Pausgymnastik


Åpp å håppa!

Visste du, att ta korta pauser regelbundet i sittandet har en hälsofrämjande effekt? Bara det att du stiger upp och står ett par gånger i timmen gör under!

  • Redan det att du står i några minuter ökar kroppens energiförbrukning med 10–13 procent
  • Att du står sätter också fart på blodcirkulationen i hjärnan
  • När du står förbättras dina blodsockervärden, och ditt kolesterol sjunker
  • Korta pauser förebygger effektivt sådana besvär som orsakas av sittande
  • Att gå förbrukar 3–5 gånger mera energi än att sitta
  • Om du regelbundet står en stund kan det minska ditt midjemått med upp till fyra centimeter!

Midjemåttet och rumpan blir alltså mindre när du minskar på sittandet. Samtidigt klarnar tanken och du känner dig piggare när blodcirkulationen förbättras.

Kampanjen Åpp å håppa strävar efter att minska på sittandet och uppmuntra till att ta aktiva pauser i sittandet. Det är också meningen att man i planeringsskedet av nya utrymmen ska ta i beaktande att studerande och personal ska ha möjligheter att stå under studie- och arbetsdagens gång.

Pausgymnastik

Långvarigt sittande tär på hälsan

Enligt forskning är över 6-8 timmars sittande en hälsorisk även om man skulle ha någon form av motion som hobby. Det rekommenderas att man stiger upp från stolen ett par gånger i timmen.

Att sitta:

  • Gör en fetare
  • Ökar småätandet framför TV:n
  • Gör en tröttare
  • Gör ens ämnesomsättning långsammare
  • Förorsakar nack-, axel- och ryggbesvär
  • Leder till risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • Leder till risk för diabetes typ 2

Motion kompenserar inte de skador som förorsakas av för mycket sittande. Det är förvisso viktigt att motionera, men samtidigt är det viktigt att minska på sittandet.

Pausgymnastik

 

Åpp å håppa-kampanjen nominerad till Årets hälsogärning

Så här minskar du på sittandet:

  • Tala alltid i telefon stående, gå samtidigt ner på huk tio gånger
  • Ta en paus i sittandet med hjälp av ett telefonalarm.
  • Stå då du tar en kaffepaus.
  • Välj trapporna i stället för hissen.
  • Cykla, gå eller skejta när du tar dig hemifrån till en föreläsning.
  • Stå i bussen.
  • Stig av bussen en hållplats tidigare än vanligt.
  • Använd dig av en gymboll som stol.
 

Material

Flyer

A3-affisch