rakenna toimivia sosiaalisia suhteita

Sosiaalinen verkosto muodostuu ihmisistä, jotka ovat sinua lähellä ja joiden kanssa jaat elämääsi. Kanssaihmisiltä saatu tuki vaikuttaa aina hyvinvointiimme. Silloin tällöin on tärkeää pohtia ja kartoittaa omia ihmissuhteita.

Joskus yksinolo voi olla myös hyväksi. Jokaisen kannattaa aika ajoin viettää hieman aikaa yksin ja ladata akkujaan.

Vinkkejä sosiaaliseen kanssakäymiseen

Näin voit kehittää vuorovaikutusta:

  • Tee yhdessä kaikkea arkista ja mukavaa, valmista ja syö ruokaa, opiskele, liiku ja harrasta kulttuuria.
  • Ole kiinnostunut muista ihmisistä.
  • Kiinnitä huomiota sanattomaan viestintääsi, kehon kieleesi sekä ilmeisiisi ja eleisiisi.
  • Älä lannistu, jos tulet torjutuksi, sillä se ei välttämättä johdu sinusta.
  • Vältä kielteistä ajattelua, kuten "olen huonompi kuin muut", "kukaan ei välitä minusta".
  • Keksi myönteisiä ajatuksia kielteisten tilalle: "olen hyvä", "kyllä minustakin on joku kiinnostunut".

Tarkkaile itseäsi ja kiinnitä huomiota seuraaviin asioihin:

  • Kasvosi - miten usein hymyilet, katsotko silmiin?
    • Kehosi - millainen on ryhtisi, näytätkö väsyneeltä?
    • Ulkoasusi - oletko pukeutunut tilanteeseen sopivasti, oletko muistanut huolehtia siisteydestäsi?
    • Puheesi - onko puheesi riittävän kuuluvaa ja selkeää?
    • Tapasi keskustella - osoitatko kiinnostusta, vai näytätkö välinpitämättömältä ja arvostelevalta?
    • Asenteesi - Suhtaudutko myönteisesti kanssaihmisiin ja asioihin vai valitatko ja marisetko?

Vinkkejä yksinäisyyden tilanteisiin

Yksinäisyyteen voi liittyä surua, pettymystä, pelkoa, syyllisyyden ja huonommuuden tunteita ja häpeää. Taustalla voi olla uskomus, että itsessä on jotain vikaa. Joskus tuntuu siltä, että muiden ihmisten on helppoa ja luonnollista ottaa kontaktia. Kannattaa tunnistaa ja tarkastella uskomuksia lähemmin.

Kasvu ja muutos alkavat siitä, että hyväksyt yksinäisyyden, kohtaat omat kokemuksesi ja tarkastelet niitä.

Jos olo tuntuu yksinäiseltä, kannattaa miettiä omia ajatuksiaan, tuntemuksiaan ja niiden syitä.

  • Ole itsellesi armollinen, hyväksy tunteesi ja anna niiden tulla sellaisina kuin ne ovat.
  • Vaikka sinulla ei olisi ystäviä, se ei merkitse, ettei kukaan pidä sinusta.
  • Myös torjutuksi tuleminen ei välttämättä johdu sinusta.

Yksinolon ahdistusta voi helpottaa ja omissa oloissa voi opetella olemaan monin tavoin:

  • Käännä oma sisäinen puhe myönteiseksi.
  • Lue hyvää kirjaa, katso mieluista elokuvaa tai televisiota.
  • Kuuntele musiikkia, kirjoita tai askaroi pienissä arkipäivän puuhissa.

Lue lisää:

 
 

Ota elämä haltuun – tule Elämäntaitokurssille.Lue lisää!

Nyytin Elämäntaitokurssi®