kuluttua häkä on hävinnyt elimistöstäsi. Vuoden kuluttua sepelvaltimotaudin ja siitä johtuvan kuoleman riski puolittuu. Katso tarkemmin lopettamisen vaikutuksista stumppi.fin sivuilta.   

LOPETTAMISEEN TIETOA JA TUKEA:
Stumpin sivuilta    
Tänään on oikea päivä -oppaasta   
http://www.exsmokers.eu/fi-fi/index.html

Artikkelin laati
05.11.2014 Kristina Kunttu, dos., yhteisöterveyden ylilääkäri


Avainsanat: Nuuska, Päihteet, Sähkötupakka, Tupakointi, Sähkösavuke, Tupakka