Uutinen
Open menu

SHVS:s chatt kom för att stanna

Nyheter

20 dec 2018

Under hösten och slutet av året testade vi en chatt som en ny, alternativ servicekanal där studerande kan kommunicera med SHVS. Under testperioden har chatten betjänat 1–2 timmar per dag jämsides med telefontjänsten inom bedömning av vårdbehovet och tidsbeställning.

Under hösten betjänade chatten klienter cirka 5 000 gånger. Studerande kommenterade servicekanalen bl.a. på följande sätt: 

– Mycket bra förnyelse som visar att SHVS är tidsenlig.
– Bra och praktisk tjänst. Lätt att använda, tydlig samt bra och snabba handlingsanvisningar m.m. Stort plus!
– Chatten kändes som ett väldigt behändigt sätt att kontakta vården med låg tröskel. Det gick lätt, behändigt och snabbt att få svar. 

Vi fick värdefull respons om hur chatten fungerade av både studerande och personal. De studerandes utvecklingsförslag gällde framför allt betjänings- och kötider samt förtydligande av kösituationen. Utgående från respons från personalen som betjänade via chatten utvecklar vi tjänstens funktioner ur expertens synvinkel. När vi tar i bruk chatten under våren kommer den att fungera ännu bättre.

Chat betjänar 7.1.-28.2.2019 mån–fre kl. 13–14

Från 7.1. till 28.2. är chatten i bruk från mondag till fredag kl. 13–14. Chatten finns i webbtjänsten Self, där alla SHVS:s elektroniska tjänster för studerande finns. I chatten kan du diskutera med SHVS:s vårdpersonal, och du får råd och vägledning för egenvård hemma eller vid behov kontaktar vi dig och bokar en mottagningstid. 

Läs mer om Self och ta i bruk.