JÄNNITTÄÄKÖ?

Apua ja tietoa jännityksen kohtaamiseen

Sydän hakkaa, kädet hikoavat, rintaa puristaa. Jännittäminen voi ilmetä monella tavalla, mutta jossain muodossa se on meille kaikille tuttua. Jännittäminen kertoo siitä, että jännittävä tilanne on meille tärkeä ja merkityksellinen. Joskus voimakas jännittäminen saattaa kuitenkin aiheuttaa ongelmia arjessa. Näiltä sivuilta löydät tietoa ja tukea jännittämisen käsittelyyn.
 

Kuinka paljon jännität?

Arvioi jännityksesi taso ja katso vinkit miten kannattaa toimia

Hyvin vähän

Hyvin paljon

Normaali jännitys

Jännittämisesi on normaalia/vähäistä. Pystyt menemään haastaviinkin tilanteisiin, ja suhtaudut jännitysoireisiin hyväksyvästi. Voit ehkä jopa kokea jännittämisen nostavan vireystilaasi ja parantavan suoriutumistasi. Hae jatkossakin aktiivisesti uusia kokemuksia ja hyväksy jännittäminen osaksi elämää.

Lievästi kohonnut jännitys

Jännittämisesi on lievästi koholla. Saatat kokea ahdistusta esim. esiintymistilanteissa, tavatessasi uusia ihmisiä tai joutuessasi huomion kohteeksi. Huomaat jonkin verran vältteleväsi jännittäviä tilanteita, mutta tarpeen tullen pystyt kuitenkin toimimaan jännittämisestä huolimatta. On tärkeää, että et anna jännittämiselle enempää valtaa vaan haastat itseäsi menemällä jännittäviin tilanteisiin. Voit hakea apua jännittämisoireisiin yliopistojen puheviestinnän kursseilta, YTHS:n ryhmistä tai verkossa tarjolla olevista itsehoitomateriaaleista.

Voimakas jännitys

Jännittämisesi on voimakasta ja haittaa arkipäiväistä selviytymistäsi. Huomaat vältteleväsi jännittäviä tilanteita, ja voimakkaiden jännittämisoireiden vuoksi sinulle tärkeät asiat saattavat jäädä hoitamatta. On tärkeää, että et jää yksin jännittämisesi kanssa vaan haet siihen rohkeasti apua. Saatat hyötyä tuetusta vertaisryhmätoiminnasta, yksilöllisestä keskusteluavusta tai lääkehoidosta. Keskustele tilanteestasi ammattihenkilön kanssa – yhdessä löydätte ne keinot, jotka auttavat juuri Sinua!

Hyvin voimakas jännitys

Jännittämisesi on hyvin voimakasta ja haittaa merkittävästi arkipäiväistä selviytymistäsi. Jännittämisen vuoksi elinpiirisi on merkittävästi kapeutunut ja mm. opinnot, harrastukset ja sosiaaliset suhteet ovat selvästi kärsineet. Koet tilanteesi toivottomaksi etkä näe ulospääsytietä. On tärkeää, että haet itsellesi apua mahdollisimman pian. Ensisijaisena apukeinona suosittelemme yksilöllistä keskustelua/psykoterapiaa. Voit myös keskustella lääkärin kanssa lääkityksen mahdollisuudesta. Avun hakemisen kynnyksen ylittäminen kannattaa, vaikka se saattaakin tuntua vaikealta!

Tietoa ja kokemuksia

Tietoa jännittämisestä

Mikä jännittämistä voi aiheuttaa? Jännittävätkö muutkin? Mistä jännittäminen voi johtua? Tästä osiosta löydät vastauksia näihin ja moneen muuhunkin kysymykseen. Klikkaa itsesi eteenpäin ja ota selvää, millaisesta ilmiöstä jännittämisessä on kyse.

Kokemuksia jännittämisestä

Jännittämisen kanssa on tärkeää muistaa, että et ole yksin. On arvioitu, että ainakin joka viides aikuinen jännittää julkista esiintymistä. Tässä osiossa voit lukea Millan tarinan jännittämisestä sekä tutustua jännittämisen oireisiin.

Miten jännittämistä voi helpottaa

Onko mitään tehtävissä, jos jännittää? Jännittämisen kohtaamisessa yksi tärkeimmistä asioista on hyväksyntä. On ihan ok, että jännittää. On kuitenkin olemassa keinoja, joiden avulla voit ymmärtää jännittämistäsi paremmin sekä helpottaa oloasi jännittävissä tilanteissa. Tässä osiossa voit lukea niistä lisää.