riittävä uni ja lepo virkistävät arkea

Uni on tärkeää jokapäiväiselle hyvinvoinnillesi: Aamulla tunnet olosi levänneeksi ja päivän aikana virkeäksi.

Unen tarve on yksilöllistä. Keskimäärin nukumme seitsemästä kahdeksaan tuntia yössä. Jos huomaat yöunesi jäävän usein alle kuuteen tuntiin tai tunnet itsesi väsyneeksi, tarkista päivärytmisi ja tee tarvittavat muutokset.

Vinkkejä hyvään uneen

Tee näin:

1
Noudata säännöllisiä nukkumaanmeno- ja ylösnousuaikoja.
 
2
Harrasta liikuntaa, mieluiten reilusti ennen nukkumaanmenoa.
 
3
Yritä olla kirkkaassa valossa päivällä.Pidä makuuhuoneen lämpötila alhaisena (alle 20 astetta).
 
4
Huolehdi, että makuuhuone on hiljainen ja riittävän pimeä.
 
5
Käytä vuodetta ainoastaan nukkumiseen ja rakasteluun.
 
6
Yritä rentoutua ennen nukkumaanmenoa.
 
7
Huolehdi, että kädet ja jalat ovat lämpimät.
 
8
Tee tavalliset iltatoimet.
 

Vältä:

  • kovaa liikuntaa 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoamieltä
  • innostavia tai kiihdyttäviä tapahtumia
  • kofeiinipitoisia nautintoaineita
  • vuoteessa lukemista, television katselua, syömistä, tupakointia
  • alkoholin nauttimista unen saamiseksi
  • nälkäisenä tai ylensyöneenä nukkumaan menemistä
  • liiallista nesteiden juomista ennen nukkumaanmenoa
  • päivätorkkuja
  • unen yrittämistä.

Uni edistää hyvinvointiasi

Unessa työstämme kokemuksiamme ja elimistömme toipuu fyysisestä rasituksesta.

Hyvä uni vaikuttaa hormonitasapainoon ja vastustuskykyyn myönteisesti sekä auttaa psyykkisen tasapainon säilymisessä ja stressin hallinnassa.

Jokaisella voi olla elämässään stressaavia tai vaikeita tilanteita, jotka häiritsevät unta. Kyseessä on normaali reaktio, eikä siitä pidä huolestua. Tällaiset univaikeudet korjautuvat yleensä muutamassa viikossa.

Jos univaikeudet jatkuvat pitkään, tarvitset apua.

Kyky prosessoida vaikeita asioita voi heikentyä, jos aivotkaan eivät enää jaksa käsitellä asioita. Jos uniongelman taustalla on ratkaistavissa oleva ongelma, ratkaisun löytyminen yleensä poistaa univaikeuden.

Tunnista oikea unirytmi

Unirytmin kannalta on hyvä pitää kiinni säännöllisistä nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Sopiva aika mennä nukkumaan on klo 21-24. Silloin kehon lämpötila laskee ja tulee väsymyksen tunne. Heräily pari kertaa yössä kuuluu normaaliin yöuneen.

Unirytmiä on helpompi muuttaa kun nousee aamulla ajoissa ylös ja menee illalla aikaisemmin nukkumaan.

Pohdittavaa
Millainen on sinun unirytmisi?
Mitä muutostarpeita havaitset?

Tule pohtimaan kysymyksiä YTHS:n järjestämille Elämäntaitokursseille.
Tietoja kursseista löydät oman toimipisteesi sivulta.

 

Lue lisää

 
 

Ota elämä haltuun – tule Elämäntaitokurssille.Lue lisää!

Nyytin Elämäntaitokurssi®