Opiskelijan parempaa terveyttä

Punttijumppa (niska-hartiaseudun jumppaohjeita)

 

Punttijumpan tavoitteena on parantaa ensisijaisesti niska-hartiseudun aineenvaihduntaa. Lihasten verenkierron paranemisen myötä lihakset rentoutuvat. Liikesarjan jälkeen lihakset tuntuvat lämpimiltä, se on merkki verenkierron lisääntymisestä kudoksissa. Punttijumppa on dynaamista lihastyötä, hyvää vastapainoa staattiselle lihastyölle, mitä esimerkiksi päätetyötä tehdessä tulee hartia- ja käsiseutuun. Punttijumppa parantaa myös olkanivelten ja rintarangan liikkuvuutta.

Punttijumppa tehdään keveillä käsipainoilla: naiset 1–1,5 kg ja miehet 2 kg. Liikesarjan tavoite ei ole lihasvoiman lisääminen vaan verenkierron paraneminen. Aloita jumppa rauhallisesti hiihtoliikkeellä. Toistojen määrä voi eri liikkeissä vaihdella alussa tuntemuksen mukaan, 10–20 toistoa/liike. Pyri tekemään punttijumppa päivittäin katkaisemaan istumista/työskentelyä.

Vuonna 2009 opiskelijoilla tehdyn Punttijumppa-tutkimuksen mukaan yli 80 %:lla niska-hartiaoireet helpottuivat 3 viikon harjoittelujakson jälkeen.

Aloita jumppa lämmittelyllä:

  • Kyykisty ja vedä kyynärpäät koukkuun, nouse ylös ja ojenna kädet suoriksi ylös
  • Pyöritä hartioita
  • Nyrkkeile (painot käsissä) eri suuntiin. Aloita rauhallisesti ja lisää vähitellen nopeutta
  • Heiluta käsiä vuorotahtiin eteen ja taakse polvista samalla joustaen

Punttijumppaliikkeet

Kts. myös keppijumppaohjeet 


Avainsanat: Fysioterapia, Punttijumppa