Opiskelijan parempaa terveyttä

Katso lisää taukojumppavideoita tästä.

Tee itsellesi hyvää ja istu vähemmän

Istumisen säännöllisellä tauottamisella ja lyhyillä liikuntatuokioilla on positiivisia terveysvaikutuksia. Suosituksena on, että tuolista noustaan ylös pari kertaa tunnissa.

  • Jo muutaman minuutin seisominen nostaa kehosi energiankulutusta 10–13 prosenttia.
  • Seisominen virkistää myös aivojen verenkiertoa.
  • Seisominen parantaa verensokeriarvoja sekä laskee kolesterolia.
  • Lyhyet tauot ennaltaehkäisevät istumisen aiheuttamia vaivoja tehokkaasti.
  • Käveleminen kuluttaa 3–5 kertaa enemmän kuin istuminen.
  • Säännöllisesti toistetut seisomisjaksot saattavat viedä vyötäröltäsi jopa neljä senttiä!

Vyötärön ympärys ja takamus siis pienenee, kun vähentää istumista. Samalla ajatus kirkastuu ja mieli virkistyy, kun verenkierto paranee.

Pitkään jatkuva istuminen syö terveyttämme

Tutkimustulosten mukaan yli 6-8 tunnin päivittäinen istuminen on terveysriski liikuntaharrastuksesta huolimatta. Istuminen on useimmille lihaksille lähes täydellinen lepotila. 

Istuminen:

  • Lihottaa
  • Lisää napostelua tv:n ääressä
  • Väsyttää
  • Hidastaa aineenvaihduntaa
  • Aiheuttaa niska-, hartia- ja selkävaivoja
  • Altistaa sydän- ja verisuonitaudeille sekä kakkostyypin diabetekselle.

Kuntoliikunta ei kompensoi runsaan istumisen haittoja. On tärkeää liikkua, mutta samalla on tärkeää vähentää istumisen määrää.

Pylly ylös -hankkeen tavoitteena on vähentää ja tauottaa aktiivisesti istumista. Hankkeen avulla pyritään myös vaikuttamaan tilasuunnitteluun, jotta seisominen olisi mahdollista opiskelu- ja työpäivän aikana. 
 

Turun yliopiston mediatiedote 13.4.2015: Pylly ylös -kampanja saanut yliopiston opiskelijoita ja henkilökuntaa lisäämään taukoliikkumista.

 

 

Näin vähennät ja tauotat istumista:

  • Puhu aina puhelimeen seisten, tee samalla 10 kyykkyä
  • Keskeytä istuminen munakellon avulla (käy samalla wc:ssä tai juomassa lasi vettä)
  • Nouse seisomaan kahvitauon ajaksi
  • Valitse portaat hissin sijaan
  • Pyöräile, kävele tai rullaluistele matkat kotoa luennolle
  • Seiso bussissa
  • Jää bussista yksi pysäkki aikaisemmin pois
  • Käytä jumppapalloa tuolina