Att arbeta vid datorn

 

Lägg märke till följande detaljer då du jobbar vid datorn: 

Blicken 

Då du jobbar intensivt vid datorn är den bästa blickriktningen cirka 25 grader neråt då huvudet håll upprätt. Genom att sänka monitorn har man kunnat minska på ögonproblem, huvudvärk samt problem med händer och nacke. Dessutom har arbetsprocessen blivit mer behaglig.

I forskning har man kunnat konstatera att visuell ansträngning, oberoende av ålder, upplevs som störst när monitorn är placerad nära och blicken riktas vågrätt mot den. Ansträngningen minskar då monitorn flyttas lägre ner och lägre bort från den som arbetar vid den.

Armarna 

Handens ställning är bekvämast då tangentbordet och musen ligger 2,5-3cm lägre än armbågarna. Om musen ligger långt borta vid sidan kan detta ge upphov till problem axelleden och i hela armen.

Ryggen 

Stolen borde stödja korsryggen enligt dess normalposition.

Benen

Då man sitter på arbetsstolen bör båda fötterna vara stadigt i marken. Stolens främre kant får inte klämma låren


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belysningen

En indirekt belysning och bordslampor är de bästa alternativen. Om utrymmet belyses med direkt belysning, bör lamporna placeras vid sidan om datorn.

 

Lamporna är i synfältet

 

Lämpligt område för lamporna

 

 

Lämpligt område för lamporna 

 

 

 

 

 

Håll så ofta som möjligt pauser då du jobbar vid datorn. Då du pausar, stig upp och rör på dig genom att göra lätta övningar såsom att cirkla axlarna, pumpande rörelser av händer och fingrar, lätta töjningar av nacke och axlar.

Mera information finner du på företagshälsovårdens hemsida
Mushandsgymnasik
Ryggövningar
Nack- och skulderbesvär

Sökord enligt ämnesområde
ergonomi