Kost och motion

Ett Gott Liv

En mångsidig kost och regelbundna måltider i kombination med motion och sömn är hörnstenar för hälsosamma matvanor och viktkontroll. Genom att röra på dig mycket håller du dig pigg till kropp och själ.

På dessa sidor finns information och råd om hälsosam kost och viktkontroll.

Du kan också diskutera viktkontroll och kost under SHVS:s mottagningar och hälsokontroller.

 

Hälsosam och balanserad kost

En hälsosam kost består av mångsidiga och regelbundna måltider.

Hälsosam kost är en helhet där val i vardagen är avgörande på lång sikt. Kroppen behöver tillräckligt med livsnödvändiga näringsämnen och en lämplig mängd energi för att hållas frisk och aktiv. Viktkontroll kräver en balans mellan energiintaget och -förbrukningen.

Hörnstenarna för hälsosam kost

  • Ät mera grönsaker – mångsidigt och färggrant vid varje måltid och mellanmål.
  • Ät fiberhaltiga kolhydrater av hög kvalitet, d.v.s. fullkornsspannmål, grönsaker, bär och frukter. Undvik raffinerat spannmål och socker.
  • Välj mjuka fetter: vegetabiliska oljor, bredbara pålägg baserade på vegetabilisk olja och fisk 2–3 gånger i veckan. Begränsa intaget av hårda fetter.
  • Ta hand om ditt skelett med D-vitamin och kalcium.
    Ät fisk, mjölkprodukter i vätskeform, ost och vitaminberikade fetter.
  • Undvik salt och alkoholhaltiga drycker.
  • Källa: Terveellinen ruokavalio, THL

Testaa terveytesi > ravitsemus ja liikunta
(hälsotest på finska, Helsingfors stad)

Motion varje vecka

Regelbunden motion har en signifikant positiv effekt på hälsan. Enligt rekommendationer om hälsomotion ska man utöva rask motion i minst 2 timmar och 30 minuter eller ansträngde motion i minst 1 timme och 15 minuter i veckan i tillägg till styrketräning två dagar i veckan. Läs mera: Terveysliikunta - kuntoa, terveyttä ja elämänlaatua (artikel om hälsomotion på finska).

Hjälp med hälsosamma matvanor och viktkontroll

En matdagbok är ett enkelt sätt att granska sina matvanor. Det lönar sig att hålla matdagbok i flera dagar för att få en bättre helhetsbild av matvanorna. Kom ihåg att du fyller i matdagboken endast för din egen skull.

Sähköinen ruokapäiväkirja (på finska)

Matdagbok       Matdagbok

SHVS:s verksamhetsställen ordnar viktkontrollgrupper. Information om dessa grupper finns på verksamhetsställenas webbsidor.

Viktkontrollgrupper på webben som utnyttjar sociala medier är ett alternativ till traditionella viktkontrollgrupper. I dessa grupper lär du dig om hälsosamma levnadsvanor genom webbmaterial, personlig rådgivning och gruppstöd på en stängd webbplattform. Fråga din hälsovårdare vid SHVS om VerkkoPuntari-verksamheten (på finska). På webben finns också viktkontrolltjänsten Kiloklubi (på  finska).