YTHS
YTHS - Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö
Opiskelijan parempaa terveyttä 60 vuotta

Niska-hartiaseudun jumppaohjeita (Punttijumppa)

 Punttijumpan tavoitteena on parantaa niska-hartiseudun lihaskestävyyttä, verenkiertoa sekä rentouttaa kuormittuneita ja jännittyneitä lihaksia ja näin ennaltaehkäistä lihasperäisiä vaivoja.

Kevyt jumppa yhdistettynä rauhalliseen lihasvenyttelyyn on hyvä itsehoitomenetelmä niska-hartiaseudun vaivoissa.

Punttijumpassa kannattaa aluksi käyttää pieniä painoja: naiset 1-1,5 kg ja miehet 2 kg. Toistojen määrä voi eri liikkeissä vaihdella jaksamisen mukaisesti, aloitukseksi sopii usein 3x10 toistoa/liike. Viikoittain tulisi harjoitella noin 3 kertaa. Säännöllisellä harjoittelulla päästään tuloksiin parissa kuukaudessa.

On myös hyvä venytellä päivittäin, jos lihakset tuntuvat kireiltä ja tukkoisilta.

Aloita jumppa lämmittelyllä:

  • Kyykisty ja vedä kyynärpäät koukkuun, nouse ylös ja ojenna kädet suoriksi ylös
  • Pyöritä hartioita
  • Nyrkkeile (painot käsissä) eri suuntiin. Aloita rauhallisesti ja lisää vähitellen nopeutta
  • Heiluta käsiä vuorotahtiin eteen ja taakse polvista samalla joustaen

Punttijumppaliikkeet

Kts. myös keppijumppaohjeet 



Avainsanat: Fysioterapia

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö | Töölönkatu 37 A 00260 Helsinki | Toimipisteiden osoitetiedot | Sivukartta